شناسهٔ خبر: 68430943 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

جنگنده اف‌-16 اهدایی غرب در اوکراین سقوط کرد| ارتش روسیه در 9 کیلومتری پوکروفسک

صاحب‌خبر -
جنگنده اف‌-16 اهدایی غرب در اوکراین سقوط کرد| ارتش روسیه در 9 کیلومتری پوکروفسک
خبرگزاری آریا - ستاد کل ارتش اوکراین اعلام کرد یکی از جنگنده‌های اف-16 که این کشور از شرکای غربی خود برای کمک به مقابله با حملات روسیه دریافت کرده بود، سقوط کرده و خلبان آن جان خود را از دست داده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در بیانیه‌ ارتش اوکراین که روز پنجشنبه در فیسبوک منتشر شده، آمده است که این جنگنده روز دوشنبه زیر باران موشک‌ها و پهپادهای روسیه به سمت اوکراین سقوط کرده است.
این نخستین بار است که گزارشی از سقوط جنگنده‌های اف- 16 در اوکراین منتشر می‌شود. دست‌کم شش فروند جنگنده اف- 16 در ماه ژوئیه گذشته تحویل اوکراین شد.
نیروی هوایی اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرده که روسیه برای سومین بار در چهار روز گذشته حملات هوایی سنگینی را به این کشور انجام داد و موشک‌ها و شمار زیادی پهپاد پرتاب کرده که بیشتر آن‌ها توسط اوکراین رهگیری شده است.
وزارت دفاع اوکراین می‌گوید تحقیقاتی را در مورد این حادثه آغاز کرده است.
یک مقام دفاعی آمریکا در این‌خصوص به "رویترز" گفت که جت اف-16 ارتش اوکراین روز دوشنبه حین پرواز دچار سانحه شده و سقوط کرده است. به گفته این مسئول آمریکایی که نامی از وی برده نشده، به نظر نمی‌رسد سقوط جنگنده اف-16 اوکراینی نتیجه آتش حملات روسیه باشد.
این خبر در حالی به تازگی منتشر شده که روسیه دوشنبه و سه‌شنبه گذشته، طی دو روز متوالی، حملات موشکی و پهپادی گسترده‌ای را علیه اوکراین انجام داد.
طبق این گزارش، مقامات کی‌یف می‌گویند که برای مقابله با حملات روسیه به دست‌کم 130 جنگنده اف- 16 نیاز دارد.
اف-16 ساخت آمریکا یک جت جنگنده پرقدرت است که به مدت 50 سال به عنوان هواپیمای جنگی خط مقدم برای اتحاد ناتو و بسیاری از نیروهای هوایی در سراسر جهان انتخاب شده است.
اگرچه ایالات متحده هیچ‌یک از هواپیماهای اف-16 خود را به اوکراین نخواهد داد اما بلژیک، دانمارک، هلند و نروژ، همگی از اعضای ناتو، متعهد شده‌اند که بیش از 60 فروند از اف-16های مستعمل خود را در ماه‌های آینده در اختیار اوکراین قرار دهند.
شمار دقیق جت‌های تحویل داده شده هنوز مشخص نیست اما هرچه هست در مقایسه با ناوگان جنگنده‌های روسیه که حدود 10 برابر بزرگتر است بسیار ناچیز است. تحلیلگران نیز بر این باورند با توجه به نیروی هوایی بزرگ روسیه و سیستم‌های پیشرفته دفاع هوایی این کشور، این میزان جنگنده نمی‌تواند تغییر چشمگیری در جنگ ایجاد کند.
اوکراین:‌نبردی سخت در جریان است
"الکساندر سیرسکی" فرمانده ارشد اوکراین روز پنج‌شنبه پس از گذراندن چند روز در جبهه شرقی پوکروفسک و مشاهده تحولات از نزدیک، نبرد میان نیروهای اوکراینی و سربازان روسیه در آنجا را "بسیار سخت" توصیف کرد.
شهر پوکروفسک واقع در شرق اوکراین، یک مرکز لجستیکی مهم برای نیروهای اوکراینی است که از عملیات آنها در کل منطقه پشتیبانی می‌کند. پوکروفسک قبل از جنگ حدود 80 هزار نفر جمعیت داشته است.
اداره نظامی پوکروفسک در 15 اوت از ساکنان خواست تا فوراً محل را تخلیه کنند چراکه نیروهای روسیه به حدود 10 کیلومتری حومه شهر رسیده بودند.
روسیه در ماه‌های اخیر حملات شدیدی به قطب استراتژیک پوکروفسک داشته و در این جبهه بطور پیوسته پیشرفت کرده است.
از شدت این حملات، حتی پس از حمله غافلگیرانه اوکراین در 6 اوت به منطقه کورسک در غرب روسیه کاسته نشد و "ولودیمیر زلنسکی" رئیس‌جمهور اوکراین نیز به تازگی ضمن اذعان به "دشواری" مقاومت در پوکروفسک، اعلام کرد که کی‌یف مواضعش را در آن منطقه تقویت خواهد کرد.

نظر شما