شناسهٔ خبر: 68439158 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

معرفی چند ابزار برای خلاصه کردن متن به کمک هوش مصنوعی

روزنامه جوان

ادغام هوش مصنوعی Bing با مایکروسافت اج، این چت‌بات را به یکی از بهترین ابزار‌های در دسترس برای خلاصه‌کردن متن و کار‌های دیگری مثل ساخت لوگو تبدیل می‌کند.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: اگر همیشه با متن‌های طولانی و پیچیده سر و کار دارید و وقت کافی برای خواندن دقیق هر متن را ندارید، می‌توانید با استفاده‌از ابزار‌های هوش مصنوعی، بهترین و مهم‌ترین پاراگراف‌ها و موضوع اصلی بحث را از دل متن خارج کنید. در ادامه به استناد گزارشی از پایگاه «زومیت» چند ابزار خلاصه‌سازی متن را مبتنی بر هوش مصنوعی معرفی کرده‌ایم. 

 سایت Scribbr
بااستفاده‌از Scribbr علاوه بر خلاصه کردن متن به ابزار‌هایی برای ترجمه متن و بررسی گرامر نیز دسترسی خواهید داشت. رابط کاربری برنامه نیز کاملاً ساده است و بدون نیاز به ثبت‌نام و انجام مراحل پیچیده می‌توانید از امکاناتش بهره‌مند شوید. پس از ورود به برنامه، می‌توانید متن را جای‌گذاری کنید یا اگر می‌خواهید یکی از فایل‌های داکس را انتخاب کنید، کافی است روی گزینه Upload Docx ضربه بزنید و فایل مدنظرتان را از حافظه دستگاه وارد کنید. پیش از آپلود فایل با استفاده‌از گزینه Summary Length طول خلاصه را تعیین کنید تا نرم‌افزار بر این اساس خلاصه‌نویسی را انجام دهد. همچنین می‌توانید خلاصه متن را به‌صورت بولت پوینت یا پاراگراف دریافت کنید. پس از انجام تنظیمات مذکور، متن را آپلود کنید و دکمه سبزرنگ Summarize را فشار دهید. 
نقاط قوت: رایگان است و به ثبت‌نام نیازی ندارد. 
نقاط ضعف: قادر به خلاصه‌سازی فایل‌های پی‌دی‌اف نیست.


 سایت QuillBot
 QuillBot به شما امکان می‌دهد متن را تنها در چند دقیقه خلاصه یا حتی ترجمه کنید. خلاصه‌کردن متن تنها یکی از قابلیت‌های QuillBot به‌حساب می‌آید و این نرم‌افزار، در اصل برای کمک به کاربران برای ترجمه و بازنویسی محتوا طراحی شده است. بااین‌حال، خلاصه‌سازی متن را با دقت و کیفیت بالایی انجام می‌دهد و ارزش امتحان‌کردن را دارد. به‌علاوه، دارای ابزاری داخلی برای بررسی سرقت ادبی است. برای آپلود فایل، روی گزینه Upload Doc ضربه بزنید و فایل را از حافظه سیستم انتخاب کنید. همچنین مانند دیگر ابزارها، می‌توانید متن را از جای دیگر کپی و در کادر مربوطه جای‌گذاری کنید. حالا تنها کافی است روی
 Summarizer کلیک کنید و متن خلاصه‌شده را تحویل بگیرید. 
نقاط قوت: نیازی به ثبت نام نیست و متن را با دقت بالایی خلاصه می‌کند. 
نقاط ضعف: متن فارسی را به زبان انگیسی خلاصه می‌کند و نسخه رایگان تنها تا هزار و۲۰۰ کلمه را پشتیبانی می‌کند. 

 سایت Bing
ادغام هوش مصنوعی Bing با مایکروسافت اج، این چت‌بات را به یکی از بهترین ابزار‌های در دسترس برای خلاصه‌کردن متن و کار‌های دیگری مثل ساخت لوگو تبدیل می‌کند. برای خلاصه کردن متن با هوش مصنوعی بینگ، می‌توانید به زبان انگیسی یا فارسی از او بخواهید خلاصه‌ای از متن‌تان را ارائه دهد. ماهیت ابزار‌هایی مثل بینگ و چت‌جی‌پی‌تی بر پایه گفتگو بنا شده است؛ پس نمی‌توان فایل داکس یا ورد را آپلود کرد، اما برخلاف دیگر ابزار‌های ذکرشده، می‌توان لینک یکی از مقاله‌های موجود در وب را به چت‌بات ارائه داد تا موضوع اصلی مقاله و موارد مهم را توضیح دهد. افزون‌بر بینگ، اگر به ChatGPT دسترسی دارید، می‌توانید از این ابزار نیز برای خلاصه‌کردن متون طولانی کمک بگیرید. این چت‌بات‌ها، همچنین قادرند با دریافت نام کتاب، خلاصه‌ای از آن را در اختیارتان قرار دهند. 
نقاط قوت: محدودیتی در تعداد کلمات ندارد و از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند. 
نقاط ضعف: امکان آپلود فایل وجود ندارد و خلاصه متن را در قالب چند جمله ارائه می‌کند. 


 سایت ChatPDF
ChatPDF همان‌طور که از نامش پیداست، بر خلاصه‌سازی فایل‌های پی‌دی‌اف تمرکز دارد. پس از دریافت خلاصه می‌توانید سؤال‌هایتان را درمورد محتوای پی‌دی‌اف را نیز از این چت‌بات بپرسید. تنها مسئله این ابزار آن است که اگر از نسخه رایگان و بدون ثبت نام استفاده می‌کنید، تنها امکان خلاصه‌کردن فایل‌های نهایتاً ۱۰ صفحه‌ای را خواهید داشت و برای استفاده نامحدود از برنامه، باید اشتراک تهیه کنید. 
نقاط قوت: می‌تواند به سؤال‌های کاربر در مورد محتوای خلاصه‌شده پاسخ دهد و بدون نیاز به ثبت نام و به‌صورت رایگان قابل استفاده است. 
نقاط ضعف: نسخه رایگان، قادر به خلاصه‌کردن فایل‌های بیش از ۱۰ صفحه نیست و فقط به فایل‌های پی‌دی‌اف محدود می‌شود.

نظر شما