شناسهٔ خبر: 67304445 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

امیرمحمد قاسمی بیان کرد:

دستاوردهای جشنواره قرآنی برای رشته مداحی

نفر اول سی‌وهشتمین دوره جشنواره سراسری قرآن و عترت وزارت علوم ضمن اشاره به برخی دستاوردهای رشته مداحی در جشنواره قرآن و عترت گفت: یکی از مسائل مورد انتظار از دانشجویان مداح، مستند بودن روضه‌ها هست که این مورد به طور کامل در جشنواره رعایت می‌شود.

صاحب‌خبر -

دستاوردهای رشته مداحی در یک جشنوار قرآنی / مداحیِ مستند اولین انتظار از ذاکرین دانشجو

سی‌وهشتمین دوره جشنواره سراسری قرآن و عترت وزارت علوم طی روزهای 27 و 28 اردیبهشت‌ماه به میزبانی دانشگاه کردستان در شهر سنندج برگزار شد. یکی از رشته‌های جذاب این دوره از مسابقات که سابقه کمتری نسبت به سایر رشته‌ها دارد، رشته مداحی در بخش آوایی است.

یکی از نام‌های شناخته‌شده در این رشته امیرمحمد قاسمی است، چهره‌ای که امسال نیز همچون سال گذشته رتبه اول جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم را دریافت کرد. قاسمی علاوه بر این، سال گذشته نیز در سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان که به میزبانی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد رتبه سوم را به دست آورد، رتبه‌ای که البته نسبت به آن اعتراض هم داشت.

امیرمحمد قاسمی، متولد سال ۱۳۷۸ در اردبیل و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته فلسفه و کلام اسلامی از دانشگاه تبریز است (در زمان ثبت‌نام در این جشنواره هنوز دانشجو بوده است). او دی ماه سال گذشته از پایان‌نامه خود با عنوان «بررسی تطبیقی زیبایی‌شناسی از دیدگاه ابن‌عربی و ملاصدرا» دفاع کرد.  

قاسمی از حدود شش‌سالگی آموزش مداحی را آغاز و از ابتدای مقطع راهنمایی نیز در مسابقات آموزش و پرورش ‌شرکت کرد، اولین رتبه‌ای که این قاری و ذاکر اهل بیت(ع) در مسابقات به دست آورد، مربوط به دو رشته قرائت قرآن کریم و مداحی است که در سال 1396 و در مسابقات استانی به دست آمد، در ادامه همان سال رتبه سوم رشته مداحی را در مسابقات کشوری دریافت کرد. در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار ایکنا با امیرمحمد قاسمی را می‌خوانید؛ 

دستاوردهای رشته مداحی در یک جشنوار قرآنی / مداحیِ مستند اولین انتظار از ذاکرین دانشجو

قاسمی افزود: مادرم مرا به روضه‌های خانگی می‌برد تا قبل از آمدن مداحِ جلسه، نوحه‌هایی که از استاد فقید حاج محمدباقر منصوری یاد گرفته بودم، بخوانم. باور دارم اهل‌بیت(ع) این راه را با دادن چنین خانواده حسینی‌ای برایم هموار کرده است. ان‌شاءالله تا نفس دارم نوکر حقیقی این آستان باشم و با چند تعریف و تمجید خودم را نبازم و فقط زندگی‌ام را از هر جهت وقف امام حسین (ع) کنم تا شاید بتوانم زندگی‌ام را مصداق این تک‌بیت کنم که «شکر خدا حسین شده زندگی ما/ شکر خدا که در دل ما عشق کربلاست».

نفر اول رشته مداحی سی‌وهشتمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور تصریح کرد: فقط در دو مکان گفته‌ام خدایا مرا از این مکان جدا نکن، یکی هیئات و آستان اباعبدالله(ع) و دیگری دانشگاه بوده است. از صمیم قلب از خدا خواسته‌ام تا نفس دارم از امام حسین(ع) و علم‌آموزی جدا نشوم. 

