شناسهٔ خبر: 68439908 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

از رسانه ها/ پالايش لايحه بودجه از دستگاه‌هاي آويزان

صاحب‌خبر -

شفقنا-  روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود باعنوان« پالايش لايحه بودجه از دستگاه‌هاي آويزان» این گونه آورده است:

اقتضاي تکيه رئيس‌ جمهور پزشکيان بر تعاليم مطرح شده در نهج‌البلاغه اينست که در حکمراني به اين تعاليم عمل کند. تاکنون، دو مرحله را آقاي پزشکيان پشت ‌سر گذاشته که در هيچيک از آنها توقعي غير از گفتن از ايشان نمي‌رفت؛ يک مرحله تبليغات انتخاباتي بود و مرحله ديگر رهنمود دادن به همکاران دولت خود. اکنون نوبت عمل است. در مرحله سوم نمي‌توان از رئيس دولت انتظار داشت رهنمود نهج‌البلاغه را به زبان بياورد ولي در عمل کاري انجام ندهد.
اولين و مهم‌ترين کاري که از رئيس ‌جمهور پزشکيان انتظار مي‌رود انجام دهد پالايش لايحه بودجه کل کشور از هزينه‌هاي زائد، بي‌ثمر و سربار زندگي مردم است. کار ديگري که با لايحه بودجه مي‌توان انجام داد، حذف اهرم‌هاي فشار است که نقششان، تأمين همان هزينه‌هاي زائد، بي‌ثمر و سربار از طريق خارج کردن آن از جيب مردم و ريختنش به جيب گشاد دستگاه‌هاي آويزان و بي‌خاصيت است.
دستگاه‌هاي آويزان از دولت‌هاي نهم و دهم اختراع شدند و متأسفانه دولت‌هاي يازدهم تا سيزدهم نيز آن را ادامه دادند. اين دستگاه‌ها به نام کار فرهنگي بودجه‌هاي کلاني دريافت کردند ولي با اينکه حدود 20 سال از آن تغذيه کردند، نه‌تنها خدمتي به فرهنگ نشد بلکه مشکلات فرهنگي افزايش يافت و فاصله مردم از مباني اخلاقي، ديني و فرهنگي بيشتر شد.
خسران بزرگ ديگري که از رهگذر تزريق بودجه عمومي و بيت‌المال به دستگاه‌هاي آويزان به بار آمد، دولتي شدن فرهنگ و دين و اخلاق بود. دولتي شدن از اين نظر براي دين و فرهنگ و اخلاق خطرناک است که اين بخش‌هاي معنوي دچار وابستگي مي‌شوند و کارکرد اصلي خود را از دست مي‌دهند. کارکرد اصلي دين و فرهنگ و اخلاق اينست که بر حکمراني نظارت کنند و مانع انحراف حکمرانان از مسير عدل و انصاف و صداقت و خدمت به مردم شوند. وقتي متوليان دين و فرهنگ و اخلاق، با ارتزاق از بودجه دولتي دچار وابستگي شوند، وامدار حکمرانان خواهند بود و در آن صورت امکان نظارت کردن، هشدار دادن و ممانعت از انحراف را از دست خواهند داد و حتي توجيه‌گر انحرافات حکمرانان خواهند شد. آنها فقط وقتي مي‌توانند به وظايف ذاتي خود عمل کنند که به دولت آويزان نباشند و با تکيه بر استقلال خود، حرف خدا و بندگان خدا را مطرح کنند، زبان مردم باشند و پشتوانه مردمي داشته باشند. مردم، هنگامي که ببينند متوليان دين، فرهنگ و اخلاق جامعه، زبان آنها هستند و تلاش براي جلوگيري از انحراف حکمرانان را دستور اصلي کار خود مي‌دانند، بودجه، نيرو و امکانات موردنيازشان را فراهم مي‌کنند تا از هر نظر بي‌نياز باشند و بتوانند به بهترين وجه از عهده وظايف ذاتي خود برآيند.
آقاي رئيس‌ جمهور مي‌دانند و هنگامي که در مجلس شوراي اسلامي بودند به زبان مي‌آوردند که مردم از نظر معيشت تحت فشار شديد قرار دارند و اين فشار ناشي از هزينه‌هاي گزافي است که از طريق ماليات‌هاي بي‌مبنا از جيب مردم خارج و به جيب گشاد آن دستگاه‌هاي آويزان ريخته مي‌شوند. اميرالمؤمنين عليه‌السلام که نهج‌البلاغه از اوست، مي‌فرمود اگر در يمن و يمامه کسي گرسنه سر بر زمين بگذارد چگونه خواب به چشمان من که خليفه مسلمين هستم برود؟
شما آقاي رئيس ‌جمهور، اکنون که وقت عمل است و دستور تهيه لايحه بودجه کل کشور را به دستگاه‌هاي دولتي داده‌ايد، با دقت و وسواس نظارت کنيد اين لايحه از هزينه‌هاي زائد، بي‌ثمر و سربار پالايش شود و با اين اقدام خداپسندانه، اهرم‌هاي فشار را از زندگي و معيشت مردم برداريد. مطمئن باشيد اين اقدام شما خدمت بزرگي هم به دين، فرهنگ و اخلاق خواهد بود.

نظر شما