شناسهٔ خبر: 67223471 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

برگزاری نشست حج در قرآن و نقش وحدت اسلامی در حمایت از فلسطین در تایلند

نشست حج در قرآن و نقش وحدت اسلامی در حمایت از فلسطین در مؤسسه و مسجد الهدی در بانکوک و با حضور جمعی از اندیشمندان و رهبران مسلمان وبودایی تایلندی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا از تایلند، در این نشست که به بررسی موضوعات مختلفی از جمله موضوع فلسطین  پرداخته شد، مهدی زارع، رایزن فرهنگی کشورمان، به اهمیت حج به عنوان یکی از ارکان اسلام و فرصتی برای وحدت مسلمانان اشاره کرد و گفت: حج مسلمانان را از سراسر جهان گرد هم می‌آورد و به آن‌ها فرصتی برای تجدید ایمان و تقویت برادری می‌دهد. در این سفر معنوی، مسلمانان از تمام نقاط جهان با یکدیگر متحد شده و با یک صدا ندای توحید و بندگی سر می‌دهند. قرآن کریم در آیه 103 سوره آل عمران می‌فرماید: وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا؛ یعنی همگی به ریسمان الهی (قرآن و اسلام) چنگ زنید و تفرقه‌ها را کنار بگذارید.

وی افزود: وحدت اسلامی، رمز قدرت و عزت مسلمانان در برابر دشمنان است. دشمنان اسلام همواره تلاش می‌کنند تا میان مسلمانان تفرقه ایجاد کنند و آن‌ها را از یکدیگر دور نگه دارند. اما مسلمانان با وحدت و همدلی می‌توانند توطئه‌های دشمنان را خنثی کرده و به عزت و سربلندی خود دست یابند.

در ادامه دکتر ویسروت لاویتی، معاون رییس شورای اسلامی شهر بانکوک، در سخنرانی خود به نقش حج در ترویج صلح و عدالت در جهان پرداخت و گفت: اتحاد و برادری مهم‌ترین چیز در تعالیم اسلام است که مسلمانان باید همیشه بدان توجه داشته باشند و کسانی که فاقد این صفات هستند قطعاً کرامت مسلمانی خود را از دست خواهند داد. حج این مطلب را به مسلمانان می‌آموزد که با یکدیگر متحد باشند و برای کمک به یکدیگر تلاش کنند.

دکتر سراووت آری، مدیر مرکز مطالعات اسلامی از دیگر حاضران در این نشست بود که در سخنرانی خود به وضعیت فلسطین و غزه اشاره کرد و گفت: یک مقام بلندپایه سازمان ملل متحد در مورد حوادث فلسطین اظهار نظر جالبی کرده و بیان کرده این اولین بار بود که یک نسل‌کشی به صورت زنده پخش می‌شد و محاصره‌شدگان راهی برای فرار نداشتند. این وضعیت دردآور برای مسلمانان با وحدت اسلامی به حمایت از فلسطین حل می‌شود. اما تاحالا وحدتی که باید در حج دیده شود، محقق نشده است. 

آقای پایسال، نویسنده و تحلیلگر سیاسی در مورد معنای حج از دیدگاه خودش که به عنوان یک بودایی صحبت کرد و گفت: به نظر من، حج تنها یک مناسک نیست که مسلمانان باید آن را انجام دهند؛ بلکه حج هم می‌تواند یک سبک زندگی باشد. سبک زندگی حج این است که انسان از همه تعلقات دنیوی صرف نظر کند تا تنها به دنبال خدا برود و این نیز بالاترین تعلیم بودا است و بودا نیز اینگونه آموزش داد.

انتهای پیام

نظر شما