شناسهٔ خبر: 67839247 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

قطعی برق تابستان و کمبود گاز زمستان رمق تولیدکنندگان را گرفت

قطعی برق تابستان و کمبود گاز زمستان، مشکلات بسیاری را برای تولیدکنندگان به وجود آورده است.

صاحب‌خبر -

مهدی امینی، مدیر شهرک‌های صنعتی کاشمر در گفت و گو با ایسنا با اشاره به وجود ۴۲ واحد صنعتی فعال در شهرک صنعتی کاشمر اظهار کرد: برنامه مدیریت مصرف برق از یکم خردادماه اعمال ‌شد که ابتدا فقط در روزهای سه شنبه و به مدت ۲۴ ساعت از ۷ صبح به اجرا درآمد.

وی با بیان اینکه مجدد برنامه مدیریت مصرف دیگری اعلام شد که بر اساس آن در روزهای شنبه‌ نیز این برنامه از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۲ اجرا می‌شود، افزود: متأسفانه با این برنامه ۱۲ ساعت در یک روز و ۲۴ ساعت در روزی دیگر واحدهای صنعتی تعطیل هستند.

مدیر شهرک‌های صنعتی کاشمر بیان کرد: البته با اجرای برنامه مدیریت مصرف، برق واحدها قطع نمی‌شود اما تولید هم نمی‌توانند داشته باشند و تا میزان ۹۰ درصد باید مصرف برق کاهش یابد.

وی با اشاره به تبعات قطعی برق برای بخش صنعت و تولید این شهرستان اظهار کرد: با قطعی برق اشتغال کارگران تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و باید برای جبران روزهایی که تولید نداشته‌اند روزهای تعطیل سرکار باشند.

امینی بر هم خوردن عرضه و تقاضا را از دیگر تبعات عدم تولید به دلیل مدیریت مصرف برق دانست و گفت: اگر تولید نتواند پاسخگوی تقاضا باشد عملاً شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه مقداری روند تولید تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و عملاً در زمینه سرمایه در گردش با مشکل مواجه می‌شوند، تصریح کرد: متأسفانه در ۶ماهه اول سال با کمبود برق و در ۶ماهه دوم با مسئله کمبود گاز مواجهیم و عملاً این ناترازی‌های انرژی موجب بروز مشکلاتی شده است.

مدیر شهرک‌های صنعتی کاشمر با اشاره به اینکه بارها اعلام کرده‌ایم تسهیلاتی در اختیار واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی قرار دهند تا بتوانند نسبت به احداث نیروگاه‌های خورشیدی اقدام کنند، گفت: عملاً این اقدام در رفع ناترازی برق کمک می‌کند.

وی میانگین مصرف برق واحدهای شهرک صنعتی کاشمر را در پیک بار ۴.۵ مگاوات اعلام کرد و گفت: با کارخانه کاشی و زنجیره تولید طیور که در مجاورت شهرک صنعتی قرار دارند میزان مصرف به ۸.۵ مگاوات می‌رسد.

امینی با بیان اینکه طی ۴ ماه گذشته بالغ بر ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان به دلیل عدم تولید به واحدهای مستقر در شهرک صنعتی کاشمر خسارت وارد شده است، خاطرنشان کرد: تاکنون فقط ۴ تا ۵ واحد صنعتی مجهز به دیزل ژنراتور شده‌اند و باقی واحدها عملاً تولیدی ندارند.

وی افزود: از مدیریت شرکت برق درخواست شده برای جلوگیری از خسارت بیشتر، قطعی یک‌باره برق نداشته باشند، سال گذشته به دلیل قطعی یک‌باره برق به تأسیسات برق ۵ تا ۶ واحد نیز خسارت جدی وارد شد.

مدیر شهرک‌های صنعتی کاشمر افزود: اکنون ۱۷۰۰ نفر نیرو در داخل شهرک صنعتی مشغول فعالیت هستند که با در نظر گرفتن نیروهای واحد کاشی و زنجیره تولید طیور که در مجاورت شهرک صنعتی قرار دارند این آمار به ۲۵۰۰ نفر افزایش پیدا می‌کند.

وی در پایان به تعدیل هزینه سوخت نیروگاهی اشاره کرد و گفت: سال گذشته قانونی مصوب شد که هزینه سوخت نیروگاهی بر روی قبوض برق مصرفی واحدهای صنعتی بیاید که امسال اعمال شده حال آنکه واحد صنعتی کالای خود را بر اساس قیمت تمام شده سال گذشته فروخته و سود و زیان مشخص شده و عملاً هزینه‌ای بر روی قبوض مصرفی می‌نشیند که سود و زیان و... را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

انتهای پیام

نظر شما