شناسهٔ خبر: 67305638 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

امام جمعه اردبیل:

فعالان صنایع دستی باید از حمایت مسئولان بهره مند شوند

اردبیل- امام جمعه اردبیل گفت: هنرمندی که چشم و عمر و جوانی خود را در صنایع دستی هزینه می‌کند و درآمد کافی ندارد، نیازمند حمایت است و مسئولان استانی نباید در این زمینه کوتاهی کنند.

صاحب‌خبر -

فعالان صنایع دستی باید از حمایت مسئولان بهره مند شوند

به گزارش خبرگزاری بسیج، آیت الله سیدحسن عاملی در آئین رونمای از کتاب «بررسی تاثیر سبک آبی و سفید چین در هنر سفالگری عصر صفوی ایران» تالیف «نوید اچگان» در نگارخانه‌ ختایی اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل باید استعداد خود را بیش از پیش به جهان معرفی کند چرا که روزگاری صفر تا صد صنعت استان را صنایع دستی تشکیل می‌داد و امور روزمره انسان با آن سپری می‌شد و با وجود اینکه پیشرفت‌های فعلی وجود نداشت صنایع دستی بشر قدرت حیرت‌آوری داشت.

وی خاطرنشان کرد: در صنایع دستی باید هر چه بیشتر به طرف ظرافت‌کاری برویم و کیفیت تولیدات بالا برود و مسئولان نیز به هنرمندان این عرصه کمک کنند زیرا هنرمندی که چشم و عمر و جوانی خود را در این صنعت هزینه می‌کند و درآمد کافی ندارد نیازمند حمایت است.

امام جمعه اردبیل ادامه داد: صنایع دستی ما باید حاوی پیام باشد علویان ترکیه با صنایع دستی خود پیام فکری صلح را ترویج می‌کنند و ما معتقدیم صنایع دستی برای معرفی مناطق مختلف استان اردبیل نیز می‌تواند ایفای نقش کند.

آیت الله عاملی با بیان اینکه خلاقیت و قدرت ابتکار نمره نخست را در این عرصه دارد و باید تقویت شود ، تصریح کرد: باید از تجربیات جهانی استفاده کنیم و از مسئولان انتظار دارم به مشکلات هنرمندان برسند و از محصولات و تولیدات صنایع دستی منطقه برای اهدای هدایا استفاده کرده و بازار لازم را برای تولیدات صنایع دستی استان اردبیل ایجاد کنند.

مولف کتاب«بررسی تاثیر سبک آبی و سفید چین در هنر سفالگری عصر صفوی ایران» نیز در این مراسم با اشاره به هدف کتاب و تاریخ سفال‌گری دوره اسلامی ایران گفت: ساخت و نقش‌پردازی سفالینه‌های آبی و سفید نقطه عطف در تاریخ سفال‌گری دوره اسلامی ایران مخصوصاً عصر صفوی است.

نوید اچگان خاطرنشان کرد: هدف این کتاب، معرفی و بررسی نمونه سفالینه‌های آبی و سفید حاصل از کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه‌های تاریخی شهر اردبیل به ویژه محوطه تاریخی مروج و تطبیق اشکال و نقش و نگاره‌های آنها با برخی از داده‌های موجود در موزه‌های داخلی و خارجی است.

وی گفت: این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی تاثیر سبک هنر چینی را در نمونه قطعات چینی مکشوفه از بافت تاریخی شهر اردبیل به ویژه محوطه تاریخی خانه مروج مورد بررسی قرار داده است.

نظر شما