شناسهٔ خبر: 68432616 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اخبار سیاسی ۹ شهریور؛ پیام‌های تبریک پزشکیان/پیام سخنگوی دولت به جوانان و مادران

مژگان رساپور

«پیام‌های تبریک پزشکیان»، «توصیه امام جمعه تهران به وزاری دولت چهاردهم»، «تبریک‌ها به امیر آشتیانی» و... از موضوعات مهم خبری نهم شهریور ۱۴۰۳ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در پی پیروزی زهرا رحیمی نماینده ایران در مسابقات پارالمپیک پاریس، برابر حریفانی از چین، برزیل و گرجستان و کسب مدال نقره توسط وی، رئیس دولت چهاردهم در صفحه خود در فضای مجازی ضمن تبریک به زهرا رحیمی نوشت: دخترم زهرا خانم، کسب مدال نقره در اولین تجربه حضورت در پارالمپیک به عنوان جوان‌ترین عضو کاروان کشورمان باعث افتخار است. هنوز اول راه است، تو راه موفقیت را یاد گرفتی، همینطور ادامه بده.

رئیس جمهور همچنین در پیام‌های جداگانه‌ای فرارسیدن روز ملی مالزی را به پادشاه و نخست وزیر مالزی و همچنین مردم این کشور تبریک گفت و تاکید کرد: اطمینان دارم مناسبات برادرانه جمهوری اسلامی ایران و مالزی همچنان موجب تحکیم و همبستگی امت اسلامی خواهد بود.

به مناسبت فرا رسیدن استقلال جمهوری قرقیزستان نیز مسعود پزشکیان در پیامی با تبریک به «صادیر جاپاروف» رئیس‌جمهور این کشور دوست و برادر تصریح کرد: بر این باورم که روابط مبتنی بر احترام متقابل جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قرقیزستان به نفع مردم دو کشور، بیش از گذشته تقویت و توسعه می‌یابد و در دولت چهاردهم جمهوری اسلامی ایران نیز توسعه همکاری با کشورهای همسایه و منطقه در اولویت سیاست خارجی قرار دارد.

****

امروز همچنین فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت در سخنانی با بیان اینکه امیدوارم نماینده شایسته‌ای برای زنان توانمند کشورم باشم، اظهار کرد: امیدوارم دولت به گونه‌ای کار کند که بتوانم حرف‌های خوبی را به اطلاع مردم برسانم. امیدوارم حرف‌زدن من به‌عنوان یک مادر باعث شود که قلب‌های مادران کشورم شاد و جوانان کشور امیدوارتر شوند و اوضاع کشور روزبه‌روز بهتر شود.

****

در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته تهران، حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد توصیه هایی را به وزرای دولت چهاردهم مطرح کرد و افزود: ‌منابع کشور محدود است و باید با این منابع محدود اولویت های اساسی کشور رصد شود و تا آن جا که ممکن است زمینه رشد هزینه های جاری کشور را مدیریت و کنترل کرد. وزرا به خصوص وزرات‌خانه‌های پرهزینه بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و علوم و سایر نهادها نگاه ملی داشته باشند. وزرای آموزش و بهداشت و تمام وزرا با نگاه ملی مسائل را رصد و بررسی و تصویب کنند.

در سخنرانی پیش از خطبه ها نیز  امیر صباحی‌فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در بخشی از اظهارات خود با بیان اینکه وظیفه ما فدای ملت شدن است، تصریح کرد: نیروی پدافند هوایی در بالاترین سطح آمادگی و قدرت رزمی قرار دارد. ما با کار جهادی در طراحی و تولید سامانه ها و تجهیزات موشکی، رادارها و حساسه های دارای تشعشع و بدون تشعشع، پهپادها و سایر تجهیزات به خودکفایی رسیده و نیاز خود را طراحی و تولید می کنیم و هر پرنده رادارگریز دشمن را از فرسنگ ها دورتر کشف و رصد می کنیم. پدافند هوایی برای تامین نیازمندی های خود از جمله سامانه های موشکی و راداری به هیچ کشوری وابسته نیست، در تولید سامانه های هیبریدی هم به خود کفایی رسیده ایم.

همچنین امیر حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش توضیحاتی درباره آخرین وضع طرح انسداد مرزهای شرقی ارائه کرد و با اشاره به اجرای طرح انسداد مرزهای شرقی کشور، یادآور شد: این نیرو با حمایت ستادکل نیروهای مسلح، مشغول پیاده‌سازی مجموعه‌ای از علم و فناوری در طرح انسداد مرزهای شرقی است و ۱۰۰ درصد این طرح انسداد مبتنی بر هوش مصنوعی خواهد بود یعنی به سیم خاردار و دیوار بسنده نشده است.

****

در پی انتصاب امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی به سمت جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش و امیر سرتیپ حاتمی مشاور فرمانده معظم کل قوا در امور ارتش، با صدور پیامهای جداگانه به وی تبریک گفتند و آرزوی موفقیت کردند. 

****

همزمان با صد و هفدهمین سالروز انعقاد قرارداد محرمانه ۱۹۰۷ معروف به قرارداد سن‌پترزبورگ بین روسیه و انگلیس و تقسیم ایران در سال ۱۲۸۶، ایسنا در گزارشی با عنوان «کاری که قرارداد محرمانه ۱۹۰۷ با ایران کرد » به مرور تاریخی آن پرداخته است که می توانید در این لینک بخوانید.

انتهای پیام

نظر شما