شناسهٔ خبر: 68254694 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

پهپاد شناسایی حزب‌الله برسر اقامتگاه نتانیاهو

روزنامه جوان

منابع امنیتی در اسرائیل از پرواز پهپاد حزب‌الله بر فراز اقامتگاه نتانیاهو خبر دادند ولی دفتر او، آن را ناشی از صدور «هشدار نادرست» سیستم راداری خواند

صاحب‌خبر -
جوان آنلاین: نهاد‌های امنیتی اسرائیل روز جمعه هشدار‌هایی درباره پرواز یک پهپاد حزب‌الله بر فراز اقامتگاه شخصی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی دریافت کردند، هشدار‌هایی که تا پرواز جنگنده‌های اسرائیلی برای رهگیری و مشاهده بصری پهپاد مظنون پیش رفت ولی در نهایت، هیچ پهپادی در آسمان دیده نشد، چیزی که باعث شد دفتر نخست‌وزیر اسرائیل آن را ناشی از «شناسایی اشتباه» بخواند. حزب‌الله تاکنون به گزارش‌ها در این باره واکنشی نشان نداده است. 
 
به گزارش «جوان»، یک کشتی موشک‌انداز نیروی دریایی اسرائیل روز جمعه در حال گشت‌زنی، گزارشی درباره مشاهده یک شیء مشکوک در سواحل مدیترانه در نزدیکی قیصریه به نهاد‌های امنیتی ارسال کرد که باعث نگرانی از تلاش حزب‌الله برای هدف قرار دادن اقامتگاه ساحلی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شد. اسرائیل‌هیوم که گزارش دست اولی در این باره منتشر کرده، نوشته که مقام‌های اسرائیلی ابتدا مشکوک شده‌اند که یک پهپاد شناسایی پرتاب شده حزب‌الله احتمالاً تلاش کرده از اقامتگاه ساحلی نتانیاهو فیلمبرداری و متعاقبا آن را منتشر کند. سیستم راداری کشتی اسرائیلی، شیء ناشناس را شناسایی کرده، اما بقیه تجهیزات نظارتی حضور آن را تأیید نکردند، موضوعی که باعث ورود نیروی هوایی با ارسال جنگنده به منطقه مشکوک شد، ولی جنگنده‌های اسرائیلی نیز موفق به شناسایی یا پیدا کردن پهپاد نشدند. همین باعث شد که به نوشته اسرائیل هیوم، منابع ارتش اسرائیل گمانه‌زنی کنند که این حادثه احتمالاً یک هشدار اشتباه بوده که سیستم‌های راداری اسرائیل در اثر پرواز پرندگان یا اشیایی دیگر صادر کرده است. دفتر نخست‌وزیررژیم صهیونیستی روز یک‌شنبه با تأیید ضمنی سناریویی که اسرائیل‌هیوم آن را منتشر کرده، در یک بیانیه کوتاه، آن را ناشی از یک «هشدار نادرست» خوانده است. 
 