قاسمی در مورد سطح برگزاری سی‌وهشتمین دوره جشنواره سراسری قرآن و عترت وزارت علوم بیان کرد: در این جشنواره همه ساله نسبت به قبل رقابت سخت‌تر و نزدیک‌تر می‌شود و این نشان از روند صعودی، رغبت، همت و تلاش دانشجویان برای پیشرفت در این عرصه دارد. لذا طبیعی است که با ترفیع توانایی متسابقان، ژرف‌نگری وزارت علوم و ستاد اجرایی در انتخاب داوران سال به سال بیشتر شده و در امتداد آن قضاوت داوران با ظرافت بیشتری صورت می‌گیرد. همچنین سطح مسابقات کشوری وزارت علوم در سطح بسیار نزدیک به جشنواره ملی برگزار می‌شود. 

این ذاکر اهل بیت(ع) در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد دستاوردهای جشنواره قرآنی وزارت علوم بیان کرد: قبل از آماده شدن برای مسابقه همه ما دانشجویان خود را برای ورود به یک محیط تخصصی قرآنی در سطح کشوری آماده می‌کنیم؛ محیطی که در آنجا همه چیز در بالاترین سطح هنری و علمی ارائه می‌شود و جنس ادراکات سرتاسر نور است، لذا پرتوهای آن در تمام مراحل زندگی، در محیط دانشگاه‌ها و حتی در جامعه شیوع پیدا می‌کند.

وی افزود: گذشته از آن ما در جشنواره وارد یک سیستم ارتباطاتی متشکل از چهره‌های قرآنی و مخصوصاً چهره‌های حسینی می‌شویم که هر کدام از استان‌هایی با سبک و سیاقِ عزاداری و مداحی متفاوت در آنجا حاضر شده‌ایم و داشته‌های هنری و تجربی خود را در اختیار همدیگر قرار می‌دهیم. این نحوه اخذ ارتباطات با استادان داور، چهره‌های مجرب و مسئولان نیز مثمرثمر است. 

قاسمی تصریح کرد: کسب تجربه، یادگیریِ فنون جدید، ایجاد انگیزه، امید به تحول و جهت‌دهیِ علمی عالم مدح و مرثیه و نهایتاً تقرب الهی و حضرات اهل‌بیت(ع) از دستاوردهای دیگر این مسابقات است. 

نفر اول چهل و هشتمین دوره جشنواره سراسری قرآن و عترت وزارت علوم همچنین در مورد سطح مداحی دانشجویی اظهار کرد: وقتی دو کلمه «مداح» و «دانشجو» کنار هم قرار می‌گیرند، اولین انتظاری که در مستمع ایجاد می‌شود؛ مداحی مستند است. در پژوهش‌های علمی همیشه از ما دانشجویان استناد یا منابع می‌خواهند.

وی افزود: مداح باید برای جمله به جمله ادعاهایش، نوحه‌هایش، اشعارش، روضه‌هایش و هر چیزی که بیان می‌کند، سند داشته باشد که این انتظار از مداحان تحصیل‌کرده قریب به ۱۰۰ درصد است. در فرم داوری جشنواره هم اساس مداحی، استناد است که ادعاهای دروغ در این رویداد را به صفر رسانده بود.  

این ذاکر اهل بیت(ع) در بخش پایانی سخنانش بیان کرد: امید است با استعانت از پرودگار متعال از مداحانی باشیم که مورد پسند حضرت زهر(س) قرار بگیریم و خود را با این عناوین دنیوی اغفال نکنیم و به خاطر دو قطره اشکِ اضافه مداحی‌هایمان را آغشته به دروغ نکنیم. در آخر هم به برادران هم‌نسلم جلب رضایت قلبی پدر و مادر را یادآوری می‌کنم، «وَ عَاذَ فُطْرُسَ بِمَهْدِهِ فَنَحْنُ عَائِذُونَ بِقَبْرِهِ مِنْ بَعْدِهِ نَشْهَدُ تُرْبَتَهُ وَ نَنْتَظِرُ أَوْبَتَهُ آمِینَ رَبَّ الْعَالَمِین».

انتهای پیام

نظر شما