شناسهٔ خبر: 68437618 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

من زهرا 15 سال دارم

روز اول پاریس و روز اول بازی‌های پارالمپیک2024 کسی منتظر مدال از کاروان ایران نبود. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشهری آنلاین

صاحب‌خبر -

روز اول پاریس و روز اول بازی‌های پارالمپیک2024 کسی منتظر مدال از کاروان ایران نبود. آنهایی که شانس مدال داشتند، نوبت مسابقه‌شان نرسیده بود و از 2دختری هم که هنوز به سن بزرگسالی نرسیده‌اند و به‌جز یکی دو مدال آسیایی چیزی ندارند، توقع مدال نمی‌رفت. اما یکی از آنها همه را غافلگیر کرد. زهرا رحیمی با 15سال سن و مریم عبدالله‌پور با 17سال، 2دختر عضو تیم ملی تکواندو بودند. تکواندو برای دومین سال، بازی‌های پارالمپیک را تجربه می‌کرد و ایران در دوره قبل با 3مدال موفق نشان داده بود اما هیچ‌یک از این موارد تضمین نمی‌‌کرد که رحیمی کوچک‌ترین عضو کاروان مدال باارزشی بگیرد.
رحیمی در وزن 52-کیلوگرم شائو گجاین چینی را 13 بر 2 برد، ماچادوی برزیلی را 6 بر 4. او برای صعود به فینال هم چاپاریدزه از گرجستان را 6 بر صفر شکست داد. زهرا در دیدار پایانی مقابل اولان بایار از مغولستان قرار گرفت و در دقایق اول راند، 5 امتیاز از دست داد و با اینکه در دقایق پایانی برای جبران تلاش کرد اما بی‌تجربگی اجازه نداد او به امتیازات بیشتری برسد. رحیمی باخت و به طلا نرسید اما می‌گوید آینده برای او روشن است: «جوان هستم و کم نمی‌آورم و در المپیک بعدی قدرتمند‌تر حضور پیدا می‌کنم.» رحیمی نخستین مدال کاروان ایران را در روز اول گرفت؛ در تکواندویی که اینجا هم رد پای هادی ساعی را می‌شود دید. تکواندو در بازی‌های المپیک با 4ورزشکار به 4مدال رسید و حالا در پارالمپیک و زیرنظر ساعی نخستین مدال را گرفته و منتظر مدال‌های بعدی است. البته از بین 4تکواندوکار دیگر، فعلا 2نفر روی سکو نرفته‌اند. مریم عبدالله‌پور در وزن 47- كيلوگرم بعد از استراحت در دور اول، مقابل تکواندوکار پرو که مدال دوره قبل بازی‌ها را داشت باخت و به شانس مجدد رفت. او در این مرحله مقابل تکواندوکار تایلندی و در راند طلایی شکست خورد و نتوانست به برنز برسد. پاراتکواندو دیروز هم یک نماینده در پاریس داشت که با بدشانسی از دور رقابت‌ها کنار رفت. سعید صادقیان‌پور که در وزن 63-کیلوگرم مبارزه می‌کرد، در نخستین مبارزه نماینده جزایر سلیمان را شکست داد ولی در دیدار دوم مقابل تکواندوکار برزیلی که طلای بازی‌های توکیو را دارد، شکست خورد. صادقیان‌پور این فرصت را داشت که در شانس مجدد خودش را به مدال برنز برساند اما او كه در دیدار با حریف برزیلی مصدوم شده بود، به بیمارستان منتقل شد.

   بقیه در انتظار مدال
در تیراندازی سیدمحمدرضا میرشفیعی که در تپانچه 10متر و کلاس SH1 مسابقه می‌داد، به فینال رسید اما در آخرین مرحله مسابقه موفق نبود و هشتم شد. در این رشته رقیه شجاعی هم مسابقه داشت که او در همان مرحله مقدماتی حذف شد و به فینال نرسید.
در شنا و در 100متر قورباغه 2 ایرانی به آب زدند؛‌ شاهین ایزدیار از رسیدن به فینال بازماند اما سینا ضیغمی‌نژاد به فینال رسید و دیشب برای رفتن روی سکو رقابت کرد.
در تیراندازی با کمان و در ماده کامپوند فاطمه همتی در رده سوم قرار گرفت و در مرحله بعد با قرعه استراحت روبه‌رو شد. هادی نوری حریفی از ایتالیا را شکست داد و به یک‌هشتم رسید ولی  علی‌سینامنشازاده در مرحله‌یک‌شانزدهم حذف شد.  قرار بودسمیه رحیمی هم در مرحله یک‌شانزدهم  با حریفی از فرانسه رقابت‌کند.
 
   پیروزی‌های شیرین
2رشته تیمی ایران هم به 2پیروزی دست یافت.
تیم گلبال که در 2دوره قبلی بازی‌ها غایب بود، شروع خوبی در پاریس داشت. تیم ایران دیروز در نخستین بازی مقابل فرانسه میزبان قرار گرفت و در حضور تماشاگران حریف، 12 بر 8 به پیروزی رسید. در این بازی حسن جعفری به تنهایی به اندازه تیم فرانسه گل زد و میلاد سوری(2گل)، نعمت‌الله سرافراز و محمد پرنیا زننده دیگر گل‌ها بودند. تیم والیبال‌نشسته که با 9مدال از 9دوره پرافتخارترین رشته است، شروع توفانی در پاریس داشت. تیم ایران دیروز در بازی یک‌طرفه و 3 بر صفر اوکراین را شکست داد.

   برنامه امروز
علیرضا بخت و حامد حق‌شناس در رشته تکواندو نخستین نفرات از کاروان ایران هستند که امروز مسابقه می‌دهند. بخت در دور اول استراحت می‌کند و در دور دوم با برنده مراکش و قزاقستان روبه‌رو می‌شود. حق‌شناس هم  بعد از یک دور استراحت، دور دوم با برنده دیدار چین و دومینيکن مسابقه می‌دهد. تیراندازی هم امروز 2نماینده در پاریس دارد؛ نسرین شاهی و ساره جوانمردی. جوانمردی با یک برنز و 3طلا، پرافتخارترین تیرانداز ایران در پارالمپیک است و توقع می‌رود این بار هم روی سکو برود. امان‌الله پاپی هم که مدال نقره پارالمپیک توکیو را دارد، امشب در پرتاب نیزه کلاس F57 مسابقه می‌دهد. گلبال ایران هم در دومین بازی مقابل برزیل قرار می‌گیرد.

 

نظر شما