شناسهٔ خبر: 67665815 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

لایحه پیشنهادی سناتورهای آمریکایی در عصر هوش مصنوعی از حقوق ... -

اقتصاد ایران: اگر لایحه‌ی پیشنهادی به مجلس سنا تصویب شود، مدل‌های هوش مصنوعی تنها با کسب مجوز می‌توانند از محتوای خلاقانه‌ی روزنامه‌نگاران و هنرمندان استفاده کنند.

صاحب‌خبر -

سه سناتور آمریکایی، لایحه‌ای را به مجلس سنا معرفی کردند که هدف آن، مهار استفاده‌ی غیر‌مجاز مدل‌های هوش مصنوعی از محتواهای خلاقانه و همچنین، جلوگیری از تولید دیپ فیک است.

این لایحه در قالب قانون محافظت از محتوا و یکپارچگی از رسانه‌های ویرایش‌شده و عمیق یا قانون COPIED، توسط سناتور مارشا بلکبرن، سناتور ماریکا کانتور و سناتور مارتین هاینریش به سنا پیشنهاد داده شد.

بر اساس بیانه‌ی مطبوعاتی منتشر‌شده توسط دفتر سناتور بلکبرن، در صورت تصویب این قانون، مؤسسه‌ی ملی استاندارد و فناوری (NIST) موظف است تا دستورالعمل‌هایی را برای ایجاد واترمارک روی محتوا، ارائه‌ی اطلاعات منبع اصلی محتوا و همچنین، تشخیص محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی تنظیم کند.

قانون COPIED، مانع از استفاده‌ی غیرمجاز از محتواهای خلاقانه‌ی تولیدشده توسط هنرمندان و روزنامه‌نگاران برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی یا ایجاد محتوایی جدید توسط این مدل‌ها می‌شود.

در صورت تصویب لایحه‌ی پیشنهادی این سناتورها، اختیارات اجرایی برای پیاده‌سازی دستورالعمل‌های قانون COPIED، به کمیسیون تجارت فدرال و دادستان‌های کل ایالت آمریکا داده می‌شود.

بر اساس بخشی از اختیارات لایحه، کمیسیون تجارت فدرال می‌تواند علیه افرادی که از محتوای قانونی ایجاد‌شده توسط مدل‌های هوش مصنوعی به‌صورت غیر‌قانونی و بدون کسب مجوز از سازندگان این مدل‌ها استفاده می‌کنند، اعلام جرم کند و آن‌ها را به دادگاه بکشاند.

علاوه بر حفاظت از حق انحصاری محتوای خلاقانه‌ی تولیدشده توسط روزنامه‌نگاران، هنرمندان و مدل‌های هوش مصنوعی، لایحه‌ی مربوط به قانون COPIED، دستکاری یا حذف اطلاعات منشأ یک محتوا توسط شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جست‌وجو یا پلتفرم‌های اینترنتی را ممنوع می‌کند.

بسیاری از روزنامه‌نگاران و گروه‌های حامی حق تولید محتوا مانند SAG-AFTRA، انجمن صنعت ضبط آمریکا، انجمن ملی پخش‌کنندگان، انجمن ترانه‌سرایان آمریکا و انجمن روزنامه ملی، حمایت خود را از لایحه‌ی COPIED و احتمال تبدیل آن به یک قانون را اعلام کرده‌اند.

مقاله‌های مرتبط
  • سنای آمریکا نقشه راه ۳۲ میلیارد دلاری برای تنظیم قوانین هوش مصنوعی معرفی کرد
  • آمریکا و چین خطرهای هوش مصنوعی را به بحث می‌گذارند

این اولین تلاش سنا برای ایجاد قوانین بازدارنده در مورد سوءاستفاده از محتواهای خلاقانه توسط هوش مصنوعی نیست و آخرین تلاش نیز نخواهد بود. در ۹ آوریل (۲۱ فروردین)، آدام شیف، یکی از نمایندگان سنا، لایحه‌ای به نام قانون افشای حق نسخه‌برداری مولد هوش مصنوعی را به سنا پیشنهاد داد.

بر اساس لایحه‌ی یادشده، شرکت‌های هوش مصنوعی باید منابع دارای حق چاپ خود را در مجموعه داده‌های خود فهرست کنند. این لایحه‌ از زمان ارائه‌ی آن به سنا تا امروز، از کمیته‌ی قضایی نمایندگان مجلس خارج نشده است.

نظر شما