شناسهٔ خبر: 68439159 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ادامه فعالیت‌های فراغتی کانون پرورش فکری پس از تابستان / تشکیل شورای ویژه برای نوجوانان

پریسا سیدیان

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توضیحاتی درباره روند برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های ویژه تابستانی کانون ارائه داد و تاکید کرد: با پایان شهریور برنامه‌های تابستانی هم به اتمام می‌رسد اما فعالیت‌هایی فراغتی کانون هیچ‌گاه تمام شدنی نیست و در طول سال هم به اشکال مختلف تداوم دارد.

صاحب‌خبر -

فروهر معدنی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه فعالیت‌های تابستانی کانون پرورش فکری با هدف شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان برنامه‌ریزی شده بودند، گفت: این فعالیت‌ها بر اساس ارزش‌ها و نظام تعلیم و تربیت در اوقات فراغت،‌ غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان با طراحی و اجرای برنامه‌های خلاق با رویکرد تربیتی، خانواده محوری، جذب و پایدارسازی نوجوانان، بهره‌مندی از ظرفیت گروه‌های جهادی و گروه‌های مردمی در حوزه عدالت آموزشی و نقش‌دهی به خانواده‌ها و حضور موثر آنها در فعالیت‌ها با شعار «تابستونتو بساز» به تمام مراکز کانون در استان‌ها ابلاغ شد.

او با اشاره به اینکه برای فعالیت‌های تابستان امسال سه سیاست مهم از سوی کانون پرورش فکری دنبال شده است، بیان کرد: مرکز محوری،‌ مخاطب محوری و نوجوان محوری از سیاست‌های مهم تابستان ۱۴۰۳ بود. همچنین امسال از ظرفیت و توانمندی خانواده‌ها نیز استفاده کردیم تا در فعالیت‌های کانون دخیل شوند زیرا این موضوع می‌توانست در حضور اعضا و استقبال آنها از برنامه‌ها موثر باشد.

گلستان‌خوانی و ترویج کتابخوانی

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری توسعه و ترویج کتابخوانی را یکی از ویژه‌برنامه‌های تابستان امسال معرفی کرد و ادامه داد: بنابر این سیاست، توجه به ارتقای سواد خواندن در کودکان و نوجوانان و راه اندازی باشگاه بزرگ کتابخوانان که حتی شامل خانواده‌ کودکان می‌شد نیز مدنظر قرار گرفت. این طرح در بخش‌های مختلف پیش‌بینی شده بود چنانچه بخش‌هایی از آن شامل رویداد «کتاب‌باز»، پویش‌ «یک کتاب مهمان ما» برای خانواده‌ها و پویش «همه جا با کتاب» که توسط مربیان کانون در فضایی غیر از مراکز کانون پیش‌بینی و اجرا شدند،‌ بخش‌هایی از این طرح هستند. 

او افزود: در تابستان امسال طرح توسعه و ترویج زبان و ادبیات فارسی هم در دستور کار قرار گرفت. یکی از اهداف اصلی کانون این است که بتوانیم کودکان و نوجوانان را در بستر آموزش‌های رسمی با زبان و ادبیات فارسی آشنا کنیم؛ به همین دلیل امسال هدف‌گذاری کردیم تا گلستان‌خوانی (گلستان سعدی) و جلسات خوانش متون و قصه‌گویی از گلستان سعدی کردیم.

استقبال از کارگاه‌ فناوری‌های نوین در تابستان

او توجه به فعالیت‌های علمی و فناوری‌های نوین را از دیگر اهداف مهم امسال تابستان کانون پرورش فکری برشمرد و اظهار کرد: در این زمینه از سایر نهادها و دستگاه‌های مرتبط خواستیم که به شکل تخصصی به ما کمک کنند و کانون بتواند با توجه به اهداف خود این فعلایت‌های جدید را در تابستان ارائه دهد. خوشبختانه این موضوع مورد استقبال بسیار خوب خانواده‌ها هم قرار گرفت. فعالیت‌های نجوم، زیست‌شناسی،‌ آزمایش‌های ساده فیزیک، هوش مصنوعی،‌ ساخت موشک آبی، رصد آسمان،‌ الکترونیک،‌ رباتیک و... در بخش کارگاه‌ها و فعالیت‌های ترویج علوم و فناوری ارائه می‌شدند.

