شناسهٔ خبر: 68264017 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رتبه پانزدهم ایران در پایگاه اسکوپوس

مینا عبادی

رئیس مؤسسهISC گفت: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران در پایگاه اسکوپوس جایگاه پانزدهم و در پایگاه WoS رتبه شانزدهم را دارد. همچنین، در بین کشورهای اسلامی در پایگاه های اسکوپوس و WoS جایگاه دوم را به خود اختصاص داده ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سید احمد فاضل زاده با حضور در برنامه زنده صبح بخیر ایران شبکه یک تلویزیون، برنامه صبا و همچنین جلسه شورای فرهنگی رسانه ملی، در حضور وحید جلیلی قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما به بیان آخرین گزارش ها از رصد علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران پرداخت و اظهار کرد: این مؤسسه فرآورده های علمی و ماموریت های متنوعی همچون، نمایه سازی نشریات علمی کشورهای اسلامی، بررسی، تحلیل و رتبه بندی نشریات ISC، شناسایی محققان و نویسندگان برتر، تولید شناسه دیجیتال اشیا بین المللی (DOR)، نمایه سازی همایش های معتبر علمی، ارائه اطلاعات در خصوص جایگاه علمی جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه های کشور در سطح بین المللی و همچنین سکوهای علم و فناوری را بر عهده دارد.

وی در ادامه به جایگاه علمی جمهوری اسلامی ایران در جهان و کشورهای پیشرو اسلامی در سال ۲۰۲۴ پرداخت و گفت: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران در پایگاه اسکوپوس جایگاه پانزدهم و در پایگاه WoS رتبه شانزدهم را دارد. همچنین، در بین کشورهای اسلامی در پایگاه های اسکوپوس و WoS جایگاه دوم را به خود اختصاص داده ایم.

رئیس مؤسسه ISC در ادامه به ارائه گزارشی در خصوص جایگاه جهانی تولیدات علمی جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اسلامی در فناوری های نوظهور ارائه داد و افزود: رتبه جهانی فناوری های سبز جمهوری اسلامی ایران در خصوص انرژی باد با ۱۰۰۵ مدرک علمی رتبه ۹ در جهان و رتبه دو در بین کشورهای جهان اسلام را در سال ۲۰۲۲ کسب کرده است. در همین موضوع، چین با ۴۸۲۴، آمریکا با ۴۷۹۱ و هند با ۳۰۶۶ مدرک علمی جایگاه های اول تا سوم را به خود اختصاص داده اند.

وی در ادامه آخرین آمار رتبه‌ جهانی تولیدات علمی جمهوری اسلامی ایران در فناوری‌های هوش مصنوعی را بیان کرد که در فناوری های شبکه های عصبی رتبه ۶ در جهان و رتبه یک در بین در بین کشورهای جهان اسلام را با تعداد ۱۷۴۵۸ مدرک علمی به خود اختصاص داده است.

 فاضل زاده گفت: جمهوری اسلامی ایران رتبه ۸ جهانی و رتبه یک در بین کشورهای جهان اسلام با تولید ۱۰۸ مدرک علمی در فناوری تقطیر ناگهانی چند مرحله ای، رتبه ۱۰ در فناوری تقطیر غشایی با تولید ۳۲۷۸ مدرک علمی و همچنین رتبه ۸ در فناوری نور پخشیده و همچنین رتبه یک در بین کشورهای جهان اسلام با تعداد ۸۲۴ مدرک علمی را دارا می باشد. وی ادامه داد: در فناوری های کوانتوم، رتبه ۸ جهانی، رتبه اول در بین کشورهای جهان اسلام با تعداد ۱۵۳ مدرک علمی در ۱۰ سال اخیر را در حوزه دورنوردی کوانتوم داریم. وی خاطرنشان کرد: رتبه جهانی تولیدات علمی جمهوری اسلامی ایران در فناوری های نسل چهارم صنعت در هوش مصنوعی با تعداد ۲۶۳۸ مدرک علمی ۱۴ می باشد.

رئیس مؤسسه ISC در ادامه سکوهای علم و فناوری مؤسسه ISC همچون نظام ایده ها و نیازها (نان)، درگاه آشنایی با نخبگان و آینده سازان (دانا) و گروه سرآمدان علمی و فناوری و دیپلماسی علمی را معرفی کرد و گفت: از اهداف نظام آموزش عالی در برنامه هفتم پیشرفت کشور ۱۴۰۷-۱۴۰۳، ارتقای نظام علمی، فناوری و پژوهشی است.

 در همین راستا، نیمی از شاخص های ماده ۹۳ در حوزه علم و فناوری در افق ۱۴۰۷ توسط مؤسسه ISC رصد و پایش می شود.

وی در ادامه گزارشی از وضعیت نظام ایده ها و نیازها ارائه داد و گفت: تا کنون تعداد ۲۰ هزار  نیاز و ایده در این سامانه ثبت شده است. همچنین تعداد پارساهای تقاضامحور ثبت شده به تفکیک حوزه موضوعی تعداد ۵۲۶۰ پارسا می باشد.

وی افزود: تعداد  بیش از ۱۰۱ هزار پژوهشگر تایید شده در سامانه دانا ثبت شده است. همچنین، در سامانه رصد افتخارات محققان و دانشمندان (سرآمدان) نیز تا کنون تعداد ۷۵۰۰ سرآمد کشور ثبت شده است.

به گزارش ایسنا، همچنین وحید جلیلی قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما در امور فرهنگی نیز در این دیدار ضمن خیر مقدم به رئیس مؤسسه ISC گفت: در چند ماه گذشته فعالیت های مؤسسه ISC را رصد کردیم. جنس کار این موسسه قابلیت رسانه ای زیادی دارد و برکات زیادی برای رسانه ملی خواهد داشت.

وی ادامه داد: سکوهای علم و فناوری که توسط مؤسسه ISC راه اندازی شده است کار بسیار بزرگی است. ظرفیت صدا و سیما باید در معرفی این مؤسسه بین المللی استفاده شود. اخبار این مؤسسه روحیه امید افزایی در جامعه ایجاد می کند.

قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما افزود: پیوست رسانه ای فعالیت های مؤسسه ISC ظرف ۲ ماه آینده توسط صدا و سیمای مرکز فارس تهیه شود و بقیه واحد های صدا و سیما نیز متناظر با این فعالیت ها بسته های خبری و فرهنگی تهیه کنند.

بنا بر اعلام روابط عمومی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، در انتهای دیدار که اعضای شورای فرهنگی رسانه ملی به ریاست قائم مقام ر ئیس صدا و سیما در امور فرهنگی و دکتر سید آرش حق پناه معاون اداری، مالی و پشتیبانی مؤسسه ISC حضور داشتند، اعضای شورا به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

انتهای پیام

نظر شما