شناسهٔ خبر: 67525923 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شور تکلیف سیاسی اصفهانی‌ها در بزنگاه‌ تاریخی انتخاب چهاردهم

اصفهان-ایرنا- اصفهانی‌ها امروز در دومین آدینه پیاپی به صحنه آمدند تا به تکلیف سیاسی خود در بزنگاه تاریخی چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری عمل کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، اینجا میدان تاریخی امام(ره) اصفهان است، اگر کلمه‌ای در وصف این مکان بخواهیم به زبان آوریم، باید آن را «میدان حماسه» بنامیم چرا که همواره مهمترین وقایع مهم این شهر در همین میدان رقم خورده است، چه پیش از انقلاب و چه پس از انقلاب، از تشییع پیکر ۳۷۰ شهید در یک روز تا راهپیمایی‌های دشمن‌شکن قدس و ۲۲ بهمن و حضور پای صندوق‌های رأی، همه‌ و همه در دل این میدان تاریخی شکل‌ گرفته است.

امروز پس از حضور سرنوشت‌ساز هفته گذشته برای انتخاب چهاردهم، دوباره پای مردم حماسه‌آفرین اصفهان به‌ پای صندوق‌ رأی این میدان گشوده شده است. البته این بار مردم این دیار با انگیزه‌تر و قاطع‌تر از هفته قبل و از ساعات اولیه صبح در میدان امام این شهر حاضر شدند.

اصلاً مردم اصفهان اهل میدان هستند، میدان جنگ، میدان کار و امروز میدان انتخاب.

برخی رای دهندگان پس از ریختن رأی خود به صندوق، عکسی را به یادگار می‌گیرند و به قلب تاریخ سنجاق می‌کنند که چنین روزی با انگشت‌های سرنوشت‌ساز خود، چه کسی را بر کرسی پاستور نشاندند.

روز به نیمه‌های خود نزدیک می‌شود، یواش‌یواش سروکله جوان‌ترها و رأی اولی هم به میدان باز می‌شود با لباس‌های رنگی‌ و ظاهر متفاوت که آمده‌اند تا در مشق سیاسی کشورشان شریک باشد.

نظم در صفوف رای دهندگان برقرار است اما به‌کندی پیش می‌رود، هیاهو و کُری‌خوانی از لابه‌لای صف انتظار با صدای نوای حماسی میدان، عجین شده است.

یکی طرفدار این کاندیدا و دیگری طرفدار نامزد دیگر است و هر ۲ از برنامه‌های فرد منتخب خود می‌گویند، بحثشان داغ است و از مناظرات تلویزیونی ۲ کاندیدا با هم سخن می‌گویند.

صف در حال طولانی‌ شدن است، بعضی‌ها خانوادگی برای رای دادن آمده اند و به صف پیوسته اند با کودکان خردسال که برخی از آنها بر روی شانه‌های پدر جا خوش کرده‌اند و از بالا نظاره‌گر خیل جمعیت هستند.

کم کم بر افزایش دما اضافه شده اما چیزی از جمعیت کاسته نشده و صف اصفهانی ها در حال تکمیل برای ادای تکلیف است.

بحث‌های سیاسی بالا گرفته است، برخی به طرفداری و برخی علیه کاندیداها با هم جدل می‌کنند؛ اما نکته جالب‌ توجه شعور و فهم سیاسی است که خاصه در نسل جدید موج می‌زند از موضوع مذاکره با آمریکا و برجام گرفته تا حق زنان و فروش نفت و دلار...

مغازه‌های اطراف میدان امام کم‌ و بیش دایرند و همه‌جا از شور و شکوه حضور مردم موج می‌زند به هر زاویه که نگاه کنی، روایتی از جنس حماسه حضور دیده می شود؛ اما گره نسل‌ها به سرنوشت کشور از رأی اولی‌ها گرفته تا نسل اول انقلاب، دیدنی‌تر است.

البته تجلی این حماسه تنها در میدان امام نیست؛ بلکه در گلستان شهدا، میدان خواجو و سایر نقاط دیار گنبدهای فیروزه ای نیز تلالووی شعور سیاسی اهالی دیدار جاریست.

شور تکلیف سیاسی اصفهانی‌ها در بزنگاه‌ تاریخی انتخاب چهاردهم گلستان شهدای اصفهان در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری میزبان خیلی رأی‌دهندگان است، خانواده‌های شهدا بیشتر در این شعبه حضور دارند که هم فال انتخاب است و هم تماشا و تجدید بیعت با جوانان آرمیده اشان در خاک.

اقلیت‌های دینی کلیمی ساکن اصفهان نیز امروز پای صندوق‌های رأی آمده‌اند تا در تعیین سرنوشت سیاسی کشورشان شریک شوند، شکوه و عظمت ایران را وقتی می‌توان درک کرد که نظاره‌گر حضور حماسه‌آفرین همه مردم ایران از مسلمانان، کلیمیان، مسیحیان و زرتشتیان در صحنه باشیم.

شور تکلیف سیاسی اصفهانی‌ها در بزنگاه‌ تاریخی انتخاب چهاردهم

در حالی مردم اصفهان به صفوف به‌هم‌پیوسته انتخاباتی اضافه می‌شوند که در یک هفته گذشته در فضای مجازی جنگ روانی زیادی از سوی شبکه‌های خارجی برای ترغیب مردم ایران به رأی ندادن براه افتاد اما مردم همیشه در صحنه اصفهان امروز ثابت کردند که به آگاهی و بلوغ سیاسی رسیده‌اند و نیازی به کسب تکلیف از بیگانگان ندارند.

یک شهروند اصفهانی به ایرنا گفت: من قصد شرکت در انتخابات را نداشتم؛ اما مناظره‌های چند شب اخیر بین ۲ کاندیدا و اظهارنظرهای مختلف در شبکه‌های مجازی موجب شد تا احساس خطر کنم و به همین خاطر امروز برای ادای تکلیف در مقابل میهنم، در میدان امام حاضر شدم.

به گزارش ایرنا، مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری جمعه هشت تیر برگزار شد. بر اساس اعلام وزارت کشور در مرحله اول ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ رای اخذ شده که مسعود پزشکیان ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رای و سعید جلیلی ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ به مرحله دوم انتخابات راه یافتند.

رای‌گیری در حدود ۵۹ هزار شعبه اخذ رای در سراسر کشور انجام می‌شود و هر یک از نامزدها که حتی یک رای بیشتر کسب کند، پیروز انتخابات خواهد بود.

دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری از صبح امروز جمعه با حضور پرشور مردم در سراسر کشور آغاز شده است و مسوولان پیش بینی کرده‌اند با توجه به تاثیر بازتاب مناظره‌های این ۲ نامزد و انبوه تحلیل‌هایی که در ادامه آن منتشر شده بود، میزان مشارکت انتخاباتی ایرانیان در این مرحله افزایش پیدا کند.

در دور دوم این انتخابات، مردم از بین مسعود پزشکیان با کد ۲۲ و سعید جلیلی با کد ۴۴، رییس جمهور آینده را انتخاب می‌کنند.

نظر شما