معدنی افزود: بخش دیگر فعالیت‌های ما طرح «یاریگران زندگی» بود که در این طرح کارگاه‌های «حال خوشِ زندگی» برگزار شد. هدف از این کارگاه‌ها این بود تا با آموزش‌ها بتوانیم مهارت‌های اجتماعی نوجوانان را افزایش دهیم که در این زمینه مربیان کانون اقدام به برگزاری کارگاه‌های افزایش خودباوری، افزایش اعتماد به نفس، هوش هیجانی، امیدواری،‌ خوش‌بینی و ... کردند.

کشف و پرورش استعدادهای برجسته در کانون

او شناسایی استعدادهای کودکان و نوجوانان را از وظایف مهم کانون پرورش فکری برشمرد و تاکید کرد: انجمن‌های تخصصی در کشف و شناسایی استعدادهای برجسته و پرورش آنها در فصل تابستان فعال بودند. انجمن‌های عکاسی، هنرهای نمایشی،‌ قصه‌گویی، شعر و داستان و هنرهای تجسمی در این زمینه فعال بودند. کارگاه‌های آموزش خبرنگاری و روزنامه‌نگاری، تندخوانی، نقد فیلم، نقاشی تخصصی، خوشنویسی، سفالگری و... نیز از مجموعه کارگاه‌های امسال تابستان بود.

توزیع ۲۰ هزار دست‌سازه در پیاده‌روی اربعین

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری با اشاره به همزمانی دو رویداد ماه محرم و اربعین حسینی با فعالیت‌های تابستانی کانون، اظهار کرد: به‌ویژه برای اربعین برنامه‌های متعددی پیش‌بینی کرده‌ بودیم که گردهمایی بزرگ کودکان عاشورا، برگزاری موکب‌هایی در استان‌های مرزی با فعالیت‌های فرهنگی هنری، شکل‌گیری کاروان حسینی در استان‌هایی که درگیری کمتری با مسائل اربعین داشتند و پیش‌بینی حضور تماشاخانه‌های سیار در مرزهای میرجاوه و ریمدان در سیستان و بلوچستان نیز بخشی از فعالیت‌های تابستانه کانون بود.

او ادامه داد: در مورد رویداد اربعین مکاتباتی با استان‌ها داشتیم و خواستیم مربیان ما با همراهی اعضای کانون و خانواده‌هایشان اقدام به تولید دست‌سازه‌های حسینی کنند. دست‌سازه‌ها شامل کاردستی‌های بسیار کوچکی مانند عروسک‌های پارچه‌ای، کیف‌های کوچک، گل‌ِسر و سایر اقلام قابل حمل و قابل اهدا بود تا بتوانیم در موکب‌ها این اقلام را به دست زائران کودک و نوجوان برسانیم.

معدنی با اشاره به حضور سفیران کانون پرورش فکری در مسیر پیاده‌روی اربعین، بیان کرد: آنها این دست‌سازه‌ها را حمل کردند و به تمام کودکان زائر با هر ملیتی اهدا کردند. بالغ بر ۲۰ هزار دست‌سازه توسط کودکان و نوجوانان در استان‌های مختلف تولید و سپس در راهپیمایی اربعین حسینی توزیع شد.

او افزود: آخرین مرحله از اقدامات ستاد اربعین نیز در پایان ماه صفر و مصادف با شهادت امام رضا (ع) در خراسان رضوی برگزار خواهد شد.

سرمایه‌گذاری بر نوجوانان با تشکیل شورای ویژه 

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری گفت: تشکیل شورای نوجوان اقدام دیگری بود که تاکید فراوانی بر اجرای آن داشتیم. اعتقاد ما این است که سرمایه‌گذاری و توجه به نوجوانان می‌تواند باعث اتفاقات خوبی شود. این نوجوانان به دنبال ایجاد و کشف نقش هستند و اگر این بستر در مراکز کانون برایشان ایجاد شود، به دنبال افزایش اعتماد به نفس می‌توانند نقش موثری در جامعه داشته باشند و استعدادشان پرورش یابد.

