شناسهٔ خبر: 67245067 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲۳۸ کیلوگرم گوشت غیرقابل مصرف در مهاباد ضبط شد

مهاباد- ایرنا - رییس شبکه دامپزشکی مهاباد گفت: کارشناسان این شبکه در روزهای منتهی به عید قربان، ۲۳۸ کیلوگرم گوشت و آلایش‌های دامی غیرقابل مصرف را در این شهرستان ضبط کردند.

صاحب‌خبر -

عباس آغاز روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: چهار تیم ثابت و سیار نظارتی این شبکه برای اطمینان از سالم‌ بودن دام‌های قربانی و نحوه ذبح دام در عید سعید قربان نظارت کردند و این تیم ها در مجموع ۶۶ راس دام سبک و سنگین را مورد بررسی قرار دادند.

وی اضافه کرد: کارشناسان این شبکه در مجموع ۲۳۸ کیلوگرم گوشت و آیش های دامی شامل ۱۸ جگر، ۲۳ ریه و ۱۳۸ کیلوگرم گوشت را به دلیل بیماری از چرخه مصرف انسانی خارج کردند.

رییس شبکه دامپزشکی مهاباد اظهار کرد: این اقدام شبکه دامپزشکی به منظور تضمین سلامت مصرف‌کنندگان گوشت قرمز و پایش‌های دام به لحاظ شناسایی احتمالی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و ارائه خدمات به همشهریان در روز عید قربان اجرا شد.

وی اضافه کرد: یک گروه ثابت در محل کشتارگاه دام و شبکه دامپزشکی و سه گروه سیار شامل ۱۰ نفر بازرس عملیات نظارت و بازرسی لاشه‌های کشتاری را در سطح شهرستان مهاباد انجام دادند.

آغاز از شهروندان خواست با توجه به شروع فصل گرما و احتمال بروز بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، هنگام ذبح دام پروتکل‌های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، دستکش و فاصله اجتماعی را رعایت کنند و گوشت دام ذبح شده را به مدت ۲۴ ساعت در دمای مناسب در درون یخچال قرار دهند.

وی تاکید کرد: شهروندان باید از مصرف گوشت تازه خودداری کنند و گوشت و آلایش تازه قبل از مصرف به مدت ۲۴ ساعت در دمای ۲ تا چهار درجه سانتی‌گراد در یخچال نگهداری شود و از مصرف جگر خام یا نیم پز خودداری شود و جگر قبل از مصرف باید به مدت ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری شود.

به گزارش ایرنا، طبق یک سنت ابراهیمی هر سال در عید قربان (۱۰ ذی‌الحجه)، مومنان بر حسب وسع مالی خود، همزمان با مناسک حج، دام را ذبح کرده و گوشت حاصل از آن را در بین خانواده‌های بی‌بضاعت توزیع می‌کنند.

مهاباد با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت دارای ۶۰ واحد عرضه فرآورده‌های خام دامی است؛ در این شهرستان ۲۴۰ هزار راس دام سبک و ۲۴ هزار راس دام سنگین وجود دارد.

نظر شما