شناسهٔ خبر: 68306485 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

فریدون حسن

این «کتف» پر حاشیه

روزنامه جوان

در اینکه سلامت ورزشکاران افتخار‌آفرین کشور اصلی‌ترین موردی است که باید مورد توجه مسئولان بلندپایه ورزش، رؤسای فدراسیون‌ها و کادر فنی تیم‌های ملی قرار گیرد، هیچ شکی نیست، اما از یاد هم نبریم که رسیدگی به این مهم نباید تبدیل به یک حاشیه خودساخته و غیرقابل حل برای ورزش و حتی خود ورزشکار شود. 

صاحب‌خبر -

در اینکه سلامت ورزشکاران افتخار‌آفرین کشور اصلی‌ترین موردی است که باید مورد توجه مسئولان بلندپایه ورزش، رؤسای فدراسیون‌ها و کادر فنی تیم‌های ملی قرار گیرد، هیچ شکی نیست، اما از یاد هم نبریم که رسیدگی به این مهم نباید تبدیل به یک حاشیه خودساخته و غیرقابل حل برای ورزش و حتی خود ورزشکار شود. 
حسن یزدانی به عنوان چهره شاخص کشتی و ورزش ایران و یکی از پرافتخارترین ورزشکاران کشور در عرصه جهانی و المپیک این روز‌ها درگیر چنین حاشیه‌ای شده است. این ملی‌پوش اواخر سال گذشته کتف مصدوم خود را به تیغ جراحان سپرد و همان زمان هم زمزمه‌هایی در خصوص مخالفت با این عمل جراحی و موفقیت‌آمیز نبودن آن مطرح شد. حرف‌هایی که نشان می‌داد یزدانی با توجه به این عمل شاید حتی قادر به حضور دوباره روی تشک نباشد. با وجود این یزدانی بعد از چند ماه خود را آماده کرد و با قدرت در مسابقات مجارستان حضور یافت. کاپیتان در المپیک هم تا پای فینال پیش رفت و آنجا اتفاقی که هیچ کس منتظرش نبود، رخ داد. کتف آسیب‌دیده و جراحی شده آنجا که باید یاری نکرد تا یک طلای خوشرنگ از کف برود. 
بلافاصله بعد از به صدا درآمدن سوت پایان کشتی فینال حاشیه‌ها شروع شد. حاشیه‌هایی که تا امروز هم ادامه دارد. حاشیه‌هایی که بیراه نیست اگر عنوان کنیم برای یزدانی از کتف مصدومش مهلک‌تر است. ابتدا عنوان شد که یزدانی خداحافظی می‌کند. خبری که خیلی زود تکذیب شد، اما حاشیه تمام نشد، چون حالا بحث عمل جراحی او در میان است و اینکه عمل انجام شود یا نه و این عمل کجا انجام شود. 
این روز‌ها همه در حال اظهارنظر هستند، از آدم‌های باربط گرفته تا بی‌ربط و جالب اینجاست که هیچ اظهارنظری از یزدانی شنیده نمی‌شود. نکته اینجاست که این مصدومیت نباید تبدیل به یک معضل لاینحل شود. چنین مصدومیت‌هایی در دوران ورزش حرفه‌ای اجتناب‌ناپذیر است و بسیاری از ورزشکاران مطرح جهان با آن‌ها روبه‌رو شده‌اند. مصدومیت‌هایی که بسیاری از آن‌ها با عمل جراحی و درمان‌های درست و ریکاوری مناسب برطرف شده‌اند و ورزشکار به میادین بازگشته است، اما در خصوص یزدانی از همان روز اول با حاشیه روبه‌رو شد. 
علت این همه حساسیت و حاشیه را البته می‌توان در بزرگی یزدانی و عدم وجود جانشین مناسب برای او تلقی کرد، اما با وجود این می‌شد از روز اول این حواشی را مدیریت کرد تا کاپیتان تیم ملی کشتی آزاد با خیال راحت‌تر دوران ریکاوری خود را طی کند. یزدانی با فشار زیاد خود را به المپیک رساند. در حالی که اگر فرصت بیشتری برای ریکاوری داشت، حتماً می‌توانست با آمادگی صددرصدی به پاریس برود. المپیک تمام شد، اما همان اتفاقات در حال تکرار شدن است. این روز‌ها بیشتر از آنکه نگرانی بابت آینده حسن یزدانی وجود داشته باشد یک درگیری مضحک بین کارشناسان در خصوص عمل جراحی او و مکانش به وجود آمده است. 
بدون هیچ تردیدی حسن یزدانی در صورت آمادگی کامل می‌تواند برای کشتی ایران افتخار‌آفرینی کند و این مهم تنها در صورتی رخ می‌دهد که عمل جراحی موفقیت‌آمیزی داشته باشد و ریکاوری مناسبی هم انجام شود، درست مانند کاری که در تمام دنیا صورت می‌گیرد. اما به نظر می‌رسد هم خود او و اطرافیانش و هم فدراسیون کشتی باید این حاشیه را مدیریت کنند و اجازه ندهند بار روانی این حاشیه مثل قبل به یزدانی ضربه بزند.

نظر شما