او با بیان اینکه فعالیت‌های تابستانه کانون از اول خردادماه آغاز شده است، اظهار کرد: برنامه‌ها تا پایان شهریورماه ادامه دارد. البته فعالیت‌های فراغتی کانون هیچ‌گاه تمام شدنی نیست و در طول سال خدمات خود را برای کودکان و نوجوانان ارائه می‌دهیم، اما قطعا استقبال از خدمات در تابستان بیش از سایر زمان‌ها است.

هزینه شرکت در کلاس‌های فراغتی 

معدنی درخصوص هزینه‌های شرکت در فعالیت‌های تابستانه کانون، توضیح داد: بسیاری از این کارگاه‌ها و فعالیت‌هایی که توسط مربیان کانون برگزار می‌شد به شکل رایگان و صرفا با پرداخت حق عضویت اولیه صورت گرفت. اما برای کارگاه‌های تخصصی که مورد استقبال زیاد قرار گرفت از مربیان برون‌سازمانی کمک گرفتیم که این کارگاه‌ها شهریه داشتند که با توجه به شرایط اقتصادی مناطق مختلف میزان آن متفاوت بود، اما نسبت به مراکز خصوصی بسیار ناچیز و اندک بود.

او با تاکید بر اینکه هیچ کودکی به خاطر وضعیت مالی از کلاس‌های کانون جانمانده است، گفت: با سازمان‌هایی مانند کمیته امداد،‌ بهزیستی و... تفاهم‌نامه داشتیم تا کودکان تحت پوشش این سازمان‌ها با شهریه کمتر جذب کلاس‌ها شوند. از طرفی ذیل طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، کلاس‌ها برای فرزند سوم خانواده و یا فرزندان دوقلو هم تخفیف ویژه داشتند. از طرفی اگر مسئول مرکز کانون به این نتیجه می‌رسید که خانواده با اینکه مشمول گروه‌های ذکر شده نیستند اما توانایی پرداخت شهریه را ندارند، آنها را به صورت رایگان در کلاس‌ها ثبت‌نام می‌کردند.

او درباره پذیرش کودکان اتباع در برنامه‌های فراغتی کانون نیز بیان کرد: اتباعی که به صورت قانونی وارد کشور شده باشند و کد شناسایی داشته باشند می‌توانند مشابه کودکان ایرانی در کلاس‌های کانون شرکت کنند. دریافت هزینه از این کودکان نیز دقیقا مشابه کودکان ایرانی است.

افزایش استقبال نوجوانان از کلاس‌های تابستانی

معدنی با بیان اینکه هنوز آمار تفکیک شده از وضعیت کلاس‌های تابستانه کانون احصا نشده است، گفت: اما بر اساس محاسبات فعلی می‌دانیم که حدود ۲۵ درصد افزایش عضویت در کانون را داشتیم که به تبع آن پیش‌بینی ما این است که نزدیک ۲۰ تا ۳۰ درصد نیز با افزایش برگزاری کارگاه‌ها روبرو بودیم. معمولا مخاطب کودک در گروه سنی ۶ تا ۱۲ سال بیشترین مخاطبان ما را تشکیل می‌دهند اما امسال استقبال نوجوان از کلاس‌ها بالا بوده است.

او درباره برگزاری اردوهای تابستانه کانون نیز توضیح داد: آیین‌نامه برگزاری اردوها امسال به‌روزرسانی شد و برای اردوها سناریوهای مختلف اردوی علمی،‌ اردوی پایان هفته، اردوی راهیان پیشرفت، اردو با خانواده و ... را در نظر گرفتیم و امسال پس از گذر از سال‌های کرونا اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داد. معمولا اردوها رایگان برگزار می‌شود و برای ایاب ذهاب یا بیمه کودکان از خیرین و یا خانواده‌ها کمک گرفته می‌شود.

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری در پایان، گفت: آخرین فعالیت‌های وابسته به تابستان نیز اختتامیه جشنواره هنرهای نمایشی در تهران و جشنواره سرود در استان مرکزی است که بعد از ایام ماه صفر برگزار می‌شود و اعضای برگزیده و گروه‌های غیرکانونی که به بخش ملی راه یافتند در اختتامیه به رقابت می‌پردازند.

انتهای پیام

نظر شما