شناسهٔ خبر: 67837968 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نگاهی به فیلم های آخر هفته سیما/ ۴ فیلم جدید و تحسین‌شده از سینمای جهان

مصطفی قاسمیان

در جدول پخش شبکه‌های سیما برای آخر هفته، نام شماری از فیلم‌های جدید و محبوب منتقدان دیده شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، ۳۳ فیلم برای پخش در تلویزیون طی روزهای اولین آخر هفته مرداد ۱۴۰۳ تدارک دیده شد که از این میان، ۱۲ فیلم ایرانی و ۲۱ فیلم خارجی بودند. فیلم‌های شاخص این فهرست را می‌توان «طلا و مس»، «رقصنده با گرگ‌ها» و «وال‌ای» دانست که در کنار آن‌ها، آثاری از فیلمسازان شناخته شده ایرانی مثل بهروز افخمی، کمال تبریزی و سیدرضا میرکریمی هم روی آنتن رفت.

در این آخر هفته که با ۴ مردادماه سالروز عملیات مرصاد همزمان شده، آثاری مثل «امکان مینا»، «نفوذی»، «شماره ۱۰» و «ضد» مرتبط با این موضوع در جدول پخش قرار داشت.

اگرچه در اطلاع‌رسانی رسمی، هفت فیلم از آثار انتخابی برای پایان هفته، جدید معرفی شده اند اما «تک‌تیرانداز» و «ضد» در این زمره قرار نمی گیرند و پیش از این روی آنتن رفته‌اند. با این حال به شکلی جالب توجه، اغلب عناوین جدید این هفته، محصولاتی تحسین‌شده و برنده جایزه از سینمای کشورهای مختلف‌اند.

نخستین فیلم جدید آخر هفته، «مسافرخانه پدری» به کارگردانی محدکلی آچو، است که پنجشنبه ساعت ۱۵ روی آنتن شبکه سه رفت. این فیلم محصول ۲۰۲۲ از جمله معدود محصولات سینمای اندونزی است که طی سال‌های اخیر به آنتن صداوسیما رسیده. در عین حال با وجودی که اندونزی کشوری صاحب صنعت سینما نیست، اما فیلم «مسافرخانه پدری» از سوی منتقدان این کشور تحسین شده و نامزد جوایز متعددی از سوی روزنامه‌نگاران اندونزیایی شده است.

نکته جالب درباره «مسافرخانه پدری»، بازی رضوان کامل سیاستمدار اندونزیایی در این اثر است. این سیاستمدار ۵۲ ساله که مدت‌ها استاندار بزرگترین استان اندونزی بوده و برای کمک‌های بلاعوض به گروه‌های اسلامگرا و ساخت مساجد زیادی شناخته می‌شود، طی سال‌های اخیر در چند فیلم و سریال نقش‌های کوتاهی بازی کرده که «مسافرخانه پدری» یکی از آن‌هاست.

نگاهی به فیلم های آخر هفته سیما/ ۴ فیلم جدید و تحسین‌شده از سینمای جهان

دومین فیلم جدید این هفته که پنجشنبه ساعت ۲۳ در باکس ثابت هفتگی فیلم‌های جدید شبکه نمایش قرار گرفت، «بهولا» به کارگردانی اجی دیوگن است. این فیلم اکشن و جنایی ماجراجویانه که بازسازی فیلم تلوگوزبان «زندانی» محصول ۲۰۱۹ هند است، با زد و خوردهای اغراق شده و تا حدی خشونت‌بار، بیشتر برای دوستداران بالیوود جذابیت دارد. تهیه‌کننده، کارگردان و هنرپیشه اصلی «بهولا» اجی دیوگن ستاره مشهور و پرکار سینمای هند است که تا به حال در نزدیک به ۱۳۰ فیلم سینمایی به عنوان بازیگر حضور داشته و در سال‌های اخیر ۴ فیلم را کارگردانی کرده است.

جالب آن که در میانه تیتراژ پایانی «بهولا»، یک صحنه کوتاه از قسمت دوم این فیلم به نمایش درمی‌آید که نشان می‌دهد در قسمت دوم، آبیشک باچان فرزند آمیتاب باچان ستاره بزرگ سینمای هند، نقش ضدقهرمان اصلی را ایفا می‌کند. گفته می‌شود ممکن است سلمان‌خان نیز در این اثر حضور داشته باشد.

نگاهی به فیلم های آخر هفته سیما/ ۴ فیلم جدید و تحسین‌شده از سینمای جهان

«بهولا» بازگشت منوچهر والی‌زاده به عرصه دوبله فیلم‌های خارجی تلویزیون نیز محسوب می‌شود. این دوبلور پیشکسوت چندی پیش با گذراندن دوران نقاهت از بیماری، به عرصه دوبله بازگشت.

فیلم «اخاذی» به کارگردانی مارتینو زایدلیس که در برنامه پخش برای پنجشنبه ساعت ۲۳:۳۰ شبکه یک سیما قرار داشت، از آثار تحسین‌شده سینمای آرژانتین در سال ۲۰۲۳ است که با جذب نیم میلیون تماشاچی، به دومین فیلم پرتماشاگر آرژانتینی در گیشه داخلی سال گذشته تبدیل شد. گیرمو فرانسلا هنرپیشه اصلی این اثر، یکی از ستاره‌های سینمای آرژانتین است که بیش از هرچیز برای فیلم برنده اسکار «راز در چشمانشان» محصول ۲۰۰۹ شناخته می‌شود.

نگاهی به فیلم های آخر هفته سیما/ ۴ فیلم جدید و تحسین‌شده از سینمای جهان

چهارمین فیلم جدید این هفته، «عشق گمشده» به کارگردانی سینگ فونگ کا و محصول ۲۰۲۳ هنگ کنگ است که جمعه ساعت ۱۳:۳۰ روی آنتن شبکه تهران خواهد رفت. این درام جمع‌وجور و کم‌هزینه، در زمان نمایش مورد توجه منتقدان و اهالی سینمای هنگ کنگ و چین قرار گرفت و نامزد و برنده چند جایزه شد.

نگاهی به فیلم های آخر هفته سیما/ ۴ فیلم جدید و تحسین‌شده از سینمای جهان

آخرین فیلم جدید هفته، «لینولئوم» به کارگردانی کالین وست، محصول ۲۰۲۲ آمریکاست که جمعه ساعت ۲۰:۳۰ به آنتن شبکه چهار خواهد رسید. این فیلم مستقل و کوچک در ژانر علمی-تخیلی که در جشنواره معتبر جنوب از جنوب غربی رونمایی شده، با کسب نمرات ۸۰ و ۸۲ از منتقدان وبسایت‌های متاکریتیک و راتن تومیتوز یکی از آثار مورد پسند منتقدان در سال ۲۰۲۲ به شمار می‌آید.

انتهای پیام

نظر شما