شناسهٔ خبر: 68439372 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

نکونام تا بازی برابر پرسپولیس فرصت دارد | نتیجه نگرفت خودش باید برود

مهاجم سابق استقلال گفت:معضلی که استقلال و شخص نکونام در این فصل به آن گرفتار هستند به نظرم به این بر می‌گردد که این چهره هنوز نتوانسته بین فاز دفاعی و حمله تیمش بالانس ایجاد کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلای تیم فوتبال استقلال در هفته سوم رقابت‌های لیگ برتر در حالی از همنام خوزستانی شکست خورد که بدون شک حواشی قبل از این دیدار تاثیر زیادی را روی روند بازی ایجاد کرد و درنهایت این دیدار با شکست شاگردان نکونام به پایان رسید. این در حالی است که علی لطیفی، پیشکسوت استقلال معتقد است این تیم نسبت به فصل گذشته بهتر شده و نشانه‌هایی از این امر در این سه هفته در دیدارهای اخیراستقلالی‌ها به‌وضوح نمایان بوده است. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با این چهره را در ادامه می‌خوانید.

نکونام امسال محکوم به قهرمانی است
اگر بخواهیم از نظر فنی درباره دیدار استقلال برابر استقلال خوزستان صحبت کنیم استقلال باز هم در این دیدار بد بازی نکرد. در واقع در این سه بازی ابتدایی فصل تیم نکونام به لحاظ خلق موقعیت نسبت به فصل گذشته و سبکی که از وی سراغ داریم انصافا بهتر شده است. البته با توجه به شرایطی که سال گذشته به وجود آمد و اتفاقاتی که رقم خورد اما درنهایت وی ماندنی شد (هرچند به‌خاطر ثباتی که در استقلال وجود نداشته باید می‌ماند) امسال یک‌سری اتفاقات برای این تیم از همان ابتدای فصل علیه کادر و تیم استقلال به وجود آمده این در حالی است که این تیم نسبت به فصل گذشته در فاز هجومی رشد داشته است ضمن اینکه بازیکنان خوبی نیز جذب تیم شده‌اند. بنابراین نکونام امسال علاوه‌بر اینکه باید درخشان بازی کند، محکوم به قهرمانی است.

عدم بالانس در فاز دفاعی و هجومی معضل استقلال است
معضلی که استقلال و شخص نکونام در این فصل به آن گرفتار هستند به نظرم به این بر می‌گردد که این چهره هنوز نتوانسته بین فاز دفاعی و حمله تیمش بالانس ایجاد کند. البته به‌عینه مشخص است که جواد حالا دوست دارد تیمش هجومی بازی کند و از آن سبک مورد علاقه‌اش فاصله گرفته است و تا حد زیادی بازیکنان آزادی عملی بیشتری دارند. به‌خصوص اینکه جلالی به جناح چپ اضافه شده و این در حالی است که با اضافه شدن این چهره و حضور رامین رضاییان در کانال راست درحالی‌که هر دو در فاز هجومی از بهترین‌های ایران هستند و البته بعضا در فاز دفاعی مشکل دارند، می‌توان شرایطی بهتری را برای این تیم در فاز هجومی برای آینده متصور بود. با این حال نکونام از آنجایی که نتوانسته بین فاز دفاعی و هجومی بالانسی را ایجاد کند به این بحث گرفتار است که وقتی هجومی بازی می‌کند در ضدحملات دچار مشکل می‌شود.

ضعف بازیکنان در یارگیری
یک مشکل اساسی استقلال به این برمی‌گردد که درست است نکونام متخصص در فاز دفاعی به شمار می‌رود و در فاز هجومی و روی شروع مجددها خطرناک است اما به همان اندازه نیز در این امر یعنی ضربات ایستگاهی حریفان روی فاز دفاعی ضعف وحشتناکی دارد. فارغ از اینکه این فرصت‌ها گل شده یا خیر اما روی ارسال‌هایی که در ضربات شروع مجدد می‌شود بازیکنان استقلال در امر یارگیری بسیار ضعیف هستند! لذا اعتقاد دارم که نکونام برای رسیدن به یک بالانس در تیمش اول باید روی شروع مجددها در فاز دفاعی حتما کار کند تا آنقدر بازیکنان حریف در شروع مجددها تا این اندازه مشکل‌ساز نباشند.

