شناسهٔ خبر: 67709436 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

نماینده مجلس در گفتگو با «جوان»:

مطالبه مجلس از دولت عمل به تعهدات ساخت مسکن نهضت ملی است

روزنامه جوان

طی سال‌های اخیر خانوار‌ها برای دسترسی به مسکن مناسب با مشکل مواجه هستند. در این شرایط، دولت وظیفه دارد شرایطی فراهم کند که اقشار مختلف کشور بتوانند مسکن مناسب در اختیار داشته باشند.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است عمل به تعهدات دولت سیزدهم در حوزه ساخت مسکن ملی از سوی دولت چهاردهم یک مطالبه جدی مردمی است و مجلس نیز پیگیر حق مردم خواهد بود و این مسئله باید با جدیت تحت پیگیری باشد تا جایی که در عمل تحقق پیدا کند. اولویت دولت بعدی که روی کار می‌آید، باید این باشد که به تعهدات دولت قبلی در حوزه‌های مختلف از جمله مسکن عمل کند. 
طی سال‌های اخیر خانوار‌ها برای دسترسی به مسکن مناسب با مشکل مواجه هستند. در این شرایط، دولت وظیفه دارد شرایطی فراهم کند که اقشار مختلف کشور بتوانند مسکن مناسب در اختیار داشته باشند. در این راستا، دولت سیزدهم به تکمیل پروژه‌های مسکن مهر که از دولت دهم باقی مانده بود، مبادرت کرد. شروع ساخت‌و‌ساز در سطح ملی در چارچوب طرح نهضت ملی مسکن نیز از دیگر اقدامات این دولت بود. 
به گفته وزیر راه و شهرسازی، ۲ میلیون‌و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت‌و‌ساز و بخشی از آن آماده تحویل است. برای طرح نهضت ملی مسکن، حدود ۴ میلیون نفر ثبت‌نام کرده‌اند و به ۲ میلیون‌و ۵۰۰ هزار نفر از آن‌ها زمین عرضه شده است. طرح نهضت ملی مسکن در نیمه راه است و برخی از تعهدات دولت سیزدهم به مردم ناتمام باقی مانده است. رئیس‌جمهور منتخب بار‌ها به این موضوع که در صورت انتخاب‌شدن به تعهدات دولت سیزدهم در حوزه مسکن عمل خواهد کرد، اشاره کرده است. حالا که وی به عنوان رئیس‌جمهور آینده کشور انتخاب شده است، انتظار می‌رود وزیر راه و شهرسازی‌ای را معرفی کند که به ساخت مسکن اعتقاد داشته باشد و آن را ایده‌ای مزخرف نداند!
 حامد یزدیان، نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این موضوع که مسئله مسکن از چند بعد اهمیت دارد، به «جوان» می‌گوید: اولین موضوع این است که مسکن به عنوان یک نیاز اولیه و اساسی برای خانوار‌ها مطرح است. به ویژه جوانانی که قصد ازدواج دارند، با مشکل مسکن مواجه هستند و باید این مسئله حل‌وفصل شود. شرایط اقتصادی کشور و گرانی مسکن سبب شده است عملاً دسترسی به مسکن برای جوانان تبدیل به یک رؤیا شود. سیاستی که دولت چهاردهم در حوزه مسکن در پیش می‌گیرد از اهمیت اساسی برخوردار است. باید روند‌ها به سمتی پیش برود که مردم به مسکن مناسب دسترسی داشته باشند و خانواده‌ها از این لحاظ دچار مشکل نشوند. 
وی افزاید: سیاستگذاری‌های کلان نیاز داریم تا بتوانیم مسئله مسکن را حل‌وفصل کنیم. طرح‌هایی مانند اجاره‌های طولانی‌مدت و واگذاری زمین رایگان باید در دستور کار باشد. در موضوع ساخت مسکن باید به فرهنگ توجه داشته باشیم. نیاز است با توجه به فرهنگ هر منطقه به ساخت‌و‌ساز مبادرت کنیم. بهتر است ابتدا به احیای بافت‌های فرسوده بپردازیم. در این مناطق زیرساخت‌های آب، برق، گاز و تلفن وجود دارد و فقط کافی است با اعطای تسهیلات به احیای این مناطق کمک کنیم. یزدیان تصریح می‌کند: به دلیل برخی مشکلات اجتماعی، دولت‌ها به سمت احیای بافت‌های فرسوده نمی‌روند. افرادی که در یک منطقه رشد کرده‌اند، احتمالاً ترجیح‌شان این است که در همین منطقه ادامه زندگی بدهند، بنابراین احیای بافت‌های فرسوده به لحاظ فرهنگی و اقتصادی به نفع کشور است. دولت چهاردهم باید در حوزه مسکن سیاستگذاری‌های جدی داشته باشد. احیای بافت‌های فرسوده می‌تواند کمک‌کننده باشد. در این مناطق، هزینه زمین را نداریم، زیرساخت‌ها در دسترس هستند و به لحاظ فرهنگی نیز شرایط بهتری داریم. 
وی می‌گوید: در مواردی که دولت سیزدهم تعهداتی را به مردم در چارچوب طرح ملی مسکن داده است، باید دولت چهاردهم به این موارد پایبند باشد و به تعهدات دولت در مقابل مردم عمل کند. در برخی از دولت‌ها موضوع اعتماد عمومی که به عنوان یک سرمایه اجتماعی برای دولت‌ها مطرح است، نادیده گرفته می‌شود، این امر مهمی است که تعهدات دولت گذشته را نسبت به مردم در نظر داشته باشیم و به آن‌ها عمل کنیم. 
نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید می‌کند: عمل به تعهدات دولت سیزدهم در حوزه ساخت مسکن ملی از سوی دولت چهاردهم یک مطالبه جدی مردمی است و مجلس نیز پیگیر حق مردم خواهد بود و این مسئله باید با جدیت تحت پیگیری باشد تا جایی که در عمل تحقق پیدا کند. اولویت دولت بعدی که روی کار می‌آید، باید این باشد که به تعهدات دولت قبلی در حوزه‌های مختلف از جمله مسکن عمل کند. اعطای تسهیلات به مردم در زمینه ساخت مسکن و توسعه مساحت مسکونی کشور نیز باید در دستور کار باشد. در حوزه توسعه شهر‌ها باید آمایش دقیق سرزمینی صورت بگیرد و در جا‌هایی که امکانش هست، این طرح را پیش ببریم.

نظر شما