شناسهٔ خبر: 67844497 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

آغاز جنگ المپیک با تاریخ‌سازی بانوی کماندار

روزنامه جوان

مبینا فلاح قبل از آغاز کارش در پاریس تأکید کرده بود می‌خواهد تاریخ المپیک ایران را در رشته تیر و کمان به نام خودم ثبت کند. او پنج‌شنبه و پیش از افتتاح رسمی بازی‌ها، به منظور تعیین رنکینگ ورزشکاران المپیکی در رقابتی فشرده و سه ساعته با ۶۴ کماندار دست به کمان شد

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین:‌ تاریخ‌سازی بانوی کماندار ایران قبل از آغاز رسمی المپیک، خط و نشان جدی کاروان خادم‌الرضا بود؛ کاروانی که قبل از حضور در مراسم افتتاحیه و رژه، توانمندی‌های خود را با تیری که مبینا فلاح از چله کمانش رها کرد، در پاریس به رخ کشید. 
هنوز چند ساعتی به برگزاری مراسم افتتاحیه و رژه زمان باقی بود که مبینا فلاح، تنها نماینده تیروکمان ایران در پاریس پشت خط رقابت با کمانداران حضور در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیا قرار گرفت. فلاح تنها نماینده ایران در روز پنج‌شنبه بود. نتیجه کار او می‌توانست تأثیر قابل توجهی در روحیه و انگیزه تک‌تک ورزشکاران کاروان داشته باشد. کاروان ما بعد از استارت بانوی کماندار ایران در پاریس و در مراسم افتتاحیه حضور پیدا کرد. 

 تاریخ‌سازی قبل از افتتاحیه
مبینا فلاح قبل از آغاز کارش در پاریس تأکید کرده بود می‌خواهد تاریخ المپیک ایران را در رشته تیر و کمان به نام خودم ثبت کند. او پنج‌شنبه و پیش از افتتاح رسمی بازی‌ها، به منظور تعیین رنکینگ ورزشکاران المپیکی در رقابتی فشرده و سه ساعته با ۶۴ کماندار دست به کمان شد و به واسطه ایستادن در جایگاه بیست‌وهشتم تاریخ‌سازی کرد. این ملی‌پوش تیراندازی باکمان در این رقابت تنگاتنگ موفق به کسب ۶۵۲ امتیاز از ۷۲ تیر موفق شد و جایگاه بیست‌وهشتم را به خود اختصاص داد؛ بهترین رتبه‌ای که در ادوار المپیک در بخش آقایان و بانوان کسب شده است. چهل‌و‌نهمی زهرا نعمتی در المپیک ریو و سی‌و‌نهمی وزیری در المپیک لندن بهترین جایگاهی بود که پیش از این از سوی کمانداران ایران کسب شده بود. 

 فلاح عالی ظاهر شد 
گریه‌های فلاح در پایان مرحله مقدماتی، اما همه را متأثر کرد؛ واکنشی احساسی که مهسا بدخشان، مربی تیم‌ملی تیروکمان ایران در توضیح آن می‌گوید: «فلاح نخستین المپیک خود را تجربه می‌کند، اما در همین آغاز کار عالی ظاهر شد، با وجود این انتظار مبینا از خودش خیلی بالاتر بود ولی استرس زیاد اجازه نداد آنطور که می‌خواست کار کند. او می‌توانست حداقل ۱۰ امتیاز بیشتر کسب کند که استرس بالا اجازه نداد و به همین دلیل بعد از پایان کار رکوردگیری نتوانست جلوی اشک‌هایش را بگیرد. کسب ۶۵۲ امتیاز در بخش مقدماتی ریکرو المپیک پاریس امتیاز بی‌نظیری در بین دختران کماندار ایران است، آن هم در حالی که حریفان قدری، چون انگلیس و چین تایپه که به طور تیمی به المپیک آمده بودند، اما مبینا توانست بالاتر از آن‌ها قرار گیرد و حالا با توجه به اینکه در نیمه بالای جدول قرار دارد، هفته آینده در نخستین دیدار خود به مصاف نگویت‌دتا ویتنامی خواهد رفت؛ کمانداری که موفق به ایستادن در جایگاه سی‌وهفتم شده است.»