نکونام هر چه سریع‌تر از بلاتکلیفی خارج شود
بحث دوم که خیلی مهم‌تر هم هست اینکه نکونام از بلاتکلیفی باید خارج شود. از این جهت که امسال با نفراتی که دارد باید در همین تعطیلات کار بزرگی را انجام بدهد. خودش هم در مصاحبه اخیر اعلام کرد تیم را در همین فرصت بازسازی می‌کنیم. او باید بازیکنان را از قید و بند کارهای دفاعی خارج کند در غیر این صورت جواد در ادامه مسیر آسیب می‌بیند. در هیچ جای دنیا در هیچ تیمی نمی‌بینید که از هفته اول به سرمربی و نیمکت تیم اینچنین اعتراض کنند. اما این اتفاق امسال برای نکونام رخ داده هرچند به نظرم او در این زمینه مقصر نیست. من طرفدار یا مخالف جواد نیستم و واقعیت را می‌گویم.

این حرف‌ها برای این است که نکونام را نجات بدهیم
ای کاش حالا که هاشمی‌نسب نیامده، جواد به یک شخص دیگری مثل پاشازاده اعتماد می‌کرد چون این چهره الان می‌تواند اطراف نیمکت و فشارهایی که متحمل می‌شوند و بقیه نمی‌توانند را جمع‌وجور کند. مهدی سال‌ها در استقلال بوده و به لحاظ سنی شرایط نزدیکی به بازیکنان و کادرفنی را دارد و اگر این اتفاق بیفتد می‌تواند روند مثبتی را در ادامه ایجاد کند. البته همه این حرف‌هایی که می‌زنیم برای این است که نکونام موفق باشد یا برای این است که او را نجات بدهیم. وقتی او موفق باشد هواداران خوشحال هستند. من که پست و سمتی در تیم ندارم که این حرف‌ها را می‌زنم و هیچ وقت هم در زندگی به‌صورت مطلق نه از کسی تعریف می‌کنم و نه مطلق انتقاد می‌کنم.

بهترین فرصت برای بازسازی
بنابراین تعطیلات پیش رو بهترین فرصت است که جواد نکونام ابتدا دست به یک بازسازی زده و ضمن پذیرش وضع موجود دست به اصلاحاتی بزند ضمن اینکه یک تحول ذهنی در ابعاد فوتبالی در خودش و تیمش ایجاد کند. یعنی بازیکنانش را از قید و بند کار دفاعی خارج کند و خلاقیت و نبوغ را در تیمش بیشتر کند چون ابزارش را دارد. استقلال در فصل جدید با بهترین قرعه مواجه شد؛ هرچند تا اینجا از آن استفاده بهینه‌ای نبرده است.

رشد تیم نسبت به فصل قبل
از سوی دیگر فشارهای فزاینده و حواشی‌ای که تا اینجا برای تیم ایجاد شده را فراموش نکنید که اینها هم در روند تیم تاثیرگذار هستند. من به‌شخصه دوست دارم جواد نتیجه لازم را بگیرد اما نباید این‌طور باشد که به‌خاطر رفاقت یا هر چیز دیگری از او دفاع می‌کنم. پس این دفاع باید معقولانه باشد. تیم جواد نسبت به فصل قبلی رشد داشته اما اتفاقاتی که در فصل قبلی و پیش‌فصل افتاد باعث شد تا کسانی که خط می‌گیرند، علیه او باشند و به‌خاطر منافع شخصی این فضا را ایجاد کنند.

باید نکونام را تا بازی دربی راحت بگذاریم
خیلی‌ها هستند که از من بیشتر در استقلال بازی کردند اما وقتی کارشناسی صحبت می‌کنیم باید توجه کنیم چه اتفاقی می‌افتد که چنین فضایی ایجاد می‌شود؟ در کدام تیم در سطح بالای فوتبال دنیا از هفته اول مربی را هو می‌کنند و چنین فضایی را ایجاد می‌کنند؟ اما این اتفاق از هفته اول در قبال نکونام رخ داده است. در چنین وضعیتی بهترین مربی دنیا هم نمی‌تواند کاری کند. الان صحبت از اولتیماتوم می‌شود. آیا در این زمان درست است که بخواهیم به سرمربی تیم اولتیماتوم بدهیم؟ اصلا اولتیماتوم در این شرایط نمی‌تواند راهکار درستی باشد. من معتقدم فارغ از فضایی که ایجاد شده و بحثی که درباره اولتیماتوم به او می‌شود؛ باید نکونام را تا بازی دربی راحت بگذاریم تا کارش را بکند. تا الان شاید خوب نتیجه نگرفته اما رگه‌هایی از پیشرفت را داریم می‌بینیم. اگر نتایج درست نشد دیگر خودش باید برود؛ اما با خط و خط‌بازی نه! شاید برخی مسائل را به نکونام هم نسبت بدهند اما بحث من استقلال است و هواداری که از این تیم حمایت می‌کند فقط برایم اهمیت دارد نه اشخاص

نظر شما