شناسهٔ خبر: 68264632 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تشریح کرد:

راهکارهایی برای پیشگیری از گرمازدگی و کمک به رفع تشنگی در اربعین

بندرعباس-معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به همزمانی مراسم پیاده روی اربعین با گرمای تابستان برای جلوگیری از گرما زدگی زائران راهکار هایی را توصیه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالجبار ذاکری توجه به برخی نکات برای حفظ سلامت و جلوگیری از گرما زدگی زائران را مهم و ضروری دانست بیان کرد: تا جای ممکن بین ساعت ۱۱ صبح تا ۱۵ عصر که گرما به اوج خود می‌رسد پیاده روی نکنند و در این ساعات بیشتر به استراحت مشغول باشند و از غروب تا پاسی از شب به پیاده روی ادامه دهند.لباس‌های خنک و نخی بپوشند و از کلاه و عینک در طول مسیر حرکت استفاده کنند.

وی بابیان اینکه نوشیدنی‌های گازدار و کافئین‌دار بدن را کم آب و خشک می‌کند گفت: تا حد امکان از مصرف آنها خودداری کرده و شربت‌های سنتی همچون سکنجبین، خاکشیر و تخم شربتی آب لیمو را جایگزین کنید.

ذاکری گفت: به جای استفاده از شیرینی، غذاهای شور، کنسروها، غذاهای سرخ کرده و ادویه‌ها که باعث تشدید تشنگی می‌شود، به مصرف میوه‌ها اهتمام داشته باشید و از غذاهایی با طبع گرم پرهیز کرده و از آب یخ یا حتی بسیار خنک پرهیز کنید و آب ولرم و مطابق دمای بدنتان را جایگزین کنید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار کرد: زائران اربعین در کمک به افرادی که دچار گرمازدگی می‌شوند باید این اقدامات را انجام دهند، انتقال فرد گرمازده به سایه و یک مکان خنک، خواباندن فرد گرمازده و بلند کردن پاهای او به آرامی، درآوردن لباس‌های تنگ و سنگین، تحت نظر داشتن فرد گرمازده، خنک کردن فرد با پاشیدن آب سرد و آب زدن، نوشاندن آب خنک یا نوشیدنی بدون کافئین به فرد گرمازده در صورت هوشیاری و در صورت بدتر شدن وضعیت فرد به نیروهای امدادی خبر دهید.

نظر شما