شناسهٔ خبر: 67844521 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

ارجمند: فیلمخانه ملی ایران حرم مقدس سینماگران است/ دهکردی: امروز روز مهمی برای تاریخ سینمای ایران است

داریوش ارجمند هنرمند سینما گفت :من هم از بازنشستگان وزارت فرهنگ و ارشاد سابق هستم و خوشحالم که در زمان حیاتم شاهد بهره‌برداری از فیلمخانه ملی ایران هستم. این اتفاق عظیم و بزرگی است و شاید مردم امروز اهمیت آن را نفهمند ولی باید زمان بگذرد و گردو غبار روی داشته‌هایمان بنشیند تا متوجه ارزش آن شویم.

صاحب‌خبر -

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،  در «آیین بهره‌برداری از ساختمان جدید فیلمخانه ملی ایران» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان سینمایی کشور ، جمعی از مدیران فرهنگی، هنرمندان و اصحاب رسانه برگزار شد، داریوش ارجمند گفت : فیلمخانه بخشی از تاریخ ده هزار ساله ماست . سینمای ایران آدمهای بزرگی را به جهان ارائه داد. روزی باید ببینیم چه داشته‌ایم.چرا سینما و فیلم گذری نیست و این چهل سال انقلاب اسلامی نمود خوبی در سینما داشته است که در لحظه دیده و شنیده می‌شود و مورد قضاوت قرار می‌گیرد . اهمیت این آثار و نگهداری و بازسازی آن کار آسانی نیست و باید قدر بدانیم. ما ملت بزرگی هستیم.

 سینمای ایران آدم های بزرگی را به نام معرفی کرده و این فیلمخانه همانند حرمی برای سینمای ایران است که برای ما هنرمندان محترم است

ارجمند خاطرنشان کرد: امروز بسیاری هنرمندان رفته‌اند و تنها آثار و فیلم ها باقی مانده و ماندگار شده است . فیلمخانه ملی ایران که به همت وزارت فرهنگ و ارشاد و سازمان سینمایی به بهره‌برداری رسیده از اتفاقات پایدار و ماندگار تاریخ سینماست.

وی اضافه کرد: باید قدرشناس باشیم، و فعالیت‌های این دوره این وزارتخانه قابل قیاس با سالهای گذشته نیست. اقداماتی که طی این سه سال در حوزه سینما فقط صورت گرفته در طول چهل سال بی سابقه بوده است.

وی ادامه داد: من بسیار آقای اسماعیلی را دوست دارم چرا که خیلی خدمت کرده‌اند. از اقای خزاعی عزیر رئیس سازمان سینمایی نیز تشکر می‌کنم، و امیدوارم با همین پشتکار و روحیه در منصب های دیگر هم یادگارهای بزرگی را برجای بگذارند و امیدوارم همه کسانی که در هنر زندگی میکنند با کرامت آمده و با کرامت بروند همانند سعید راد‌. پس این گونه باشیم که به نیکی ناممان بماند. فیلمخانه ملی ایران حرم مقدس است. این مکان نماد کرامت هنرمندان و سینماگران است

امروز روز مهمی برای تاریخ سینمای ایران است


در ادامه علی دهکردی هنرمند و مدیرعامل خانه سینما گفت: وقتی که بقای تمدن ‌ها را می‌بینیم به شکل‌گیری فرهنگ در طی آن پی می بریم . سینما تمدن فرهنگی است و امروز، روز بزرگی برای خانواده سینماست چرا که هنرمند قلم را می‌سازد تا. برای تمدن بشری بماند و به آیندگان برسد همانگونه که امروز فیلمخانه این اقدام را انجام می‌دهد.

وی افزود: سینمای امروز ایران بزرگ و ارزنده است و خوشحالیم که این گوهر در گنجینه‌ای ارزشمند نگهداری می‌شود.این گنجینه حاصل فعالیت سالیان درازی است که ارزشمند است و گویای تاریخ ۴۰ ساله انقلاب اسلامی است.وظیفه خود می دانم از طرف همه صنوف سینمایی قدردان این اقدام بزرگ باشم.

هوشنگ توکلی هنرمند، در ادامه این مراسم گفت: فیلمخانه حاصل دور اندیشی و کاری فرهنگی است چرا که زمانیکه به انقلاب اسلامی رسیدیم، یکی از مراکز مورد هجوم، فیلمخانه بوده است. جمال امید از جمله کسانی است که زحمت کشیدند تا این آثار حفظ شود و به سختی آن را مدیریت کرد. زمانیکه شرایط آرام شد ارزش این فعالیت‌ها مشخص شد بنابراین باید از تلاش امثال این افراد برای ماندگاری آثار ارزشمند سینمای ایران یاد کرد.

در ادامه مراسم از ساختمان جدید فیلمخانه ملی ایران بازدید شد.

گفتنی است محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، محمد هاشمی قائم مقام وزیر، داریوش ارجمند، هوشنگ توکلی، علی دهکردی، مسعود اطیابی، امیرحسین شریفی، محسن شایانفر، سیدعلیرضا حسینی، شروین امیرصادقی،احمد امینی، رسول توکلی، امیر سمواتی، حمید بهمنی، علی روئین تن، مهدی کریمی، انسیه شاه حسینی، علی مهام، صالح دلدم، هادی انباردار، اصغر فارسی، محمد حمیدی مقدم، هاشم میرزاخانی، حسین طلابیگی، حبیب ایل بیگی، محمدرضا فرجی، سید روح الله حسینی، حسن حسنی، حسن شکوهی، حسین صیدخانی،حمیدرضا مدقق، و … در این مراسم حضور داشتند.

نظر شما