شناسهٔ خبر: 68386085 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

وعده بی‌سرانجام ۴ دولت در تکمیل راه آهن میانه ـ اردبیل

پروژه راه آهن اردبیل – میانه پروژه بر زمین مانده‌ای است که وعده کاغذی چهار دولت گذشته در تکمیل و راه‌اندازی آن بی‌سرانجام مانده و سوت افتتاح آن در دستان دولت چهاردهم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، راه آهن اردبیل – میانه از پروژه‌های کلیدی، مهم و اساسی استان اردبیل است تا این خطه را به عنوان آخرین استان به خط سراسری راه آهن متصل کند تا اردبیل در شاخص بهره‌مندی از خط ریلی نیز رکورددار آخرین‌ها باشد.

راه آهن اردبیل – میانه به طول 175 کیلومتر از 20 سال پیش عملیات اجرایی آن آغاز شده ولی نه تنها مردم این استان سوت قطار را نشنیدند بلکه همچنان فاصله زیادی تا بهره‌برداری این پروژه با وعده‌های مسئولان باقی مانده که به نظر می‌رسد با گذشت 20 سال پروژه راه آهن اردبیل عمرش را کرده و در خط پایان حیات خود به سر می‌برد.

این پروژه ریلی که از صعب‌العبورترین مسیرهای راه آهن است، دوران پرفراز و نشیبی را سپری کرده به طوری که حتی وزیر بومی این استان نیز نتوانسته راه آهن اردبیل – میانه را به اتمام رسانده و به وعده‌های گذشته در تکمیل این پروژه جامه عمل بپوشاند.

راه آهن اردبیل – میانه که تاکنون میلیاردها تومان اعتبار را بلعیده بالاخره تکلیف آن با گذشت 2 دهه هنوز مشخص نیست و در تکمیل روساخت و زیرساخت آن آمارهای متفاوتی ارائه می‌شود در حالی که به نظر می‌رسد این پروژه به این زودی‌ها آماده افتتاح نخواهد شد.

دولت چهاردهم نیز که فعالیت خود را در 2 هفته اخیر شروع کرده در سرآغاز فعالیت خود با پروژه نیمه‌تمام پر از نقص فنی روبه‌رو است که به نظر می‌رسد استاندار آینده اردبیل کار سخت و مهمی را در به سرانجام رساندن این پروژه به طول 175 کیلومتر از شهر میانه تا شهر اردبیل بر عهده دارد و باید در امتداد آن راه آهن اردبیل – میانه به خط ریلی اردبیل – پارس‌آباد و سپس راه آهن کشور جمهوری آذربایجان متصل شود.

مردم اردبیل که بیش از 20 سال است خواب شنیدن سوت قطار را می‌بینند چندان امیدی به تکمیل و راه‌اندازی این پروژه با وعده‌های داده شده مسئولان، نمایندگان ندارند و به نظر می‌رسد دیگر حرف زدن در مورد این پروژه نوعی استهزا عمومی و تمسخر کارشناسان را به همراه داشته است.

در آخرین اظهار نظر استاندار اردبیل این پروژه ماه‌های طولانی است که دارای پیشرفت 92 درصدی است ولی هنوز خبری از زمانبندی تکمیل و راه‌اندازی آن ارائه نمی‌شود و بعید است پروژه در ماه‌های آینده و حتی تا آخر امسال آماده افتتاح و بهره‌برداری باشد.

سید حامد عاملی اظهار داشت: تکمیل راه آهن اردبیل – میانه بعد از سال‌ها انتظار در دولت سیزدهم و در گلوگاه‌های سخت و دشوار با سرعت ادامه پیدا کرده و ریل‌گذاری آن نیز تا 75 درصد تکمیل شده است.

وی تصریح کرد: تنها 32 کیلومتر از مسیر راه آهن اردبیل – میانه باقی مانده که ریل‌گذاری آن نیز در مراحل اجرا است.

استاندار اردبیل کمبود اعتبارات را اصلی‌ترین مشکل این پروژه عنوان کرد و گفت: امیدواریم در دولت چهاردهم با تزریق منابع مناسب تا سقف سه هزار میلیارد تومان بتوانیم پروژه را به سرانجام برسانیم.

بر اساس اعلام مدیریت زیرساخت راه آهن در استان اردبیل از 175 کیلومتر مسیر کوهستانی راه آهن، 62 تونل و پل خاص در مراحل اجرا است و در دولت سیزدهم بیش از 68 کیلومتر ریل‌گذاری انجام شده و عملیات روسازی و زیرسازی آن با تزریق منابع مورد نیاز در حال انجام است.

اما بر اساس آخرین اعلام مسئولان و برآورد آنها 3 هزار میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه نیاز است که در این شرایط مالی دولت، بعید است که با تزریق یکجای این مبلغ در کنار بدهی به پیمانکاران بتوان پروژه را در ماه‌های آینده به سرانجام رساند که با شروع فصل سرما دور از ذهن است که راه آهن اردبیل – میانه آماده افتتاح شود.

دولت چهاردهم که با پروژه‌های نیمه‌تمام متعددی در استان اردبیل روبه‌رو شده و باید دست و پنجه نرم کند، در اولویت اصلی باید تکمیل و افتتاح راه آهن اردبیل – میانه را با استانداردهای لازم مد نظر قرار دهد تا بدون عجله و شتاب این پروژه با کیفیت مناسب بعد از 2 دهه به سرانجام رسیده و مردم این استان سوت قطار را بشنوند که به نظر می‌رسد تحقق این امر از محالات شده است.

در کنار تأمین منابع متعدد از ردیف‌های ملی، استانی و تسهیلات بانکی، پیشنهاد می‌شود تا برای این پروژه و مراحل اجرایی آن تحقیق و تفحصی مطرح شده تا مشخص شود چه میزان اعتبار در نهایت و سرانجام این پروژه نیاز است تا شاهد بلعیده شدن اعتبارات عمرانی استان به این پروژه طویل‌المدت نباشیم که بر اساس اعلام کارشناسان راه آهن اردبیل – میانه از لحاظ عمر پروژه‌های عمرانی به نقطه پایانی نیز رسیده است.

انتهای پیام/131

 
 

نظر شما