 نقاط کور اسرائیل
در حالی که منابع اسرائیلی ادعا می‌کنند که نتانیاهو در جریان حادثه گزارش شده، در اقامتگاه خود نبوده، مقام‌های نظامی و امنیتی در اسرائیل احتمال پرتاب یک پهپاد حزب‌الله را از لبنان را به کلی رد نمی‌کنند، به‌خصوص که حزب‌الله اوایل تیرماه، تصاویری از پرواز ۹ دقیقه‌ای پهپادهایش در نقاط مختلف سرزمین‌های اشغالی از جمله کریات‌شمونا، ناهاریا، صفاد، کرمیل، افولا تا حیفا و همچنین روی اسکله‌های نظامی رژیم صهیونیستی در حیفا، بر فراز ناو‌های اسرائیل و همچنین بر فراز سامانه گنبد آهنین و سامانه فلاخن داوود منتشر کرد. 
روزنامه صهیونیستی «دفار» در گزارشی درباره تهدید پهپادی علیه رژیم اسرائیل نوشت: پهپاد‌ها برای دشمنان اسرائیل ارزان‌تر و در دسترس‌تر شده‌اند و پیشرفت‌های فناوری جدید به آن‌ها برای هدف قرار دادن نظامیان و جبهه داخلی اسرائیل قابلیت‌های متفاوتی داده است. روزنامه دفار در مورد انواع پهپاد‌ها نوشت: پهپاد‌هایی که اسرائیل را تهدید می‌کند، طیف وسیعی را شامل می‌شود. نخست آنچه به عنوان «مهمات سرگردان» شناخته می‌شود. دوم پهپاد‌های انتحاری دارای بال فولاد که در هدف نفوذ می‌کند و سپس منفجر می‌شود و سوم، پهپاد‌های کوچک و نقطه زن که فقط می‌توانند مقادیر کمی مواد منفجره را حمل کنند، اما قادرند با قابلیت مانور فوق‌العاده دقیق که قابل شناسایی نیستند، به نقاط ضعف حمله کنند. «لیران عنتبی» مدیر برنامه فناوری‌های پیشرفته در مؤسسه مطالعات «امنیت داخلی» رژیم صهیونیستی در تشریح اینکه چگونه این رژیم دچار خلل در توان پدافندی خود به‌ویژه در برابر پرتابه‌های ارزان‌قیمت و رایج شده است، گفت: این یک داستان جدید نیست زیرا یک دهه و نیم است که اسرائیل توسط پهپاد‌ها تهدید می‌شود. وی تأکید کرد: توسعه، تولید و به کارگیری چنین ابزار‌ها و پرتابه‌هایی توسط دشمنان، منجر به کاهش برتری اسرائیل و همچنین تهدیدی بزرگ برای جبهه داخلی شده است. عنتبی با اشاره به وجود فاصله زیاد بین پیشرفت در زمینه تهاجمی و پدافندی در رژیم صهیونیستی گفت: با وجود اتکای شدید ارتش اسرائیل به استفاده از پهپاد‌های تهاجمی و جاسوسی برای جمع‌آوری اطلاعات و هدایت نیروها، تقریباً هیچ پیشرفتی در بخش پدافندی حاصل نشده است. وی با تأکید بر اینکه «این مشکل با گذشت زمان بدتر شده است»، افزود: دشمنان اسرائیل و در صدر آن‌ها ایران و حزب‌الله لبنان متوجه شده‌اند که تل‌آویو دارای نقطه کوری به ویژه در زمینه پهپاد‌های ساده و ارزان است. 
 
 تصاعد درگیری با تل‌آویو
در حالی که حزب‌الله تا لحظه تنظیم این گزارش، واکنشی به خبر‌ها درباره پرواز پهپاد خود نشان نداده، ولی هیچ بعید نیست که عملیات احتمالی حزب‌الله تنها دو روز بعد از انتشار تصاویر از شهر موشکی حزب‌الله با تصاعد تنش با اسرائیل مرتبط باشد. رژیم صهیونیستی دیروز با حمله پهپادی یک دستگاه موتورسیکلت را در شهرک «شبعا» در جنوب لبنان هدف قرار داد که در اثر آن یک نفر به شهادت رسیده است. روز شنبه نیز رژیم صهیونیستی یک موتورسیکلت را در شهر صور واقع در جنوب این کشور، هدف حمله هوایی قرار داد که به شهادت یک شهروند لبنانی منجر شد. مقاومت اسلامی لبنان همچنین یکی از پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را در شمال فلسطین اشغالی هدف حمله موشکی قرار داد. این حمله در حالی است که شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی هم به حمله موشکی از جنوب لبنان به شهرک اشغالی «مرگلیوت» در منطقه «اصبع الجلیل» اذعان کرد و از به صدا درآمدن آژیر خطر پس از این حمله خبر داد.

نظر شما