شناسهٔ خبر: 67735351 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

برای جلوگیری از گرمازدگی در فصل تابستان

توصیه مصرف میوه‌های آب دار، صیفی جات و آب، در فصل تابستان

مصرف میوه‌های آب دار، صیفی جات و آب، در فصل تابستان توصیه می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت:در فصول گرم  یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای به تعادل رساندن دمای بدن، تعریق و ادرار است؛ بدن انسان توسط فعالیت غدد تعریق و دفع ادرار سعی دارد درجه حرارت خود را کاهش دهد.

دکتر محمد رشیدمایوان مصرف میوه‌های آب دار را در فصل گرما توصیه کردو افزود: میوه‌های آبدار مانند هندوانه، خربزه، خیار و توت فرنگی که حاوی مقدار زیادی آب و الکترولیت مانند پتاسیم، سدیم و منیزیم هستند، به حفظ تعادل آب و الکترولیت‌های بدن کمک و از دهیدراتاسیون (از دست دادن آب) جلوگیری می‌کند.

وی گفت: همچنین مصرف آب و مایعات کافی، یک لیوان آب خنک همراه با چند قطره آبلیموی تازه، شربت تخم‌شربتی و ریحان، شربت خاکشیر و بیدمشک و شربت گلاب نیز برای جلوگیری از گرمازدگی توصیه می‌شود.

دکتر رشید با بیان اینکه ترکیب آب و ماست و خیار به سیستم تنظیم کننده درجه حرارت بدن کمک می‌کندهم افزود: مصرف آب دوغ  در کاهش علائم گرمازدگی تاثیر گذاراست و می‌توان آن را همراه با نان و کمی برگ نعناع، به عنوان یک عصرانه تابستانی مصرف کرد.

وی گفت: هنگام گرمازدگی بسیاری از صیفی‌جات مانند خیار، هندوانه، انگور، موز، سیب، طالبی، نعناع، لیمو ترش، کاهو، پیاز و کرفس، جایگزین الکترولیت‌ها یا مواد معدنی از دست رفته بدن خواهند شد که مصرف آنها توصیه می‌شود.

 

 

نظر شما