شناسهٔ خبر: 67306194 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک مسئول در دانشگاه علوم پزشکی نیشابور:

اولین مرکز درمان اختلالات مصرف مواد بانوان خراسان رضوی در نیشابور راه‌اندازی شد

مدیر نظارت و اعتباربخشی مؤسسات پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور از راه‌اندازی اولین مرکز درمان اختلالات مصرف مواد بانوان خراسان رضوی در این شهرستان خبر داد.

صاحب‌خبر -

‌محمدعلی عابدی به ایسنا گفت: به منظور تکریم بانوان و رعایت طرح انطباق، معاونت درمان دانشگاه پیشنهاد راه‌اندازی مرکز درمان اختلالات ویژه بانوان را مطرح و با موافقت وزارت متبوع، نسبت به فراخوان و صدور مجوزهای مربوطه برای یک مرکز متقاضی در بخش خصوصی اقدام شد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون ۵۹ مرکز درمان اختلالات مصرف مواد تحت پوشش این دانشگاه در شهرستان نیشابور فعال هستند که سه مرکز دولتی در شهرهای نیشابور، قدمگاه و فیروزه و ۵۶ مرکز در بخش خصوصی به مددجویان ارائه خدمت دارند.

مدیر نظارت و اعتباربخشی مؤسسات پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: مرکز درمان اختلالات مصرف مواد ویژه بانوان در شیفت صبح روزهای غیرتعطیل به مراجعین خانم اختصاص یافته و صرفاً خانم‌ها پذیرش می‌شوند.

وی در ادامه اعتیاد به مواد مخدر را در واقع نوعی بیماری دانست که بر مغز و رفتار فرد تأثیر می‌گذارد. در این حالت فرد دچار ناتوانی در کنترل استفاده از یک داروی قانونی یا غیرقانونی می‌شود.

اکثر نوجوانان با آگاهی از عوارض جبران‌ناپذیر شناختی، روانی و جسمی مصرف از درگیر شدن اجتناب خواهند کرد، اما گاهی به دلیل مشکلات روان‌شناختی مانند افسردگی، بیش فعالی و دیگر اختلالات روان‌شناختی_ شخصیتی و خانوادگی و ... با وجود اطلاع از مضرات مصرف این مواد بازهم به استفاده از آن‌ها ادامه می‌دهند.

عابدی افزود: بسیاری از افراد معتاد به مواد مخدر در موقعیت‌های اجتماعی به‌ عنوان تفریح و تجربه‌ کردن از مواد مخدر استفاده کرده و پس از مدتی مصرف به ‌صورت مکرر می‌شود. خطر اعتیاد و سرعت معتاد شدن شخص در انواع مواد مخدر متفاوت است ولی گریزی از اعتیاد نیست.

انتهای پیام

نظر شما