شناسهٔ خبر: 68435161 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

سرپرست سازمان ملی سنجش خبر داد؛

مهلت انتخاب رشته کنکور از ۱۴ تا ۱۸ شهریور است/ دفترچه راهنما روز یکشنبه منتشر می‌شود +فیلم

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور از اعلام کارنامه علمی (ملاک انتخاب رشته) و رتبه داوطلبان کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ تا فردا شنبه ۱۰ شهریورماه خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، عبدالرسول پورعباس امروز جمعه ۹ شهریورماه با اعلام زمان انتشار نتایج نهایی کنکور اظهار کرد: پس از اعلام نتایج آزمون سراسری، دفترچه انتخاب رشته برای داوطلبان روز یکشنبه ۱۱ شهریورماه در سایت سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور منتشر می شود.

وی گفت: پس از انتشار دفترچه انتخاب رشته، داوطلبان مجاز می توانند از ۱۴ تا ۱۸ شهریورماه ۱۴۰۳ نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.

پورعباس اظهار داشت: اسامی رتبه های برتر در گروه های آزمایشی علوم ریاضی فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، زبان های خارجی و هنر در سایت سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور منتشر شده است.

<div id="video-display-embed-code_2383606" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1169173/2383606?width=400&height=300"></script></div>
 

وی یادآور شد: یک میلیون و ۳۰ هزار و ۵۱۵ نفر در کنکور سراسری ۱۴۰۳ مجاز شده اند. در مجموع از بیش از یک میلیون نفر شرکت کننده تعداد ۱۰۷ هزار نفر در ریاضی، ۵۱۰ هزار نفر در تجربی، ۳۴۸ هزار نفر در انسانی و گروه های هنر و زبان های خارجی در آزمون های دو نوبت حاضر بوده اند. ظرفیت پذیرش نیز به نسبت داوطلبان در مناطق یک، دو و سه تقسیم می شود.

 

یک میلیون و ۳۰ هزار و ۵۱۵ نفر مجاز به انتخاب رشته شدند

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور افزود: حاضرین در جلسه آزمون یک میلیون و ۱۸۰ هزار و ۶۰۱ نفر بودند و مجازین به انتخاب رشته یک میلیون و ۳۰ هزار و ۵۱۵ نفر است. ظرفیت پذیرش دانشگاه ها در بخش با آزمون ۱۵۳ هزار و ۷۵۴ نفر است و ظرفیت پذیرش بدون آزمون ۳۱۰ هزار و ۴۳ نفر است.

وی گفت: با توجه به تمهیداتی که اندیشیده شد و پیچیدگی کار و تنوعی که در سوالات داده شد، از میان رتبه های برتر ۱۱ نفر از تهران و ۲۹ نفر از سایر شهرها هستند. به طور طبیعی هر سال که سوالات مفهومی تر می شود گستره نفرات برتر در شهرهای کشور بیشتر می شود. سال گذشته ۱۳ نفر از تهران جزء نفرات برتر بودند.

 

آغاز انتخاب رشته از ۱۴ شهریور

پورعباس اظهار داشت: دفترچه راهنمای انتخاب رشته از یکشنبه ۱۱ شهریورماه در سایت سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور منتشر می شود. از ۱۱ تا ۱۴ شهریورماه زمان مطالعه دفترچه است. از ۱۴ شهریور تا ۱۸ شهریور به مدت ۵ روز داوطلبان فرصت دارند انتخاب رشته کنند.

وی افزود: داوطلبان انتخاب رشته را به روز آخر موکول نکنند و حتما انتخاب های خود را چاپ کنند. به هیچ عنوان انتخاب در انتخاب رشته داوطلبان پذیرفته نمی شود. انتخاب رشته در چند نوبت کنترل کنند و در کارپوشه خود آن را ویرایش کنند. به احتمال قوی تمدیدی برای انتخاب رشته صورت نمی گیرد. با توجه به تعطیلات پیش رو به داوطلبان توصیه می شود که در جایی باشند که امکان دسترسی به اینترنت برای انتخاب رشته داشته باشند.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور گفت: برای داوطلبانی که جامانده اند صرفا برای رشته های بدون آزمون و با استفاده از سوابق تحصیلی، فرصت ثبت نام داده می شود و پس از می توانند انتخاب رشته خود را صرفا فقط از رشته های بدون آزمون انجام دهند.