 رقابت پرچمداران ایران 
رقابت‌های المپیک بعد از برگزاری مراسم افتتاحیه به طور رسمی از امروز آغاز می‌شود. ایران در نخستین روز این مسابقات ۹ نماینده در پنج رشته ورزشی دارد، اما نکته جالب توجه این است که هر سه پرچمدار کشورمان در المپیک پاریس (ندا شهسواری و مهدی الفتی در افتتاحیه و فاطمه مجلل در اختتامیه) در نخستین روز این رقابت‌ها به میدان می‌روند. 

 قایقرانی
فاطمه مجلل نخستین نماینده ایران در مسابقات امروز است که ساعت ۱۱:۴۲ به وقت ایران در روئینگ تک‌نفره مقدماتی مقابل حریفان خود قرار می‌گیرد. پرچمدار ایران در مراسم اختتامیه پاریس ۲۰۲۴، در نخستین روز این مسابقات در خط مسابقات قرار می‌گیرد. مجلل در قرعه‌کشی دور مقدماتی در گروه اول روئینگ تک‌نفره سنگین‌وزن با رقبایی از اوگاندا، آفریقای‌جنوبی، اسپانیا، استرالیا و نیکاراگوئه رقابت می‌کند و قایق‌های اول تا سوم این رقابت به یک‌چهارم نهایی و مابقی به شانس مجدد می‌رود. 

 شمشیربازی
درست دقایقی بعد از اینکه نخستین نماینده ایران در خط رقابت با حریفان قرار می‌گیرد، علی پاکدامن، محمد رهبری و محمود فتوحی ملی‌پوشان شمشیربازی ایران کار خود را در مرحله یک‌سی‌ودوم نهایی مسابقات اسلحه سابر آغاز می‌کنند. 
 بدون شک، اما یکی از حائز اهمیت‌ترین مسابقات ایران ساعت ۱۲:۳۰ امروز برگزار می‌شود؛ جایی که مهدی الفتی، ملی‌پوش ژیمناستیک ایران در مرحله مقدماتی پرش خرک به جنگ حریفان قدر خود می‌رود. ملی‌پوش تاریخ‌ساز ژیمناستیک ایران بعد از موفقیت در بازی‌های آسیایی و کسب سهمیه المپیک، حالا به دنبال کسب موفقیتی قابل توجه در پاریس است، هر چند خوب می‌داند کسب نتیجه در المپیک با وجود حریفان قدری که در این رقابت‌ها حضور دارند، اصلاً کار ساده‌ای نیست: «دو ماه به طور مداوم در قزوین و تهران در اردو بودم تا بتوانم به نتیجه آبرومندی در المپیک برسم. به آمادگی فنی و جسمانی خوبی هم رسیدم. پرش‌های من پرش‌های روز دنیاست، اما باید مراقب فرودهایم باشم تا خطایی رخ ندهد، چون ژیمناستیک ورزش لحظه‌هاست. نباید به مدال فکر کنم و باید تمرکزم را روی این بگذارم که بهترین خودم باشم، اما تمام تلاش خودم را انجام می‌دهم و هر چه در چنته دارم، می‌گذارم تا بهترین عملکرد را داشته باشم.»

 تیراندازی
در ادامه مسابقات امروز، ساعت ۱۴ هانیه رستمیان در مرحله مقدماتی تپانچه ۱۰ متر پشت خط قرار می‌گیرد. رستمیان نخستین سهمیه المپیک (پاریس) را برای ایران به دست آورده و امید زیادی برای صعود به فینال این‌بازی‌ها دارد. رستمیان در توکیو موفق به حضور در فینال تپانجه بادی و ۲۵ متر نشد، اما باید دید تجربه توکیو می‌تواند او را در پاریس فینالیست کند؟

 تنیس روی میز
بر اساس تقویم مسابقات، ملی‌پوشان تنیس روی‌میز، امروز آخرین نماینده‌های ایران هستند که برابر حریفان به میدان می‌روند. ساعت ۱۶:۳۰ نوشاد و نیما عالمیان به همراه ندا شهسواری در مرحله مقدامتی انفرادی مردان و زنان به میدان می‌روند و باتوجه به نتایج کسب‌شده، ساعت ۲۱:۳۰، این سه ملی‌پوش در یک‌سی‌ودوم نهایی به کار خود در مسابقات انفرادی مردان و زنان ادامه می دهند.

نظر شما