شناسهٔ خبر: 67741514 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

از هشدار فضای مجازی تا پیش‌بینی مسئولان درباره گرمای جهنمی در ایران

افزایش دمای هوا در سراسر کشور به پربحث‌ترین موضوع روز تبدیل شده است و بنابر اظهارات مسئولان مربوطه بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، طی نیمه دوم تیر تا نیمه نخست مرداد سال جاری، اوج گرمای معمول تابستانه در کشور رقم خواهد خورد و در بیشتر مناطق، بالاترین یا رکورد دمایی را تجربه خواهیم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، افزایش دما در سراسر کشور تبعات متعددی از جمله افزایش مصرف برق و در پی آن قطعی برق و حتی تعطیلی ادارات یا تغییر ساعات کاری در پی داشته است و به‌تازگی در فضای مجازی و بعضی از رسانه‌ها شاهد انتشار اخباری مبنی بر پیش‌بینی افزایش دما در سطح کشور هستیم که واکنش‌های بسیاری را به همراه داشته است، بر اساس اخبار منتشر شده در این خصوص، الگوهای پیش‌بینی هوا نشان می‌دهند که شرایط دمایی ناهنجار برای حدود ۱۵ روز پیش رو ادامه دارد و شاهد هوایی گرم در بسیاری از نقاط کشور طی این مدت خواهیم بود.

در ادامه این خبر ذکر شده است، بازه زمانی یک ماهه نیمه تیر تا نیمه مرداد گرم‌ترین بازه یک ماهه سال است، نیمه ابتدایی این یک ماه با هوایی خنک‌تر از نرمال و نه‌چندان گرم سپری شد، اما به نظر شرایط در نیمه دوم آن متفاوت خواهد بود.

همچنین اعلام شده است که طی ۱۵ روز آینده شاهد ثبت بالاترین دماهای سال هستیم و بعضی از نقاط کشور حتی گرم‌ترین روزهای چند سال اخیر خود را تجربه خواهند کرد.

اوج گرمای تابستانه در نیمه دوم تیر تا نیمه مرداد

پیش از این نیز، احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص پیش بینی وضعیت دمای هوای کشور اظهار کرد: طی سال جاری آنومالی یا بی‌هنجاری دمایی بسیار بالاتر در مقایسه با سال گذشته نداریم و عرض‌های شمالی همچون استان‌های تهران، البرز، قزوین، آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، ایلام، کرمانشاه، وضعیت دمایی مطلوبی را تا یکشنبه هفدهم تیر، داشتند و سواحل شمالی کشور تا شمال شرق بی‌هنجاری شدید دمایی را سپری کردند.

وی افزود: طی نیمه دوم تیر تا نیمه نخست مرداد سال جاری، اوج گرمای معمول تابستانه در کشور رقم خواهد خورد، این مدت زمان در بیشتر مناطق، بالاترین یا رکورد دمایی را تجربه خواهیم کرد، بنابراین امسال بی‌هنجاری دمایی برای عرض‌های شمالی تاکنون ثبت شده، بسیار شدید نبوده است، اما برای نواحی جنوب تا جنوب شرق شرایط دمایی با بی‌هنجاری دمایی نسبت شدید بوده است.

اهواز، گرم‌ترین مرکز استان کشور

صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: وضعیت کنونی هوای اهواز به‌عنوان گرم‌ترین مرکز استان کشور، صاف همراه با غبار صبحگاهی و وزش باد با بیشینه دمای ۴۹ درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود و وضعیت کنونی آسمان تهران، صاف تا کمی ابری و از بعد از ظهر افزایش باد با بیشینه ۳۸ و کمینه ۲۷ درجه سانتی‌گراد است.

گرم‌ترین روزهای اصفهان در راه است

حسین اکبریان، مدیر عامل آبفای استان اصفهان نیز با بیان اینکه طبق اعلام سازمان هواشناسی، هفته جاری یکی از گرم‌ترین هفته‌های سال است، اظهار کرد: شرکت آبفا به‌صورت شبانه‌روزی برای تأمین پایدار آب شرب استان تلاش می‌کند، اما این مهم تنها با یاری مردم و مدیریت مصرف آب میسر می‌شود.

وی ضمن قدردانی از همراهی همیشگی مردم استان اصفهان با شرکت آبفا افزود: با رسیدن دمای هوا به ۴۰ درجه سانتی‌گراد، مصرف آب تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد و از مردم می‌خواهیم که مصارف غیرضروری را در شرایط فعلی به صفر برسانند.

تغییر ساعت کاری ادارات استان ایلام به‌دلیل گرمای هوا

مجید بیگلریان، مدیرکل ستاد بحران استانداری ایلام اظهار کرد: در پی استمرار گرمای کم‌سابقه هوا در روز شنبه ۳۰ تیر، ساعت کاری ادارات و بانک‌های شهرستان‌های دهلران، مهران، آبدانان و دره شهر با دو ساعت کمتر به صورت تعجیل در خروج خواهد بود.

وی افزود: ساعت کاری برای سایرشهرستان‌های استان نیز یک ساعت تعجیل در خروج خواهد داشت.

دمای هوا در روزهای اخیر در بعضی از شهرستان‌های این استان بسیار بالا بود و بر اساس اعلام هواشناسی استان دمای هوا روز جمعه ۲۹ تیر، در شهرستان دهلران ۴۹.۲، مهران ۴۶.۳، دره‌شهر ۴۶.۲، لومار ۴۶.۱، هلیلان ۴۳.۴، آبدانان ۴۳.۴ و بدره ۴۳.۲ درجه سانتی‌گراد بوده است.

هشدار نارنجی هواشناسی خوزستان نسبت به وقوع دمای ۴۹ درجه و بالاتر

محمد سبزه‌زاری، مدیرکل هواشناسی خوزستان، نیز در تاریخ بیست‌وهفتم تیر اظهار کرد: بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی، تا اوایل هفته آینده نوسانات یک تا دو درجه‌ای دما در سطح استان پیش‌بینی می‌شود و طی فردا و روزهای شنبه و یکشنبه وقوع دماهای ۴۸ درجه و بالاتر در برخی از نقاط استان مورد انتظار خواهد بود.

وی افزود: در شبانه‌روز گذشته امیدیه با ۴۸.۴ و ایذه با ۲۱.۳ درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط استان گزارش شده و اهواز به بیشینه دمای ۴۷.۴ و کمینه دمای ۳۲.۹ رسیده است، اداره کل هواشناسی خوزستان برای روزهای پنجشنبه، بیست‌وهشتم تیر و شنبه، سی‌ام تیر تا دوشنبه، یکم مرداد برای گرمای هوا و وقوع دمای بالای ۴۹ درجه هشدار نارنجی صادر کرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما