شناسهٔ خبر: 67262746 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حل مشکل کشاورزان خراسان‌شمالی؛ ۴۲۰ کمباین‌ مهاجر در راه استان

بجنورد- ایرنا- کمبود کمباین و دروگر در فصل برداشت غلات و دانه های روغنی از مشکلات کشاورزان خراسان شمالی بود که با وارد کردن ۴۲۰ دستگاه کمباین مهاجر کار برداشت غلات در این خطه تسهیل می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حدود ۲۱۰ هزار هکتار از کشتزارهای خراسان شمالی در سال زراعی جاری به زیر کشت گندم رفت و از این سطح ۹۴ هزار هکتار دیم و مابقی آبی است و پیش بینی می شود که کشاورزان امسال بیش از ۱۵۰ هزار تن محصول خود را به دولت تحویل دهند.

خرید گندم در خراسان شمالی از ۲۰ خردادماه جاری در ۲۶ مرکز فعال آغاز شد و اکنون در مناطق گرمسیر استان ۶ مرکز سنخواست، صادق آباد، امند، شهرک صنعتی جاجرم و سیلوی دولتی شهید سلیمانی بجنورد بازگشایی شده و آماده تحویل گرفتن محصول کشاورزان است.

برای تسهیل در برداشت غلات و دانه های روغنی از جمله کاملینا و کلزا ۴۲۰ دستگاه کمباین مهاجر از استان های گلستان، فارس، خراسان رضوی و مازندران در راه استان است تا کار برداشت راحت تر انجام شود.

برداشت غلات با ۵۰۰ دستگاه کمباین

رییس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این خصوص گفت: اکنون ۴۲۰ دستگاه کمباین مهاجر به منظور برداشت غلات در راه استان است که با احتساب ۱۸۰ دستگاه دروگر داخل به ۵۰۰ دستگاه برداشت گندم خواهد رسید.

سیدمجید بهشتی اظهار کرد: قیمت برداشت غلات با کمباین از سوی وزارت جهادکشاورزی به ازای هر یک هکتار ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار ریال تا ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال تعیین شده است.

وی تصریح کرد: نظارت بر روی کمباین ها با دقت انجام می شود و کمباین داران باید دستگاه های خود را ضدعفونی و معاینه فنی داشته باشند.

رییس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: جهاد کشاورزی با مشارکت نظام مهندسی کشاورزی در سال زراعی جاری بر کار برداشت غلات در استان نظارت خواهند کرد تا ریزش گندم در حین برداشت کاهش یابد.

وی افزود: بیشتر دستگاه های مرتبط با کشاورزی فرسوده هستند و تعدادی از کمباین ها نیز با وجود اینکه نو هستند اما به علت اینکه بلافاصله بعد از برداشت محصولات در سایر استان ها به این استان مهاجرت می کنند مشکلات فنی زیاد از جمله کند بودن تیغه های درو دارند.

کاهش سهمیه سوخت کمباین داران

رییس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: سهم سوخت بخش کشاورزی در سال های گذشته ۴۶ میلیون لیتر بود که از زمستان سال گذشته این سهم کاهش و به ۴۱ میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر رسیده است.

وی افزود: این میزان سوخت باعث مسایل و چالش هایی در بخش کشاورزی خواهد شد که اکنون با سازمان ها و دستگاه ها مرتبط در این خصوص پیگیری لازم انجام شده است.

بهشتی تصریح کرد: کشاورزی خراسان شمالی خرده مالکی است و کشاورزان از زمین های کوچک و پراکنده برخوردار هستند و همچنین کشاورزان این استان بعضا از تراکتور برای جا به جایی و رفت آمد ها نیزاستفاده خواهند کرد که نیاز به سوخت بیشتری داریم.

به گزارش ایرنا، ماشین آلات بخش کشاورزی در استان خراسان شمالی در مجموع به ۸۰ هزار دستگاه می رسد و به طور میانگین ۷۹.۵ درصد عملیات زراعی و ۱۳ درصد فعالیت حوزه باغی خراسان شمالی با ماشین‌آلات کشاورزی انجام می‌شود که ضریب مکانیزاسیون استان ۱.۹ اسب بخار در سال جاری شد.

استان خراسان شمالی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که ۴۰۰ هزار هکتار از این مساحت را اراضی کشاورزی تشکیل می دهد.

همچنین طبق آمار اکنون از جمعیت یک میلیون نفری استان خراسان شمالی ۴۴ درصد در مناطق روستایی سکونت دارند که ۸۲ هزار نفر از این جمعیت را بهره برداران بخش کشاورزی تشکیل می دهند.

نظر شما