 

سامانه انتخاب رشته مجازی در روزهای ۱۳ تا ۱۸ شهریورماه فعال می شود

وی اظهار داشت: سامانه انتخاب رشته مجازی در روزهای ۱۳ تا ۱۸ شهریورماه فعال می شود و به داوطلبان توصیه می شود که با پرداخت اندکی هزینه، از این سامانه بهره بگیرند. این سامانه به طور واقعی بر مبنای داده های سال ۱۴۰۲ فرصت قبولی را به داوطلبان اعلام می کند.

پورعباس خاطرنشان کرد: شرط گزینش دانشجو این است که فرد در یکی از دو نوبت آزمون های سراسری در اردیبهشت یا تیرماه در آزمون شرکت کرده باشد. اگر داوطلبی صرفا برای دانشگاه فرهنگیان ثبت نام کرده باشد در آزمون سراسری گزینش نخواهد شد حتی اگر انصراف داده باشد.

 

<div id="video-display-embed-code_2383605" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1169173/2383605?width=400&height=300"></script></div>
 

وی درباره انتخاب رشته دقیق داوطلبان توصیه کرد: از داوطلبان می خواهیم که از مشاوره های خوب استفاده کنند. مواردی بوده که مراجعین گفته اند مشاور به من گفته است این رشته ها را انتخاب کنم. مشاور باید تمامی شرایط فرد را در نظر بگیرد و علاقه و امکانات و شرایط هر رشته با هم متفاوت است. داوطلب باید امکانات سفر، امکانات اقتصادی و شرایط خانوادگی خود را در انتخاب رشته مدنظر قرار دهد.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور تاکید کرد: بعد از اعلام نتیجه نهایی، امکان ندارد که قبولی یک نفر را جابجا کنیم. قبولی دقیقا بر اساس ظرفیتی است که به ما اعلام شده است.

 

۲۰ درصد به ظرفیت های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی اضافه شده است

وی گفت: در برخی از رشته ها همانند رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی بیشترین متقاضی را داریم و امسال هم با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۰ درصد به ظرفیت ها اضافه شده است. داوطلب می آید رشته پزشکی را انتخاب می کند اما مکانی که قبول می شود سه روز با خانه اش فاصله دارد و بعد عنوان می کند نمی تواند برود. این فرد یک فرصت را اشغال کرده است.

 

داوطلبان رشته های علوم پزشکی به تعهد خدمت در انتخاب رشته دقت کنند

پورعباس افزود: در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی نکته مهمی وجود دارد و آن این است که پذیرش در مناطق محروم دارای شرایط خاص است. داوطلبان باید بدانند که تعهد خدمت در مناطق محروم از سایر مناطق بیشتر است. بعد از قبولی نمی توانند ادعا کنند که میزان تعهد را نمی دانستند. ضمن اینکه بعد از پایان تحصیل باید مدت بیشتری از سایر افراد کار کنند.

به گزارش مهر، کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ در دو نوبت اردیبهشت ماه و تیرماه سال ۱۴۰۳ برگزار شده است.

نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در روزهای ۶ و ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ در ۴۱۲ شهر و بخش کشور برگزار شد و در مجموع یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب شرکت کردند.

نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در روزهای ۲۱ و ۲۲ تیرماه ۱۴۰۳ در ۴۰۸ شهرستان و ۵۲۵ حوزه امتحانی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و یک هزار و ۷۴۷ حوزه فرعی برگزار شد و ۹۸۴ هزار و ۲۱۴ نفر در آن شرکت کردند.

با توجه به تعویق دو هفته‌ای در برگزاری نوبت دوم آزمون سراسری، مسؤولان سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور پیش بینی کرده اند که نتایج نهایی پس از پایان مراحل انتخاب رشته و برگزاری سایر فرآیندهای رشته‌های نیمه متمرکز در مهرماه ۱۴۰۳ اعلام شود.

نظر شما