شناسهٔ خبر: 67838834 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک استاد دانشگاه:

اورامانات فقط «هجیج» نیست

فاطمه احمدیان

عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه منطقه ثبت جهانی شده اورامانات دارای جاذبه‌های گردشگری بسیار گسترده‌ای است، عنوان کرد: متاسفانه درسالهای اخیر تمرکز گردشگری دراین منطقه تنها روی چند روستا از جمله هجیج بوده و همین مسئله هجوم گردشگران را به این روستاها به دنبال داشته است.

صاحب‌خبر -

دکتر آئیژ عزمی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به گذشت سه سال از ثبت جهانی شدن منطقه اورامانات، اظهارکرد: ثبت جهانی منظر فرهنگی، طبیعی و تاریخی اورامانات کمک زیادی به معرفی این منطقه به گردشگران داخلی و خارجی کرد.

وی افزود: علیرغم اینکه ثبت جهانی باعث شد که منطقه اورامانات بیش از پیش معرفی و شناخته شود، اما هنوز این منطقه به یک قطب گردشگری مهم همچون شمال کشور یا استان‌های محور کلاسیک گردشگری مانند اصفهان، یزد و شیراز تبدیل نشده و سهم بازدید گردشگران خارجی از آن بسیار کم است.

این عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه به تشریح دلایل عدم اقبال گردشگران خارجی به این منطقه پرداخت و گفت: شاید یکی از مهمترین دلایل، نبود زیرساخت‌های ارتباطی و اقامتی مناسب در کرمانشاه و خود منطقه اورامانات باشد.

وی اضافه کرد: گردشگران خارجی و تورهای گردشگری معمولا برای سفر به یک منطقه از حمل و نقل هوایی استفاده می‌کنند، درحالیکه وضعیت زیرساختی کرمانشاه در حوزه فرودگاه چندان مناسب نیست و ما برخلاف استان‌هایی همچون اصفهان هیچ پرواز بین المللی نداریم.

عزمی تاکید کرد: از طرفی وضعیت حمل و نقل ریلی استان نیز برای سفر گردشگران خارجی و یا تورهای گردشگری چندان مناسب نیست، چراکه سرعت قطار کرمانشاه بسیار پایین و کوپه‌های آن فرسوده و در حد امکانات اولیه هستند.

وی به نبود زیرساخت‌های مناسب اقامتی در شهر کرمانشاه و بویژه در منطقه اورامانات اشاره کرد و گفت: اگر یک گردشگر خارجی بخواهد به منطقه ای سفر داشته باشد، قطعا در هتل‌های چهار یا پنج ستاره اقامت می‌کند، درحالیکه ما این نوع از هتل‌ها را اصلا در منطقه اورامانات نداریم و در شهر کرمانشاه نیز تعداد آنها کم است.

این عضو هیات علمی گروه جغرافیا دانشگاه رازی کرمانشاه تصریح کرد: هرچند راه اندازی اقامتگاه‌های بوم گردی ابتکاری بسیار خوب برای میزبانی از گردشگران به شمار می‌رود، اما وضعیت امکانات بسیاری از بوم گردی‌های ما به شکلی است که نمی توانند محل مورد توجهی برای اقامت گردشگران خارجی باشند.

وی متذکرشد: هرچند که ثبت جهانی به معرفی منطقه اورامانات به گردشگران خارجی کمک کرده، اما یکی دیگر از دلایل عدم حضور پررنگ گردشگران در این منطقه نبود تبلیغات مناسب بویژه از طریق فضای مجازی است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: برای معرفی بهتر این منطقه به گردشگران داخلی و سرازیر شدن تورهای گردشگری داخلی از اقصی نقاط مختلف کشور به آن باید تبلیغات محیطی در شهرهای بزرگ و رسانه ملی درمورد آن صورت گیرد.

وی به بررسی وضعیت منطقه ثبت جهانی شده اورامانات از نظر گردشگری داخلی نیز پرداخت و گفت: هرچند در بحث گردشگری خارجی ثبت جهانی اورامانات دستاورد چندانی نداشته، اما در بحث گردشگری داخلی شاهد استقبال بسیار خوب گردشگران از آن بوده‌ایم.

عزمی به شلوغی برخی روستاهای منطقه ثبت جهانی شده اورامانات در ایام پیک سفر اشاره کرد و افزود: علیرغم اینکه منطقه ثبت جهانی شده اورامانات در استان کرمانشاه چهار شهرستان را در بر می‌گیرد که هرکدام از آنها دنیایی از زیبایی ها را در خود دارند و می‌توانند به عنوان مقصدی جذاب برای گردشگران تبدیل شوند، اما متاسفانه در سالهای اخیر تنها چند روستای این منطقه به مقصد گردشگری تبدیل شده‌اند.

وی تاکید کرد: اورامانات فقط هجیج نیست، بلکه روستاها و جاذبه‌های گردشگری بسیار زیبایی در مناطق دیگر آن وجود دارد که از دید گردشگران پنهان مانده، برای همین در ایام  پیک سفر شاهد هجوم بسیار بالای گردشگران به روستاهایی مانند هجیج هستیم که ترافیک‌ چند کیلومتری را به وجود می‌آورد.

این استاد دانشگاه با تاکید براینکه مردم و مسئولین باید زمینه معرفی سایر جاذبه‌های گردشگری اورامانات را فراهم کنند، افزود: این مسئله باعث می‌شود که گردشگران تنها در این نقطه تمرکز پیدا نکنند، بلکه در کل اورامانات پخش شوند و دیگر نه ترافیک‌های چند کیلومتری تشکیل شود و نه در بحث‌زیرساخت‌های اقامتی و پذیرایی کمبودهایی به وجود می‌آید.

به گفته این استاد دانشگاه عدم توزیع مناسب گردشگر در منطقه اورمانات باعث شده تا تاثیر گردشگری روی سفره همه مردم این منطقه به شکل یکسانی نباشد.

وی در ادامه یکی دیگر از مشکلات موجود در منطقه اورمانات را عدم نظارت کافی بر ارائه خدمات اقامتی و پذیرایی به گردشگران دانست و گفت: متاسفانه گاهاً مشاهده می‌شود که در ایام پیک سفر یک خانه مسافر با حداقل امکانات هزینه های گزافی را از مسافران و گردشگران می‌گیرد که این موضوع می‌تواند تصویری منفی را از این منطقه در ذهن گردشگران بوجود آورده و آنها را از سفر بعدی به این منطقه منصرف کند که در این زمینه ضروری است که مسئولین امر برخوردهای جدی را با متخلفین داشته باشند.

عزمی در ادامه گفت: هرچند که منطقه اورمانات به خودی خود جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی بسیاری برای کشاندن گردشگران به سمت خود دارد، اما معتقدم اگر می‌خواهیم میزبانی بیشتری را از گردشگران در این منطقه داشته باشیم، باید تنوع جاذبه‌های گردشگری را افزایش دهیم. برای نمونه احداث یک تله کابین و یا تفریحات و توریسم ورزشی می‌تواند کمک کننده باشد.

انتهای پیام

نظر شما