شناسهٔ خبر: 67449675 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

سعید به بازار رفت، رئیس ستاد مسعود سخنرانی کرد‌

روزنامه جوان

سعیدجلیلی در اولین برنامه تبلیغاتی خود در دور دوم، دیروز به بازار تهران رفت و در جمع نمازگزاران مسجد امام خمینی (ره) بازار گفت: «در ۱۱ سال و مخصوصاً در چهار سال اخیر بیش از ۲۴ جلسه با اصناف مختلف داشته‌ام و جلسات ما چند ساعته بوده و مفصل حرف‌ها و مشکلات آن‌ها را شنیده‌ایم». 

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: نخستین روز تبلیغات انتخاباتی دوره دوم انتخابات ریاست جمهوری دیروز سپری شد. در این روز سعیدجلیلی و مسعودپزشکیان خیلی تحرک میدانی نداشتند و تبلیغات انتخاباتی بیشتر متمرکز در شبکه‌های اجتماعی و فعالیت رسانه‌ای حامیان دو طرف بود. همچنین مسئله فیلترینگ برخی سکو‌های اجتماعی هم در روز اول تبلیغات انتخاباتی جزو موضوعات داغ بود که هر دو نامزد وعده و وعید‌هایی در این زمینه دادند. 

 قول جلیلی برای حل مشکلات اصناف
سعیدجلیلی در اولین برنامه تبلیغاتی خود در دور دوم، دیروز به بازار تهران رفت و در جمع نمازگزاران مسجد امام خمینی (ره) بازار گفت: «در ۱۱ سال و مخصوصاً در چهار سال اخیر بیش از ۲۴ جلسه با اصناف مختلف داشته‌ام و جلسات ما چند ساعته بوده و مفصل حرف‌ها و مشکلات آن‌ها را شنیده‌ایم». 
 جلیلی در این مراسم گفته که «به ۱۷ موضوع در زمینه مشکلات اصناف رسیدم اگر این مسائل حل شود، تحول بزرگی در بازار ایجاد می‌شود و هم بازاریان و هم مردم منتفع می‌شوند. بازار بخش سالم اقتصاد کشور است. هرچقدر به موازات بازار، بازار‌های دلالی و سفته بازی وجود داشته باشد بر بازار سالم ما تأثیر می‌گذارد. در برنامه‌ریزی اقتصادی باید کفه به سمت اقتصاد سالم باشد. این بخش مالیات می‌دهند، اما کسانی که معلوم نیست از کجا مال بادآورده به دست می‌آورند، مالیات نمی‌دهند». 
 همچنین جلیلی دیداری با برخی نمایندگان مجلس داشت. جلیلی در این دیدار بیان داشت: «امروز در نقطه حساس و بزنگاه تاریخی هستیم و با دقت به نقطه حساس تاریخ، جای هیچ درنگ و تعارف نیست. امروز دور هم جمع شدیم چراکه به شکل تمدنی و تاریخی به ویژه فناوری، امروز در موقعیتی هستیم که در طول تاریخ بی‌نظیر است». جلیلی با اشاره به آنچه در هشت سال منتهی به سال ۱۴۰۰ گذشته، گفت: «در این سال‌ها رشد منفی و صفر را شاهد بودیم آن هم برای کشوری که یک جهان فرصت دارد». اما نکته دیگر درباره جلیلی حمایت سه تشکل اصولگرا از جلیلی بود. جامعه روحانیت مبارز، جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی و حزب مؤتلفه اسلامی در دور دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، از کاندیداتوری جلیلی حمایت کردند. جامعه روحانیت مبارز در بیانیه خود نوشت: ضمن احترام به شخص جناب آقای دکتر پزشکیان از آحاد مردم انقلابی ایران اسلامی دعوت می‌کند به منظور اعتلای آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی و در پاسخ به ندای ولی امر مسلمین رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) پرشورتر از گذشته در مرحله دوم این انتخابات شرکت کرده و به حق و تکلیف الهی و سیاسی خود عمل کنند و به جناب آقای دکتر سعید جلیلی رأی دهند». 
مسعود پزشکیان، اما تبلیغات انتخاباتی خود را با یک توییت آغاز کرد. در این توییت نوشت: «تضمین می‌دهم که تمام دولت در برابر گشت‌های اجباری، فیلتر کردن و فیلترشکن بازی و فشار‌های بیرونی در همه جلسات و تمام قد بایستد». زد و خورد پیرامون فیلترینگ ادامه داشت و جلیلی هم در مقابل وعده رفع فیلترینگ اینستاگرام و توییتر را داد. 

