شناسهٔ خبر: 67227353 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

شغل های فنی مرتبط با مکانیک و تعمیرات خودرو

صنعت خودرو، به عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصاد مدرن در ایران و همه جای جهان، همواره نیازمند نیروی کار متخصص و ماهر در زمینه های مختلف، از جمله مکانیک و تعمیرات خودرو، بوده است.

صاحب‌خبر -

صنعت خودرو، به عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصاد مدرن در ایران و همه جای جهان، همواره نیازمند نیروی کار متخصص و ماهر در زمینه های مختلف، از جمله مکانیک و تعمیرات خودرو، بوده است. پیشرفت روزافزون تکنولوژی و پیچیدگی فزاینده سیستم های خودرو، تقاضا برای افراد با دانش و مهارت فنی بالا را بیش از پیش افزایش داده است. انتخاب هر یک از این شغل ها و ورود به آنها، نیازمند گذراندن دوره های آموزشی تخصصی، کسب مهارت و تجربه عملی و همچنین آشنایی با جدیدترین تکنولوژی ها و ابزارهای مورد استفاده در این حوزه می باشد.

و به همین دلیل؛ دوره های تخصصی این حوزه در موسسه های معتبر و شناخته شده؛ برای مثال دوره آموزش مکانیک خودرو آموزشگاه فن و کار روز به روز کارآموزان و ثبت نام کنندگان بیشتری را به خود جذب می نمایند. بدیهی است که علاوه بر رشته مکانیک؛ مشاغل فنی پردرآمد دیگری نیز در این حوزه وجود دارند که می توانند فرصت های شغلی و درآمدهای قابل توجهی را برای افراد علاقمند به این رشته ها فراهم کنند و ما قصد داریم در این مقاله به طور کامل در مورد آنها صحبت کنیم.

معرفی شغل های پردرآمد مربوط به تعمیرات خودرو

تعداد شغل هایی که در طی سال های متمادی در زمینه خدمات تعمیر و نگهداری وسایل نقلیه به وجود آمده و توسعه یافته اند، بسیار زیاد اند و صحبت در مورد همه آنها از گنجایش این محتوا خارج است؛ بنابراین در ادامه، برخی از پردرآمدترین و محبوب ترین رشته های فنی حوزه تعمیرات ماشین را با هم بررسی خواهیم کرد:

شغل مکانیک خودرو

همانطور که در بخش ابتدایی مقاله اشاره شد؛ مکانیکی خودرو جزو شغل های پردرآمد در این حوزه بوده که فرد شاغل در آن، متخصص تعمیر و نگهداری انواع خودروهای سواری و سنگین می باشد. این افراد با تسلط بر دانش فنی و مهارت های عملی لازم، وظایف مختلفی از جمله عیب یابی و تعمیر و تعویض قطعات، تنظیم موتور و به طور کلی ارتقای عملکرد خودرو را بر عهده دارند. مکانیک های ماهر خودرو، با توجه به نوع تخصص و تجربه خود، می توانند در تعمیرگاه های تخصصی، نمایندگی های مجاز تولید کنندگان خودرو، مراکز خدمات پس از فروش و یا به صورت مستقل فعالیت کنند.

شغل های فنی مرتبط با مکانیک و تعمیرات خودرو

شغل برق خودرو

با افزایش وابستگی خودروها به سیستم های الکتریکی و الکترونیکی، شغل برق خودرو نیز به یکی از مشاغل فنی پردرآمد در این حوزه تبدیل شده است. برقکاران خودرو، وظایف گوناگونی از جمله عیب یابی و تعمیر سیستم های برقی و الکترونیکی خودرو، نصب و راه اندازی آپشن ها و تجهیزات جانبی، برنامه ریزی و تنظیم ایسیو و عیب یابی سیستم های انژکتور را بر عهده دارند. این افراد می توانند در تعمیرگاه های تخصصی برق خودرو، نمایندگی های مجاز خودروسازان، مراکز دیتیلینگ و یا به صورت مستقل فعالیت حرفه ای خود را آغاز نمایند.

شغل تعمیرات ایسیو ماشین

ایسیو (ECU) یا واحد کنترل الکترونیکی، به عنوان مغز متفکر خودرو، وظیفه کنترل و مدیریت عملکرد بخش های مختلف موتور و سایر سیستم های خودرو را بر عهده دارد. تعمیرکاران ایسیو، با برخورداری از دانش عمیق در حوزه هایی مثل الکترونیک و برنامه نویسی و نحوه عملکرد ایسیو؛ مسئولیت های متنوعی از جمله عیب یابی و تعمیر ایسیو، پروگرام کردن و آپدیت نرم افزار ایسیو، رفع مشکلات مربوط به سیستم سوخت رسانی و جرقه زنی و ... را بر عهده دارند. این افراد به دلیل تخصص و مهارت بالا، در تعمیرگاه های تخصصی ایسیو، مراکز خدمات پس از فروش و یا به صورت آزادکار (فریلنسر) فعالیت می کنند.

شغل صافکاری و نقاشی خودرو

صافکاری (به ویژه صافکاری پی دی ار) و نقاشی خودرو، از جمله مشاغل فنی پردرآمد در حوزه تعمیرات خودرو می باشد. صافکاران و نقاشان خودرو، با داشتن مهارت های عملی و دانش فنی مورد نیاز، فعالیت های گوناگون از جمله صافکاری و ترمیم بدنه خودرو، بتونه کاری، رنگ کاری و پولیش نهایی وسایل نقلیه را بر عهده دارند. این افراد می توانند در تعمیرگاه های تخصصی صافکاری و نقاشی، مراکز خدمات پس از فروش و یا به صورت مستقل و پروژه ای فعالیت کنند.

شغل های فنی مرتبط با مکانیک و تعمیرات خودرو

علاوه بر مشاغل ذکر شده، شغل های فنی دیگری مانند تیونینگ خودرو، دیتیلینگ ماشین، جلوبندی سازی، تعمیر گیربکس و ... نیز جزو مشاغل پردرآمد در صنعت مکانیک و تعمیرات خودرو به شمار می روند.

عوامل موثر بر درآمد مشاغل مرتبط با مکانیک خودرو

میزان درآمدزایی و سودآوری مشاغل مرتبط با تعمیرات اتومبیل به عوامل مختلفی بستگی دارد که در این بخش به بررسی برخی از آنها می پردازیم:

  • مهارت و تخصص: مهم ترین عامل موثر بر درآمد این مشاغل، سطح مهارت و تخصص فرد است. تعمیرکاران ماهر و با تجربه که دانش عمیقی از انواع خودروها و سیستم های بکار رفته در آنها دارند، به طور طبیعی تقاضای بیشتری برای خدماتشان دریافت نموده و می توانند دستمزد بالاتری را طلب کنند.
  • تجربه: برخورداری از تجربه عملی درکنار مهارت، از دیگر فاکتورهای کلیدی در تعیین درآمد است. تعمیرکارانی که سابقه طولانی در تعمیر انواع خودروها دارند، به دلیل سرعت و دقت عملکرد بالاتر، مشتریان بیشتری را جلب کرده و به تبع آن، درآمد بالاتری نیز به دست می آورند.
  • تخصص در زمینه خاص: تمرکز بر یک حوزه خاص از تعمیرات خودرو (مانند موتور، گیربکس، سیستم برق یا سیستم های الکترونیکی) می تواند به افزایش درآمد تعمیرکار منجر شود. تخصص در زمینه های منحصر بفرد، نیاز به دانش و مهارت تخصصی بیشتری دارد و از طرفی متخصصان کمتری برای این نوع خدمات وجود دارد؛ به همین دلیل متخصصان این حوزه می توانند دستمزدهای بالاتری را دریافت کنند.
  • نوع خودرو: به طور کلی، تعمیر خودروهای لوکس و خاص به دلیل پیچیدگی بیشتر و قطعات گران تر، دستمزد بالاتری نسبت به تعمیر خودروهای معمولی و ارزان قیمت دارد.
  • مدرک و گواهینامه: داشتن گواهینامه های معتبر از مراکز آموزشی خوش نام، می تواند به عنوان مدرکی دال بر مهارت و تخصص تعمیرکار تلقی شده و در جذب مشتری و افزایش درآمد او موثر باشد.

نکته: در حال حاضر مدرک رسمی صادر شده از سوی سازمان فنی و حرفه ای کشور یکی از معتبرترین گواهینامه های موجود در کشور بوده و قابلیت ترجمه به سایر زبان های دنیا را دارد. برای دریافت این مدرک باید دوره های آموزشی مربوط به مشاغل تعمیراتی خودرو را در موسسات آموزشی معتبر که دارای مجوز رسمی از طرف فنی و حرفه ای هستند؛ بگذرانید.

در نهایت، باید به این نکته توجه داشت که درآمد این مشاغل، به طور مستقیم به تلاش، پشتکار و مهارت فرد بستگی دارد. تعمیرکارانی که به طور مداوم مهارت خود را ارتقا می دهند، خدمات باکیفیتی ارائه می کنند و به مشتریان خود احترام می گذارند، می توانند در این حوزه به درآمدهای بالایی دست پیدا کنند.

اگر دوست دارید در یکی از رشته های اشاره شده در این مطلب به مهارت و تخصص کافی دست یابید؛ موسسه فن و کار با برخورداری از کارگاه های آموزشی فوق العاده مجهز و کادر آموزشی مجرب و باتجربه و ارائه مدرک بین المللی با اعتبار جهانی از سوی سازمان فنی و حرفه ای کشور؛ محیطی بسیار ایده آل برای یادگیری شما به شمار می آید. برای ثبت نام در دوره های اتو مکانیک و مرتبط با خودرو در این موسسه کافی است آدرس اینترنتی آموزشگاه فن و کار را در مرورگر خود وارد نمایید.

نظر شما