شناسهٔ خبر: 67824308 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

سوگواره آواها و نواهای عاشورایی به قرارگاه سوم رسید

سوگواره آواها و نواهای عاشورایی که در سومین دوره بگونه بین المللی برگزار خواهد شد، توسط قرارگاه شهید آوینی و اداره کل فرهنگ و اراشاد اسلامی استان فارس با حضور و اجرای اقوام گوناگون از سراسرکشور، به میزبانی تالار حافظ برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

این سوگواره هنری با حضور مالک سراج (هنرمند خوزستانی)، ابراهیم خشیج (دشتی خوانی‌شیراز)، سیدمسافر (مدافع‌افغانستان)، استاد محمدرضا اسحاقی (خواننده آوازهای سریال پایتخت) و صدها نفر ازهنرمندان و عزاداران آیینی کشور، بر صحنه خواهد رفت.

برنامه یاد شده، همچنین با اجرای محسن آزادی به همراه اجرای قطعات عاشورایی توسط ارکستر سمفونیک شیراز، پنجشنبه و جمعه 4 و 5 مرداد ماه جاری ساعت 20 درتالارحافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس، بر پا است و از مهمترین برنامه‌های ایام محرم و صفر فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس است که تفاوت این دوره از سوگواره با دوره گذشته برگزاری آن به صورت بین‌المللی است.

امسال گروه‌هایی از کشورهای مسلمان افغانستان، عراق و آذربایجان نیز با آواها و نواهای مرتبط با واقعه عاشورا در این رویداد شرکت می‌کنند و این سوگواره به میزبانی شیراز با هدف احیا و تحکیم سنت‌ها ‌و میراث عاشورایی اقوام و مناطق سراسر ایران اسلامی و جهان تشیع در سه بخش آیین‌ها، آواها و نواها برگزار می‌شود که در بخش آیین‌ها شاهد نمایش سنت‌های بومی یا نمایشی، اجرای بخشی از تعزیه‌های میدانی و اجرای نقالی و پرده‌خوانی هستیم.

در بخش نواها، آثار تکنوازی وتک‌خوانی، گروه‌نوازی و اجرای تک قطعه‌ موسیقی عاشورایی شرکت دارند و در بخش آواها، میزبان چاووش‌خوان‌ها، لالایی‌های عاشورایی و مداحی آیینی و بومی خواهیم بود که این سوگواره روزهای چهارم و پنجم مردادماه، همزمان با ۱۹ و ۲۰ محرم برگزار می‌شود.

نظر شما