 قطار ایران ما به دهقانان فداکار نیاز دارد
مسعود پزشکیان در مطلب دیگری در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس خطاب به مردم نوشت: من برای ایران به صحنه آمدم حالا نوبت شماست؛ به کمک ایران بیایید. وی با بیان اینکه قطار ایران ما به دهقانان فداکاری، چون شما نیاز دارد، تأکید کرد: افراد داخل قطار را صدا کنید، صدای ما را به گوش همه برسانید. نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان مطلب خود آورده است: دلایل و نشانه‌ها برای خطر برخورد با ایده‌های خطرناک بسیار است و اگر یکی نشویم آینده ایران در خطر است. فرصت کم است نفر به نفر، خانه به خانه، مغازه به مغازه با دوستان، خانواده و همشهریان خود صحبت کنید. آن‌هایی که خود بخشی از مشکل‌اند نمی‌توانند ما را نجات دهند. آینده در دستان شماست. 

 نگوییم رئیس‌جمهور اختیار ندارد
علی عبدالعلی‌زاده رئیس ستاد انتخابات پزشکیان خلأ حضور میدانی پزشکیان را پر کرد و در نشست خبری خبرگزاری ایرنا شرکت کرد که البته بخشی از اظهارات او با حواشی فراوانی در فضای مجازی همراه شد. او ابتدا گفت: «نگوییم رئیس‌جمهور اختیار ندارد، رئیس‌جمهور شخصیت دوم کشور است، دولت لوایح توسعه را تهیه می‌کند و به مجلس می‌برد و با تیم کارشناسی خود کمک کند نمایندگان مجلس به لوایحی که آینده کشور را خواهد ساخت رأی بدهند. بنابراین باید در رسانه‌ها به تشریح مواضع عملکردی دو رقیب انتخابات بپردازیم که مردم بدانند به چه چیزی رأی می‌دهند و ۲۰ سال دیگر بر اساس رأی امروز چه اتفاقی می‌افتد». این ادعا همواره از سوی اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود که رئیس‌جمهور اختیارات کافی ندارد که حالا رئیس ستاد پزشکیان این نگاه را رد کرده است. علاوه بر مسئله اختیارات رئیس‌جمهور دو موضوع نیز از نشست خبری رئیس ستاد پزشکیان در فضای مجازی واکنش برانگیز شد. یکی مسئله کابینه دولت احتمالی پزشکیان و دیگری هم بحث قیمت بنزین که مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. 
رئیس ستاد پزشکیان در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آقای پزشکیان در مناظرات و میزگرد‌هایی که داشتند مطرح کردند که من کارشناس نیستم و نکته بسیار مثبتی بود، اما اینکه ایشان کارشناس نیستند و اگر کارشناسان نظر بدهند که بنزین بشود ۵۰ هزار تومان آیا ایشان قبول می‌کنند و پشت این نظر خودشان می‌مانند یا مانند آبان ۹۸ صبح جمعه متوجه موضوع می‌شوند، گفت: «ما به دلیل اضافه شدن قیمت بنزین خیلی کشته دادیم، به طوری که رهبری گفتند یکسری از این‌ها شهید هستند و پرونده‌های آن‌ها هم در خوزستان است؛ دولتی که نمی‌تواند با مردم گفتگو و تعامل کند و وزیر نفت، پنج‌شنبه ظهر می‌گوید بنزین گران نخواهد شد، اما نیمه شب جمعه بنزین گران شد؛ آن هم به این دلیل که مردم به خیابان نریزند مشخص است که آن‌ها فکر می‌کردند راهی جز برخورد خشن با مردم ندارند. دولت اگر دولت تعاملی باشد به همین کارشناسان که می‌گویند بنزین باید ۵۰ هزار تومان شود، به مدت سه شب هر شب یک موافق و یک مخالف به تلویزیون بیایند و بنشینند و درباره گران شدن حامل‌های انرژی صحبت کنند، مردم حرف‌ها را می‌شنوند که چرا گران شود، بعد بگوید چگونه گران کنیم. آیا این ۵۰ هزار تومان یکباره گران شود یا اینکه طی یک سال یا دو سال گران کنیم؛ طبق این برنامه به اینجا برسانیم. موضوع بعد اینکه پول افزایش قیمت بنزین را کجا می‌خواهیم ببریم، این گران شدن چه فشاری به اقشار متوسط و ضعیف خواهد آورد و برنامه جبرانی ما چیست. اگر این‌ها را کنار هم ردیف کنیم مردم به‌راحتی می‌آیند و می‌پذیرند و کمک می‌کنند و ما باید آنچنان قیمت جدید بنزین را جا بیندازیم تا مردم راضی باشند». 
