شناسهٔ خبر: 67305210 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ارمنستان در صدد خرید موشک تولید مشترک هند- رژیم صهیونیستی است

تهران – ایرنا – یک تارنمای بلغارستانی خبر از علاقه ارمنستان به تهیه موشک پدافند هوایی هندی - اسرائیلی "باراک ۸" داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، خبرگزاری دولتی آرمن پرس به نقل از تارنمای خبری – تحلیلی "ارتش بلغارستان" نوشت که ارمنستان به آرامی از اتکای صرف به تامین کنندگان تسلیحات روس فاصله گرفته و به موشک ضدهوایی باراک ۸، (تولید مشترک هند و اسرائیل) علاقمند شده است.

در ادامه این گزارش آمده که موشک باراک ۸ به منظور اجرای پدافند در برابر انواع تهدیدهای هوایی طراحی شده و بخشی از یک مجموعه پدافندی است که شامل رادار و نظارت چند منظوره، سامانه کنترل و فرماندهی و پرتابگرهای متحرک است.

از نظر ابعاد، موشک بارک ۸ تقریباً ۴.۵ متر طول و حدود ۲۲ سانتیمتر قطر دارد. وزن ۲۷۵ کیلوگرمی این موشک آن را به یک موشک نسبتا سبک تبدیل می کند که می تواند بر روی سکوهای مختلف از جمله کشتی و پرتابگرهای زمینی مستقر شود.

به نظر می‌رسد که ارمنستان به دنبال جایگزین های مدرن ‌تر و مؤثرتر از سامانه‌های موشکی زمین به هوای موجود است. ارمنستان در حال حاضر از سامانه موشکی زمین به هوای اس-۳۰۰ بهره می برد که از نظر توانمندی با باراک ۸ همتراز است.

علاوه بر این، ارمنستان سامانه موشکی زمین به هوای اوسا (۹K۳۳ Osa) را نیز تهیه کرده است. گرچه این نمونه قدیمی تر از سامانه تور (Tor-M۲KM) است، اما همچنان در اجرای پدافند هوایی کوتاه برد در برابر هواپیماها و هلیکوپترها موثر بوده و متحرک بودن آن منجر به افزایش انعطاف ‌پذیری عملیاتی و استقرار سریع آن در میدان نبرد می شود.

سال گذشته نیز رسانه های جمهوری آذربایجان خبر داده بودند که باکو برای خرید نوع جدیدی از سامانه پدافند هوایی باراک ساخت اسرائیل، ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار هزینه می‌ کند.

صنایع هوافضای اسرائیل پیشتر سامانه پدافند هوایی باراک ام ایکس (Barak MX) را در این جمهوری به نمایش گذاشت و در جریان آزمایش های مربوطه، موشک های گوناگون این سامانه پرتاب شدند.

باراک ام ایکس سامانه پدافند هوایی ماژولاری است که برای مقابله با تهدیدهای موشکی و هوایی طراحی شده و در خشکی و دریا قابلیت عملیاتی دارد.

نظر شما