شناسهٔ خبر: 67845620 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

حضور نتانیاهو در واشنگتن به شکاف‌های سیاسی دامن زد

غیبت ده‌ها دموکرات در سخنرانی بی‌بی

دنیای‌اقتصاد : بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز چهارشنبه سخنرانی خود در کنگره را به دفاع از عملیات نظامی اسرائیل در غزه تبدیل کرد. او آن را نبردی برای بقای دولت یهود دانست؛ درحالی‌که تقریبا هیچ‌ اشاره‌ای به ده‌ها هزار غیرنظامی فلسطینی جان باخته نکرد. «آنی کارنی» و «دیوید سنگر» در گزارش ۲۵ژوئیه در نیویورک‌تایمز نوشتند، این سخنرانی اختلافات عمیقی را در واشنگتن بر سر جنگ ۹ماهه آشکار کرد که تلفات غیرنظامی‌اش خشم بسیاری از دموکرات‌ها را برانگیخت و محکومیت بین‌المللی را به همراه آورد. ده‌ها تن از دموکرات‌ها در این سخنرانی حضور نیافتند و برخی هم آشکارا سخنرانی نتانیاهو را تحریم کردند. غیبت کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور در کنار مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان، یک سنت‌شکنی بزرگ محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -

بیرون ساختمان کاپیتول، اسپری فلفل فضا را پر کرد و افسران پلیس تلاش کردند هزاران معترض را که برای تمسخر نتانیاهو جمع شده بودند، عقب برانند. تظاهرات‌کنندگان تابلوهایی در دست داشتند که نخست‌وزیر اسرائیل را جنایتکار جنگی می‌خواندند، مجسمه او و پرچم آمریکا را سوزاندند و مجسمه‌هایی با شعارهای ضد اسرائیلی از جمله «حماس می‌آید» را تخریب کردند. نتانیاهو در این سخنرانی منتقدان جنگ را به‌عنوان فریبکارانی تصویر کرد که خود را با خطرناک‌ترین بازیگران جهان همسو می‌کنند. او در این سخنرانی آنها را محکوم کرد. نتانیاهو همچنین درگیری در غزه را به مثابه نبرد نیابتی با ایران به تصویر کشید که باید اسرائیل به هر قیمتی برنده آن شود تا هم از اسرائیل محافظت شود و هم از آمریکا. او گفت: «ما نه تنها از خود بلکه از شما هم محافظت می‌کنیم.» با این حال، او در این سخنرانی از ۳۹هزار نفری که در غزه جان خود را از دست دادند، سخنی به میان نیاورد.

«رابرت جیمیسون» و «لوک برادواتر» هم در گزارش دیگری در نیویورک‌تایمز نوشتند، درحالی‌که بیش از ۵هزار تظاهرات‌کننده طرفدار فلسطین در خیابان‌های نزدیک ساختمان کنگره تجمع کردند، نتانیاهو آنها را به‌عنوان «احمق‌ها» توصیف و محکوم کرد. بر همین اساس، هزاران معترض از سراسر ایالات متحده قبل، حین و پس از سخنرانی نتانیاهو در بعدازظهر چهارشنبه، به خیابان‌های اطراف ساختمان کنگره سرازیر شدند. پلیس کاپیتول خواستار نیروهای کمکی شد. افسران پلیس بالتیمور، پلیس شهر نیویورک و اداره امنیت داخلی به پیشنهادهای پلیس محلی واشنگتن در صحنه تجمع حضور یافتند. پلیس آمتراک و پلیس پارک ایالات متحده هم در نزدیکی ایستگاه یونیون بودند. معترضان ضمن درگیری با پلیس آدمک نتانیاهو و پرچم آمریکا را به آتش کشیدند.

این اعتراض که عمدتا توسط گروه‌های «اکنون برای توقف جنگ»، «پایان دادن به نژادپرستی» و «پاسخ» سازمان‌دهی شد، یک ماه پیش توسط ائتلافی از گروه‌های یهودی، مسلمان، فمینیست و ضد جنگ برنامه‌ریزی‌شده بود. سازمان‌دهندگان، دولت بایدن را متهم کردند که خطوط قرمزی را برای رفتار اسرائیل در جنگ غزه ترسیم نکرده است. «امرسون ولف» که ۱۱ساعت از گرند رپیدز، میشیگان، برای شرکت در تظاهرات رانندگی کرد، گفت: «ما معتقدیم که نتانیاهو نباید اینجا باشد و در کنگره ما سخنرانی کند.» او گفت: «من معتقدم که کنگره باید به کمک‌های آمریکا به اسرائیل پایان دهد و به محاصره غزه هم پایان دهد.» شرکت‌کنندگان در راهپیمایی با نزدیک شدن به سخنرانی نتانیاهو در خیابان راهپیمایی کردند و درحالی‌که پرچم‌ها و تابلوهای حمایت از فلسطین را بالای سر خود در میان شعارها و ضرب طبل به اهتزاز درآوردند، دریایی از سبز، قرمز و سیاه را تشکیل دادند.

 

نظر شما