عبدالعلی‌زاده در پاسخ به خبرنگار دیگری در مورد اینکه جبهه مقابل تلاش می‌کند که پزشکیان را منتسب کند که دولت سوم روحانی است و اینکه افراد کابینه پزشکیان چه کسانی هستند، گفت: «پزشکیان اصلاً به این فکر نبود که فردی را برای معاون اولی انتخاب کند، وقتی وارد انتخابات شد از دوستان و نزدیکان دعوت کرد که به وی کمک کنند. از من برای مقامی دعوت نکرد. ما برای مقام نیامدیم. ما هیچ کدام برای پست نیامدیم. آمدیم تا انتخابات را برگزار کنیم». 
وی اضافه کرد: «دیشب پیش ایشان بودیم و گفتم شما باید به فکر دولت باشید. برآورد‌ها نشان می‌دهد انتخابات وارد مرحله دوم می‌شود و برای اینکه غافلگیر نشوید رئیس دفترتان را مشخص کنید تا به محض اینکه رئیس‌جمهور شدید روابط شما را با دیگران تنظیم کند. ذهنش کاملاً خالی است، اما به علت فرایند مجبور است تا پایان این هفته چند انتخاب داشته باشد. پس از تنفیذ هم یک ماه فرصت دارد که اعضای کابینه را به مجلس معرفی کند همه کمک می‌کنیم که گزینش خوبی باشد». 
روز یک‌شنبه همچنین جلسه نمایندگان ادوار حامی پزشکیان برگزار شد. عزت‌الله یوسفیان از نمایندگان اداور در این نشست گفت: «این طور جا افتاده بود که آقای پزشکیان صد در صد اصلاح‌طلب است. ظلم به آقای پزشکیان است که کسی فکر کند او فقط اصلاح‌طلب است. وی شخصیتی معتدل دارد و اگر حرف حقی گفته شود نگاه نمی‌کنند که از کدام جریان گفته شده است». 
آخرین تحولات ستاد پزشکیان دیدار علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد دولت اول روحانی و این نامزد ریاست جمهوری بود که خبر این دیدار را رسانه‌های حامی پزشکیان منتشر کردند و نوشتند که طیب‌نیا مسئول برنامه‌های اقتصادی پزشکیان شده است. 
تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری تا صبح روز پنج‌شنبه ادامه دارد و جمعه هم زمان رأی‌گیری است. باتوجه به نزدیکی رقابت بین جلیلی و پزشکیان پیش بینی می‌شود که این دو در رأی‌گیری روز جمعه هم آرای نزدیک به هم داشته باشند و نفر اول و دوم با فاصله کمی از هم قرار بگیرند. همین پیش‌بینی و فاصله نزدیک این دو رقابت‌ها را در روز‌های آتی پرشورتر خواهد کرد. همچنین امروز و فردا هم مناظره دو نفره جلیلی و پزشکیان در رسانه ملی برگزار می‌شود که با توجه به دونفره بودن مناظره انتظار می‌رود از مناظرات دور اول جذابیت بیشتری داشته باشد و به شناخت بیشتر مردم از یک سو و افزایش مشارکت مردم از سوی دیگر کمک کند. دبیرستاد انتخابات صداوسیما هم اعلام کرده است که در این مناظره‌ها سؤالات صریحی طرح می‌شود تا نظر نامزد‌ها در موضوعات مختلف به صورت صریح معلوم شود. بنابراین باید منتظر مناظرات دو نفره باشیم که تنها در سال ۸۸ این نوع مناظرات را تجربه کردیم و دیگر تکرار نشد.

برچسب‌ها:

نظر شما