شناسهٔ خبر: 68438803 - سرویس عکس
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

(تصاویر) ذکیه خدادادی، ورزشکار افغان در پارالمپیک پاریس تاریخ‌ساز شد

‌ذکیه خدادادی، تکواندوکار افغان که عضو تیم پناهندگان در پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس است، پس از کسب مدال برنز گفته است که آرزو دارد روزی کشورش آزاد شود.

صاحب‌خبر -

ذکیه خدادادی، پاراتکواندوکار اهل افغانستان و عضو تیم پناهندگان کمیته بین‌المللی پارالمپیک، موفق شد مدال برنز مسابقات تکواندو در رده وزنی ۴۷ کیلوگرم را از آن خود کند.

به گزارش فرارو، این ورزشکار پس از پیروزی ۹ بر ۱ مقابل نورجهان ایکینچی، قهرمان اروپا از ترکیه و انصراف تکواندوکار مراکشی در رقابت بر سر مدال برنز به‌دلیل آسیب‌دیدگی، برنده نشان برنز شد.

ذکیه خدادادی پس از پناهندگی به فرانسه به عضویت تیم پناهندگان در پارالمپیک درآمد.

او در مورد کامیابی بی‌نظیرش به خبرنگاران گفت: این لحظه برایم مانند یک لحظه غیر واقعی است. وقتی فهمیدم که برنده مدال برنز شده‌ام، قلبم شروع به تپش کرد.

خدادادی توضیح داد: من خیلی چیز‌ها را پشت سر گذاشتم تا به اینجا رسیدم. این مدال برای تمام زنان در افغانستان و نیز همه پناهندگان در جهان است. من امیدوارم که روزی در کشورم صلح برقرار شود.

این تکواندوکار اضافه کرد: این مدال برای من همه چیز است. این روز را هرگز فراموش نخواهم کرد. من به خاطر حمایت گسترده‌ای که از سوی تماشاگران داشتم، به این موفقیت دست یافتم.

ذکیه خدادادی بدون یک ساعد دست به دنیا آمده است. او در سن ۱۱ سالگی به طور پنهانی تمرینات خود در رشته ورزشی تکواندو را در شهر هرات در غرب افغانستان، آغاز کرد.

این ورزشکار افتخارآفرین با بازگشت دوباره طالبان به قدرت در افغانستان در سال ۲۰۲۱، از حضور در صحنه ورزش و شرکت در مسابقات منع شد و سرانجام به فرانسه مهاجرت کرد.

ذکیه خدادادی سپس در پی درخواست جامعه بین‌المللی اجازه یافت در مسابقات المپیک ۲۰۲۱ توکیو به نمایندگی از کشورش به میدان برود.

این شهروند افغان پس از فرار از کشورش، در موسسه ملی ورزش فرانسه در پاریس تحت نظر هابی نیاره، قهرمان سابق تکواندو در جهان، تمرینات خود را دنبال کرد.

نظر شما