شناسهٔ خبر: 68439317 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

هوش مصنوعی و تراشه مغزی توانایی ارتباط کلامی را به بیماران آسیب مغزی بازمی‌گرداند

ایتنا - ای ال اس از دسته بیماری‌های آسیب‌زننده به مغز و نخاع است که با کشتن سلول‌های مغزی، به مرور توانایی کلامی و ارتباطی را از بیماران سلب می‌کند.

صاحب‌خبر -
دانشمندان اخیرا موفق شدند که با توسعه هوش مصنوعی و تراشه مغزی، توانایی ارتباطی را به بیمارانی که به دلیل آسیب مغزی امکان گفتار ندارند، باز گردادند.

به گزارش لایو ساینس، با بکار گیری فناوری پیشگامانه رابط‌های مغزی و رایانه مجهز به هوش مصنوعی، بیمارانی که بر اثر ابتلا به ای‌ ال اس (ALS) توانایی گفتاری را از دست داده‌اند، موفق شدند برای اولین بار، از طریق متن با افراد دیگر ارتباط برقرار کنند.

ای ال اس از دسته بیماری‌های آسیب‌زننده به مغز و نخاع است که با کشتن سلول‌های مغزی، به مرور توانایی کلامی و ارتباطی را از بیماران سلب می‌کند.

محققان با استفاده از مدل‌های زبانی هوش مصنوعی و ایجاد شبکه تفسیر عصبی، امواج مغزی بیماران را با دقتی بیش از ۹۷ درصد به متن تبدیل کردند.

لایو ساینس در توضیح این دستاورد نوشته است این فناوری، حرکات ماهیچه‌ای منحصر به ارتباط کلامی در مغز  را به کلمات تبدیل می‌کند و سپس آنها را به صورت متن روی صفحه نمایش آورده و یا با استفاده از نرم‌افزار تبدیل متن به گفتار، این کلمات را به پیام صوتی تبدیل می‌کند.
 

نظر شما