شناسهٔ خبر: 68226811 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

اولین محک مجلس دوازدهم

نمایندگان ملت قبل از رای اعتماد این ۱۰ مورد را بخوانند

ضعف عمده این دولت نداشتن برنامه است. پس مجلس کار سخت تری نسبت به ادوار گذشته دارد چرا که باید دولت را از سردرگمی و روزمرگی نجات دهد. بخشی از تحقق این موضوع مهم در انتخاب وزراست.

صاحب‌خبر - گروه سیاسی جهان نيوز، حسین خان‌بابازاده: از امروز بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی رئیس جمهور در مجلس آغاز شد و نهایتا در روز چهارشنبه تکلیف وزرای دولت چهاردهم با رای نمایندگان روشن خواهد شد.

چند نکته را باید به نمایندگان مردم در مجلس متذکر شد:

یک: در کابینه پیشنهادی هم افراد قابل دفاع هستند، هم افراد قابل بررسی و هم افرادی که قطعا صلاحیت تصدی هیچگونه مسئولیتی را ندارند چه رسد به آنکه وزیر شوند.

دو: نمایندگان مجلس 12 معیاری که رهبرانقلاب مطرح کردند را در پیش روی خود دارند؛ پس اساسا کار راحت است. این شاخصه ها را رهبری معظم همزمان به دولت و مجلس توصیه کردند؛ پس مواردی که در فهرست پیسنهادی دولت رعایت نشده اعمال آن با مجلس است.

سه: ساکنان خانه ملت نباید به فکر تعداد عدم اعتمادها باشند؛ مهم رای اعتماد صحیح است. حال این تعداد ممکن است به 3 یا 7 وزیر منتهی شود. وزیر پیشنهادی باید معیارهای 12 گانه را به همراه تخصص و برنامه های لازم دارا باشد.

چهار: مسئول جمهوری اسلامی آن هم در حد وزیر و معاون رئیس جمهور باید از بن دندان به نظام و انقلاب اعتقاد داشته باشد؛ این مقدمه هر بررسی است. همچنین فرد مورد نظر نباید سابقه سوء داشته باشد. با همین دو ملاک عدم رای اعتماد به حداقل سه وزیر از جمله وزرای پیشنهادی بهداشت و کار قطعی است.

پنج: ایستادگی نمایندگان در مقابل فتنه گری و اقدامات دشمن شادکن علیه نظام و انقلاب این درس را به همه فتنه گران می دهد که رفتارشان شامل مرور زمان نخواهد شد. عقب نشینی صوری و عذرخواهی تاکتیکی بعد از 20 سال و در آستانه وزارت نباید نمایندگان مجلس را فریب دهد. به طریق اولی ایستادگی بر مواضع فتنه‌گرانه جای تردید بر عدم رای اعتماد نخواهد گذاشت.

شش: وزیر پیشنهادی که گزینه مورد نظر فلان وزیر ناکارآمد سابق و متهم به فساد سنگین است باید نمایندگان را در عدم رای اعتماد منسجم کند.

هفت: وزرای پیشنهادی دفعی و بدون برنامه نباید اجازه جلوس بر صندلی وزارت پیدا کنند. این بهانه که تعدادی از وزرای مسئله‌دار رای اعتماد نگیرند و در عوض برخی ضعیف‌ترها به بهانه همراهی با دولت راهی پاستور شوند بسیار استدلال غلطی است که بازی با زندگی مردم، منافع ملی و آینده کشور است.

هشت: ضعف عمده این دولت نداشتن برنامه است. پس مجلس کار سخت تری نسبت به ادوار گذشته دارد چرا که باید دولت را از سردرگمی و روزمرگی نجات دهد. بخش از تحقق این موضوع مهم در انتخاب وزراست.

نه: بالاترین کمک به رئیس جمهور تائید گزینه های باصلاحیت و حذف گزینه های نامطلوب از هر حیث است. شاید بتوان اینگونه هم تعبیر کرد که رئیس جمهور در حد توان خود بخشی از فشار سهم‌خواهان را متحمل شده و زیر بار نرفت؛ در مورد سایرین هم مجلس می تواند به رئیس جمهور کمک کند.

ده: شهادت آیت الله رئیسی و در نتیجه استقرار دولت جدید و جلسات رای اعتماد به کابینه ناخواسته اولین محک مجلس دوازدهم را زودتر از موعد شکل داده است که با روحیه انقلابی اکثریت مجلسی ها می توان امیدوار بود که از این آزمون سربلند بیرون بیایند.

نظر شما