شناسهٔ خبر: 67839991 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کشت شلتوک در بیش از هشت هزار هکتار از زمین های کشاورزی شادگان

آبادان - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی شادگان گفت: هشت هزار و ۲۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی شادگان زیر کشت شلتوک رفت.

صاحب‌خبر -

جمشید اسلامیان جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به پیش‌بینی افزایش برداشت محصولات تابستانه از زمین‌های کشاورزی این شهرستان اشاره کرد و افزود: توسعه کشت تابستانه می‌تواند بخشی از خسارات وارده به کشاورزان که متحمل ضرر و زیان شدند را جبران کند.

مدیر جهاد کشاورزی شادگان گفت: تامین امنیت غذایی و حرکت در مسیر خودکفایی و حمایت از صنعت کشاورزی برای تحقق اقتصاد مقاومتی از اولویت‌های مهم در شهرستان شادگان است.

وی با اشاره به کمبود آب مورد نیاز کشاورزی در شادگان گفت: کشاورزان شهرستانهای بالادست شادگان با کنترل ورود آب به انهار و پمپ‌های خود حق کشاورزان شادگانی را رعایت کنند تا آب کشاورزی به پایین دست و شهرستان شادگان برسد.

برداشت رطب نوبرانه در شادگان آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی شادگان گفت: برداشت رطب نوبرانه از سطح ۱۲ هزار هکتار نخلستان‌های بارور این شهرستان آغاز و تا پایان مردادماه ادامه دارد.

اسلامیان بیان کرد: ۷۵ رقم خارک و رطب در این شهرستان کشت شده است و تاکنون ۲ هزار تن رطب از نخلستان‌های شادگان برداشت و تا پایان مردادماه سال جاری انواع رطب از نخلستان‌های شادگان برداشت و روانه باز خواهد شد.

وی افزود: رطب نوبرانه برداشت شده از نخلستان‌های شادگان در بازار داخلی استان خوزستان، استان‌های کشور، کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای غربی، روسیه و اروپای شرقی به فروش خواهند رسید.

اسلامیان با بیان اینکه ۱۲هزار هکتار از نخلستان‌های شادگان بارور و ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار آن غیربارور است افزود: ۳۷ کارگاه فرآوری و بسته‌بندی خرما در شهرستان شادگان فعالیت دارند.

مدیر جهاد کشاورزی شادگان گفت: ارقام مختلفی از خرما در نخلستان‌های شادگان وجود دارد که مهمترین آنها استعمران، برحی و بریم است که در کارگاه‌های بسته بندی آماده صادرات به خارج از کشور می‌شود.

وی افزود: در کنار بسته‌بندی خرما، کار تولید شیره خرما به صورت طبیعی که ارزش صادراتی بالایی دارد در کارگاه‌های تولیدی شادگان نیز انجام می‌شود.

اسلامیان گفت: با فعالیت کارگاه های بسته‌بندی خرما در شادگان برای پنج هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد شده است.

شهرستان شادگان در جنوب خوزستان در انتهای حوضه رودخانه مارون- جراحی قرار دارد.

این شهرستان یکی از مراکز کشاورزی قدیم و از تولیدکنندگان عمده محصولات در خوزستان است که در سال‌های گذشته با تنش آبی روبرو بوده است.

شادگان با ۵۷ هزار هکتار اراضی قابل کشت با آب و هوای گرم و مرطوب یکی از مراکز تامین محصولات گرمسیری در استان خوزستان است و گندم، انواع سبزیجات، بامیه و خرما از عمده‌ترین محصولات کشاورزی آن به‌شمار می‌روند.

نظر شما