شناسهٔ خبر: 67262498 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرطان شایع مردان گلستانی چیست؟

گنبدکاووس- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به اینکه حدود ۸۰ درصد مردان بالای ۳۰ سال در استان پرونده سلامت فعال دارند، گفت: بر اساس بررسی‌ها، سه سرطان شایع مردان در استان معده، ریه و روده بزرگ (کولورکتال) است.

صاحب‌خبر -

دکتر موسی‌الرضا شبیهی روز چهارشنبه با تبریک هفته ملی سلامت مردان از ۲۴ تا ۳۰ خرداد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بر اساس شواهد علمی و تحقیقات صورت گرفته در تمام دنیا بنا به دلایل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مردان کمتر از زنان به سلامتی خود توجه می‌کنند از این رو لازم است به سلامت مردان نیز مانند زنان، کودکان و سالمندان توجه شود.

وی افزود: هر ساله هفته ملی سلامت مردان ایرانی با هدف جلب نظر سیاستگذاران، تصمیم سازان حوزه بهداشت و سلامت و همچنین اطلاع‌رسانی و حساس‌سازی جامعه و دولت در خصوص توجه به سلامت این قشر برگزار می‌شود که شعار امسال «مردان سالم، ایران جوان و قدرتمند» است.

رییس مرکز بهداشت گلستان گفت: طبق آخرین اطلاعات سامانه پرونده الکترونیک سلامت، جمعیت استان ۲ میلیون و ۴۰ هزار و ۳۴۴ نفر است که یک میلیون و ۲۵ هزار و ۲۲۱ نفر معادل ۵۰.۲۴ درصد آن را مردان تشکیل می‌دهند.

شبیهی ادامه داد: ۵۳۸ هزار و ۱۶۴ نفر از مردان گلستان در گروه سنی بالای ۳۰ سال قرار دارند که حدود ۸۰ درصد آنان معادل ۴۲۸ هزار و ۲۰۳ نفر پرونده سلامت فعال دارند.

وی افزود: طبق بررسی اطلاعات پرونده سلامت در مردان بالای ۳۰ سال شیوع دیابت چهار درصد و شیوع فشار خون ۵.۲ درصد است و گزارش ثبت سرطان استان نشان می‌دهد که معده، ریه و کولورکتال سه سرطان شایع مردان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان برآورد کرد در جامعه مردان استان ۲۷.۵ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر مبتلا به سرطان معده، ۱۹.۵ نفر مبتلا به سرطان ریه و ۱۸.۵ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر مبتلا به سرطان کولورکتال باشند.

به گزارش ایرنا، سالانه هزاران مورد ابتلا به سرطان در ایران و میلیون‌ها مورد در جهان رخ می‌دهد کـه علل اصلی آن نداشتن تغذیه سالم و استفاده زیاد از غذاهای چرب و سرخ کردنی، اضافه وزن و چاقی و مسائل ژنتیکی است.

طبق اعلام کارشناسان، سـالانه بیش از ۱۳۵ هزار نفر در ایران مبتلا به سرطان می‌شوند و ایـن عدد تا سال ۲۰۴۰ میلادی مطابق بـا افزایش بیش از ۱۱۵ درصدی بـه افزون بر ۲۹۰ هزار نفر خواهد رسید.

شبیهی گفت: با توجه به ماهیت عوامل خطر و بیماری‌های شایع مردان «ارزیابی فعالیت بدنی و الگوی تغذیه، خطر سنجی بیماری‌های قلبی عروقی با انجام رایگان آزمایش قند خون ناشتا و اندازه‌گیری میزان چربی خون، غربال سلامت روان، غربال مصرف دخانیات، الکل و مواد مخدر و غربال سرطان کولورکتال» از جمله خدماتی است که به گروه‌های سنی ۳۰ تا ۵۹ و ۶۰ سال به بالا در استان ارائه می‌شود.

وی افزود: در صورت وجود مشکل در غربالگری‌ انجام شده افراد برای دریافت خدمات مورد نیاز از قبیل ویزیت توسط پزشک، دریافت مشاوره روان و تغذیه به مرکز جامع سلامت ارجاع شده و پیگیری‌های مورد نیاز انجام می‌شود.

به گفته وی، به هر فرد میانسال مکمل ویتامین دی ۵۰ هزار واحدی برای مصرف ماهیانه یک عدد به صورت رایگان و به سالمندان علاوه بر مکمل ویتامین دی، قرص کلسیم برای مصرف روزانه داده می‌شود.

نظر شما