شناسهٔ خبر: 67842837 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

تدبیر خلاقانه شهرداری تهران، آرامستان برای زلزله!

نزدیک به ۲۷ سال پیش مطالعه جامع و گسترده‌ای را برای تعین آسیب پذیری تهران در برابر زلزله برای مرکز مطالعات شهر تهران انجام دادم.

صاحب‌خبر -

در آن مطالعه برای سناریوی زلزله  ده ملیون نفری  شب تهران و شتاب‌های محتمل زلزله در گستره تهران بزرگ، تعیین خسارت نمودم.

بر اساس لحاظ نمودن انبوهی از پارامترهای مطرح در شهر تهران و شناسه‌های زلزله محتمل، و توابع آسیب پذیری لرزه‌ای ساختمان‌های مختلف که بعد از زلزله رودبار و منجیل توسعه داده بودم به نتایج زیر رسیدم.


حدود ۱/۴۵۰/۰۰۰ فوتی، ۴/۳۰۰/۰۰۰ زخمی و مصدوم که عملا غیر قابل کمک خواهند بود و بقیه بصورت مصدوم جزیی و سرپایی یا سالم خواهند بود.

جالب اینجاست که خلاصه این گزارش در نیویورک و لس آنجلس تایمز منتشر شد. اما خود دست اندرکاران شهر تهران با تعداد زیادی مقاله و گزارش‌های پی‌درپی نگارنده در خصوص تهران و زلزله انگار نه انگار !؟

جالب‌تر اینکه امروز خبر مدیریت بهشت زهرا مرا دوباره یاد تحقیقات وسیع اینجانب والله با دست خالی آن روزهای خودم انداخت!

دقت بفرمایید ۶  میلیون گور ‌برای همان اعداد گزارش حدود ۳۰ سال پیش بنده (۱/۴ + ۴/۳)  ! الله اکبر.. مگر ۶ میلیون نفر در یک شهر مثلا  ۱۰ میلیونی یک مرتبه فوت می‌کنند که تعدادی میت روی دست بمانند !


ای کاش بجای این اقدامات البته لازم، اقدامات درست را که سی سال و اندی‌ست مرتب و دائما و حتی با تهدیدهای مکرر عرض می‌کنم را اجرا می‌کردید!؟ والله گنه‌کارید از نوع شش ملیونی ! تا روز حساب !

*استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران

۲۳۳۲۳۳ 

نظر شما