شناسهٔ خبر: 67803206 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

امضای موافقت‌‌نامه راه‌اندازی اتاق ارتباطات و صادرات فرهنگی اردبیل

صاحب‌خبر -

در موافقتنامه اجرایی راه اندازی و حمایت از فعالیت اتاق ارتباطات و صادرات فرهنگی استان اردبیل که دوره نخست آن، به مدت دوسال انجام خواهد شد، سه هدف عملیاتی شامل: شناسایی، ساماندهی و توانمندسازی فعالان فرهنگی، هنری و رسانه‌ای مردمی و بخش خصوصی استان اردبیل در عرصه بین‌الملل، ارتقای نقش و کنشگری ظرفیت‌های استان اردبیل در دیپلماسی عمومی و گسترش ارتباطات فرهنگی بین‌المللی کشور با اولویت کشورهای همسایه و تقویت اقتصاد فرهنگ و افزایش سهم کالاهای فرهنگی استان اردبیل در بازارهای فرهنگی منطقه و جهان در نظر گرفته شده است.

براساس این موافقتنامه، فعالیت‌های فرهنگی بین‌المللی دارای اولویت، در چهارده بند تنظیم شده است که برگزاری نشست‌های مشترک با اتاق‌های اصناف استان و اتاق بازرگانی اردبیل با هدف طراحی بازار هنر و حراج بین‌المللی صنایع فرهنگی استان، شناسایی شهرهای متناظر در کشورهای هدف برای خواهرخواندگی شهرهای استان (3 طرح خواهرخواندگی جدید) با توجه به هویت مذهبی و شیعی و سوابق تاریخی مشترک به خصوص در دوره صفویه و اجرای رویدادهای مشترک علمی و فرهنگی در این چارچوب، طراحی و ایجاد نمایشگاه دائمی صادرات محصولات و خدمات فرهنگی استان با هدف پشتیبانی رویدادهای فرهنگی استان در خارج از کشور و برگزاری نشست‌های تخصصی با نمایندگی‌های فرهنگی کشورهای هدف با اولویت کشورهای همسایه برای ظرفیت شناسی و عقد تفاهم نامه‌های مشترک همکاری میان فعالان فرهنگی هنری استان با متناظران خارج از کشور از جمله این موارد است.

همچنین، تولید محصول سینمایی مشترک با سینماگران ترک‌زبان در کشورهای منطقه (یک محصول سینمایی و یک محصول مستند)، برگزاری هفته‌های فیلم در شهرهای منتخب با هماهنگی سازمان (سالانه یک هفته فیلم)، برگزاری نوروزگاه مشترک با جمهوری آذربایجان به صورت متقابل (سالانه یک رویداد)، برگزاری جشنواره فرهنگی بین‌المللی در روز 4 مرداد همزمان با بزرگداشت شیخ صفی‌الدین اردبیلی در مجموعه جهانی بقعه شیخ صفی با حضور علویان ترکیه و سایر کشورهای جهان و طراحی و برگزاری جشنواره و نمایشگاه مد و لباس آذری از دیگر فعالیت‌هایی است که اولویت دارد.

طراحی و برپایی سکوهای فروش محصولات فرهنگی استان در 3 کشور و یک نقطه مرزی (اعم از فروشگاه دائمی یا غرفه‌های فروش در فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا سکوهای فروش مجازی)، برگزاری هفته فرهنگی اردبیل یا اجرای برنامه‌های هنرمندان بومی و محلی در جشنواره‌ها و هفته‌های فرهنگی کشورهای هدف (سالانه حداقل یک رویداد)، برگزاری کارگاه‌های آموزش صنایع دستی در رویدادهای فرهنگی خارج از کشور (سالانه در 3 کشور)، تولید محتواهای فاخر برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری و فرهنگ و هنر استان در قالب محتواهای دیجیتال (از جمله در قالب کلیپ، وی آر و ای آر و در نهایت، میزبانی از فعالان رسانه‌ای و چهره‌های معرفی شده از سوی رایزنان فرهنگی برای آشنایی و معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری استان در کشورهای هدف، می‌باید که مورد توجه اتاق ارتباطات و صادرات فرهنگی استان اردبیل قرار گیرد. 

در پایان این نشست، موافقتنامه اجرایی راه اندازی و حمایت از فعالیت اتاق ارتباطات و صادرات فرهنگی استان اردبیل، توسط حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سیدحامد عاملی، استاندار اردبیل امضا شد.



         

نظر شما