شناسهٔ خبر: 68268935 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

مراقب دندان هایتان باشید؛ توصیه هایی برای داشتن لبخندی زیباتر

یک دندان پزشک عمومی در سنندج با بیان این‌ که مراقبت‌ دهان و دندان از اهمیت بالایی برخوردار است گفت: برای داشتن دندان های سالم علاوه بر رعایت بهداشت دهان و دندان از طریق مسواک زدن و نخ دندان به روش صحیح، رژیم غذایی کم شکر و همچنین چکاپ دندان ها هر سه ماه یا شش ماه باعث می‌شود که ریسک پوسیدگی کاهش یابد.

صاحب‌خبر -

دکتر زهرا میره کی فارغ التحصیل رشته دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی کردستان، در گفت و گو با خبرنگار مفدا کردستان ، به سوال" چگونه از دندان های خود مراقبت کنیم" با ارائه چند توصیه مهم پاسخ داد.

این دندانپزشک عمومی می‌گوید: توصیه می‌شود که افراد برای تمیز کردن دندان ها از مسواک نرم استفاده کنند و حتما هنگام خرید به کلمه soft، که روی جلد مسواک نوشته شده توجه کنند.

دکتر زهرا میره کی با اشاره به اینکه تعویض مسواک هر سه ماه یکبار ضروری است، افزود :باید گفت معمولا مسواک ها هر سه یا دوماه یکبار حتما عوض شوند اما اگر رنگ یا فرم برس مسواک تغییر کرد یا به سرماخوردگی و بیماری های ویروسی مبتلا شدید، حتما مسواک عوض بشود، حتی اگر زودتر از سه ماه یا دوماه باشد.

چگونه از نخ دندان استفاده کنیم؟

این دندانپزشک عمومی بر این باور است که بعد هر وعده غذایی استفاده از نخ دندان لازم است و حداقل روزی دوبار از مسواک استفاده کنند.

میره کی گوید: طریقه استفاده از نخ دندان به این شکل است که نخ ، بین دو انگشت نگه داشته شود و با قرار دادن آن در بین دندان ها با حرکت عقب و جلو به صورت آهسته، نخ را رد کنند.

به گفته وی هیچ فشاری نباید وارد بشود و نباید به زور نخ از بین دندان ها رد شود چراکه اگر این حرکت با فشار انجام شود منجر به خونریزی لثه خواهد شد.

میره کی اضافه کرد: نخ خیلی آرام از بین دندان ها رد بشود و بعد از رد شدن آن دور دندان مثل حرف C انگلیسی یا نیم دایره حلقه شود و دندان های کناری هم به همین شکل، این نکته فراموش نشود، از بین هر دندان باید دوبار نخ رد شود.

انواع دهان‌ شویه ‌ها

این دندانپزشک عمومی توصیه کرد که استفاده از دهانشویه بهتر است با تجویز دندانپزشک باشد.

دکتر زهرا میره کی افزود:معمولا دو نوع دهانشویه داریم که به طور معمول استفاده می‌شود، نوع کلرهگزیدن و فلوراید دار، که نوع فلوراید دار با توجه به غلظت‌ مختلف نیاز به تجویز خود پزشک است.

به گفته وی غلظت دو درصد فلوراید دار ها، هفته ای دو بار یا دو هفته یک بار استفاده می‌شود و اگر غلظت آن کمتر بود یعنی ۰/۲ درصد یا ۰/۰۲ می‌توانند روزانه مورد استفاده قرار گیرند، ولی این نکته را توجه داشته باشند که بهتر است استفاده ازدهانشویه با تجویز دندانپزشک باشد.

این دندانپزشک عمومی تاکید کرد که استفاده از دهانشویه کلر هگزیدن حتما با دستور دندانپزشک باشد.

وی مدت زمان استفاده از دهانشویه کلر هگزیدن را محدود اعلام کرد و گفت: معمولا کسانی از این نوع استفاده میکنند که یا شرایط جراحی انجام داده یا مشکل لثه و التهابی دارند که بیشتر از دوهفته استفاده نمی‌شود.

میره کی توصیه کرد اگر قصد استفاده از دهانشویه به صورت روزمره را دارید بهتر است از نوع فلوراید دار، مصرف نمایید.

به گفته وی همیشه استفاده از دهانشویه بعد از مسواک و استفاده از نخ دندان معمولا آخر شب، به مدت ۳۰ ثانیه به صورت غرغره و انداختن به بیرون دهان مورد استفاده قرار می‌گیرد که بعد از انجام آن، ۳۰ الی ۶۰ دقیقه چیزی از راه دهان حتی آب به تنهایی نیز، نباید مصرف شود.

این دندانپزشک عمومی بر این باور است که به دلیل اینکه آب آشامیدنی کشور فاقد فلوراید است ریسک پوسیدگی دندان ها، بین متوسط و بالا می باشد بنابراین توصیه می‌شود که افراد بین سه الی شش ماه برای چکاب و معاینه سلامت دندان ها به دندانپزشک مراجعه کنند.

مراقبت از دندان عصب کشی شده

دکتر میره کی از مراقبت های دندان عصب کشی شده می گوید: معمولا افراد بلافاصله بعد از عصب کشی درد دارند که این درد ممکن است تا سه روز شدید باشد بعد کاهش یابد یا به مدت طولانی دو هفته الی سه هفته به فشار درد ملایم تری احساس کنند، در این مواقع بهتر است از مسکن برای کاهش درد استفاده شود اگر درد بیشتر شد و ادامه دار بود و بیشتر از سه هفته طول کشید بهتر است به دندانپزشک مربوطه مراجعه شود.

وی همچنین توصیه کرد: بهتر از فرد از توجه بیشتری در مراقبت از دندان عصب کشی شده داشته باشد به صورت مثال اگر نظر دندانپزشک این است که دندان ضعیف است از گاز زدن به خوراکی های سفت و محکم خود داری کند، همچنین اگر توصیه پزشک این است که دندان روکش شود حتما انجام دهد.

راهکارهای تسکین درد دندان

این دندانپزشک عمومی توصیه می‌کند در ابتدا برای تسکین درد دندان از مسکن های خوراکی از جمله، ژلوفن، استامینوفن یا نوافن استفاده شود، اگر درد ادامه دار بود و تسکین داده نشد می‌توان از شیاف دیکلوفناک هم استفاده کرد.

دکتر میره کی همچنین افزود: راهکار دیگر مراجعه به اورژانس بیمارستان است، از طریق مسکن تزریقی در بیمارستان درد دندان تسکین داده خواهد شد و بعد به دندانپزشک مراجعه کنند.

به گفته وی راه دیگر ساکت کردن درد دندان که بیشتر در کودکان کاربرد دارد از طریق قطره دنتول که با خیس کردن سر گوش پاک کن به میزان یک قطره و سپس سر گوش پاک کن یا همان سوآپ را داخل همان دندانی که درد می‌کند قرار دهند.

این دندانپزشک عمومی تاکید کرد: توجه داشته باشید که نباید قطره روی دندان یا لثه بریزد چراکه این قطره قدرت سوزانندگی دارد و توصیه می‌شود که سر گوش پاک کن داخل همان دندان به مدت سی ثانیه الی یک دقیقه نگه دارند تاحدی که درد تسکین یابد، تا به دندانپزشک مراجعه نمایند.

خبرنگار/مژگان رنجبر

نظر شما