شناسهٔ خبر: 68438057 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۹ شهریور ۱۳۸۰

خاطرات هاشمی رفسنجانی: سیزده سال پيش، با نفوذ آب باران به سرداب، محل دفن جنازه‌اى تازه پيدا شد و بعد از بررسى، فهميده‌اند به شخصى تعلق دارد كه سيصد سال قبل، فوت‌كرده است. بعضى‌ها ترديد كردند و از آستان قدس رضوى استعلام شد و آنها جواب داده‌اندكه چهار نفر به نام امام رضا (ع) در تاريخ ايران داريم كه قبر يكى از آنها در روستاى لاهيجان است و چند مورد از بيمارهاى لاعلاج را شفا داده و اكنون با درآمد نذورات فراوان مردم، صحن و بارگاه ساخته مى‌شود و ده هزار قصب زمين پسته هم براى مقبره احداث‌كرده‌اند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.
 
 ۹ شهریور ۱۳۸۰: بعد از صبحانه و خواندن گزارش‌ها،به منزل آقاى [محمدعلی] انصارى، پدر شهيد و سپس به دانشگاه ولى‌عصر رفتيم. دكتر [محمدعلی] دهقان، ریيس دانشگاه گزارش داد و از كمبود بودجه گفت. دو هزار دانشجو دارند و با كمك مردمى و به خصوص بانك تعاون اسلامى، ساخته شده و بخشى از مجموعه فرهنگي و موزه رییس‌جمهور را نيز مالك است.  
 
به مزار سيدغريب در روستاى لاهيجان رفتيم. بارگاهى و صحن وسيعى براى آن در دست احداث دارند؛ آشيخ محمد [هاشمیان، امام‌جمعه رفسنجان] توضيحات داد.  
 
سیزده سال پيش، با نفوذ آب باران به سرداب، محل دفن جنازه‌اى تازه پيدا شد و بعد از بررسى، فهميده‌اند به شخصى تعلق دارد كه سيصد سال قبل، فوت‌كرده است. بعضى‌ها ترديد كردند و از آستان قدس رضوى استعلام شد و آنها جواب داده‌اندكه چهار نفر به نام امام رضا (ع) در تاريخ ايران داريم كه قبر يكى از آنها در روستاى لاهيجان است و چند مورد از بيمارهاى لاعلاج را شفا داده و اكنون با درآمد نذورات فراوان مردم، صحن و بارگاه ساخته مى‌شود و ده هزار قصب زمين پسته هم براى مقبره احداث‌كرده‌اند.  
 
جمعى از زوار آنجا بودند كه از شهرهاى مختلف آمده‌اند و در حجره‌هاى اطراف صحن، ساكن شده بودند.حمامى قديمى در جنب مقبره است كه گفتند، شبيه به حمام گنجعلى‌خان‌كرمان است. عجله داشتيم وكليد آن نبود؛ نتوانستم ببينم. 
 
به دانشگاه آزاد اسلامى [واحد رفسنجان] رفتم. جمعى از مردم رفسنجان هم جمع بودند. آقاى مرعشى، ریيس دانشگاه،گزارش داد. 1100 دانشجو دارد و تاكنون 800 ميليون تومان هزينه ساختمان شده است. من هم در اهميت كار دانشگاه آزاد اسلامى سخنرانى‌كردم.  آقاى هاشميان خيرمقدم گفت. 
 
از آنجا به سوى نوق [بهرمان] حركت‌كرديم. ساعت دوازده‌ونیم وارد منزل همشيره طيبه شديم.با جمعى از بستگان ديدار كرديم. سپس به امامزاده رفتيم و قبور شهدا را زيارت‌كرديم و از آنجا سرى به باغات تلمبه خودمان زديم. سپس از خيابان تازه احداث بهرمان بازديد كرديم. بعضى از مردم به خراب‌شدن باغ‌شان، به‌خاطر توسعه‌كوچه‌ها، اعتراض دارند.  
 
به منزل همشيره طاهره رفتيم. آنجا هم با جمعى از بستگان و مردم ديدار كرديم. سپس به منزل پدري رفتيم. جمع زيادى از مردم و بستگان آنجا بودند. پس از ناهار و استراحت هم با جمع ديگرى ديداركرديم. چند اتاق جديد، براى انجام تمايل حاجيه والده مرحومه [ماه‌بی‌بی صفریان] ساخته شده كه محل زندگى روحانى باشد كه براى تبليغ به بهرمان مى‌آيد؛ به عنوان میهمان.  
 
ساعت پنج بعد از ظهر به سوى جلگه كشكویيه از راه بدبخت‌كوه، حركت‌كرديم. در مسير از ركن‌آباد و محمدآباد برخوردار گذشتيم. جمعى از مردم استقبال‌كردند و خواسته‌هايى داشتند. غروب به شهابيه احمدآقا مرعشى رسيديم. شام آنجا میهمان بوديم. جمع زيادى از بستگان و شخصيت‌هاى رفسنجانى هم بودند. اين مزرعه و مزرعه‌سادات، دچار خشكسالى شده است.  
 
امروز در سبزوار، جمعى از مردم در اعتراض به تقسيم [استان] خراسان كه سبزوار را مركز استان جديد نكرده‌اند، تظاهرات ‌كرده‌اند. خرابى به بار آورده‌اند؛ يك نفركشته و 37 نفر مجروح و 108 نفر بازداشت شده‌اند.
لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما