شناسهٔ خبر: 67225423 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاد دانشگاه: مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها عوارض زیادی دارد

مشهد- ایرنا- مدیر گروه داروسازی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مصرف آنتی‌بیوتیک برای درمان بیماری‌های عفونی باید با مشورت و تجویز پزشک صورت گیرد و مصرف خودسرانه آن عوارض زیادی را به همراه دارد.

صاحب‌خبر -

دکتر سپیده الیاسی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آنتی‌بیوتیک ها انواع مختلفی دارند و اثربخشی آنها در درمان بیماریها متفاوت است، از سوی دیگر نحوه و میزان مصرف آن ها اهمیت بسزایی داشته و باید با توصیه پزشک صورت گیرد.

وی بیان کرد: مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند عوارضی از جمله اسهال‌های آنتی بیوتیکی، حساسیت‌ها ( واکنش‌های ساده تا خطرناک به آنتی بیوتیک) را در فرد ایجاد کند که این ۲ عارضه در مصرف خودسرانه انواع آنتی بیوتیک ها مشترک است.

مدیر گروه داروسازی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: بروز مقاومت‌های آنتی بیوتیکی در بیماران از مهمترین آسیب‌های مصرف خودسرانه دارو توسط افراد است، چراکه بسیاری از بیماری‌های عفونی به دلیل مصرف خودسرانه این داروها متاسفانه به آنتی بیوتیک مقاوم می‌شوند.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر برای تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان بیماری‌های عفونی ابتدا کشت و نمونه‌گیری انجام می‌شود تا در صورت لزوم این داروها توسط پزشک معالج برای بیمار تجویز شود و موارد محدودی از جمله عفونت‌های ادراری و عفونت‌های تنفسی فوقانی(فارنژیت) و سینوزیت نیازمند انجام کشت و نمونه نیستند.

دکتر الیاسی گفت: در کشورهای پیشرفته فرآیند کشت و نمونه گیری برای تجویز آنتی بیوتیک ها نهادینه شده است که این اقدام در کشورمان به دلایلی و به طور معمول انجام نمی شود.

وی ادامه داد: در هنگام ابتلا به یک سرما خوردگی ساده ویروسی که با قرقره آب نمک و آنتی هیستامین شرایط بیمار می تواند بهبود پیدا کند، مصرف آنتی بیوتیک جدا از عوارض به خانواده هزینه‌ تحمیل می‌کند.

به گفته وی، مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها در جمعیت کودکان ، مادران باردار و سالمندان عواقب بیشتری در بردارد، به طوریکه در دوران بارداری می‌تواند خطراتی برای جنین به همراه داشته باشد و و بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌ محدودیت مصرف برای سن زیر هشت سال دارند و در سالمندان به دلیل احتمال تداخلات دارویی می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دارا بودن بیش از ۹ هزار دانشجو، بیش از ۲۵ هزار نیروی بهداشتی و درمانی و فعالیت حدود ۵۰ مرکز تحقیقات پزشکی اکنون به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.

نظر شما