شناسهٔ خبر: 67187604 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

صنایع دستی که شاه‌بیت غزل نصف‌جهان است

اصفهان همواره ارزشمندترین آثار را به کشور و جهان هدیه کرده است و زمانی که به گوشه و کنار این شهر نگاهی می‌اندازیم، میبینیم که این شهر در و دیوار خود را با زینت‌های معرق و منبت‌کاری آراسته است؛ مردم این شهر با هوش و خلاقیت خود، صنایع دستی و هنری بسیاری را تولید و به رخ جهان کشیده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اصفهان با جلوه‌های هنری بی‌نظیر خود، توانسته زبردستی و استعداد هنرمندانش را به رخ جهانیان بکشد و بر این اساس در دوران صفوی، اصفهان به‌طور خیره‌کننده‌ای در عرصه هنر شکوفا شد و امروز نیز به‌عنوان یکی از برترین مراکز تولید صنایع دستی در ایران شناخته می‌شود.

اصفهان همواره ارزشمندترین آثار را به کشورمان و جهان هدیه کرده است و زمانی که به گوشه و کنار این شهر نگاهی می‌اندازیم، شاهدیم که این شهر در و دیوار خود را با زینت‌های معرق و منبت‌کاری زیبا آراسته است؛ از گذشته تا امروز، مردم این شهر با هوش و خلاقیت خود، صنایع دستی و هنری بسیاری را تولید کرده‌اند و در این مسیر می‌توان نصف جهان را پیشگام میراث هنری، تاریخی، معماری و صنایع دستی در ایران دانست.

عنوان نصف‌جهان، برای شهر زیبای اصفهان نه‌تنها برای بناهای تاریخی آن بلکه نشان از زبردستی هنرمندانی دارد که در تولید صنایع دستی و آثار هنری در اصفهان زبانزد هستند؛ شکوفایی اصفهان در عصر صفوی، منجر به رونق چشمگیر این شهر در عرصه هنر شد و هنوز هم پس از گذشت قرن‌ها در زمره سرآمدترین استان‌های کشور در تولید صنایع دستی قرار دارد و اگر نگاهی به صنایع دستی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو نیز داشته باشیم شاهدیم که از ۶۰۲ رشته ثبت شده در یونسکو، حدود ۲۹۹ رشته متعلق به ایران و مورد ۱۹۷ رشته آن متعلق به اصفهان است.

صنایع دستی که شاه‌بیت غزل نصف‌جهان است

فعالیت ۴۲۰۰ کارگاه صنایع دستی در استان اصفهان

نورالله عبداللهی، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان اصفهان معتقد است که مهم‌ترین ظرفیت استان اصفهان در زمینه صنایع دستی تولید آن است و در این باره اظهار می‌کند: هزاران هنرمند صنایع دستی در استان به‌خصوص شهر اصفهان در منازل و کارگاه‌ها مشغول به فعالیت هستند و بر این اساس ۴۲۰۰ کارگاه تولیدی صنایع دستی در استان داریم که عمده آن در شهر اصفهان است.

وی ضمن تقسیم‌بندی انواع صنایع دستی ادامه می‌دهد: تولید صنایع دستی را در دو دسته می‌توان تقسیم‌بندی کرد؛ بعضی کالاهای هنری فاخر است که از هر اثر یکی تهیه می‌شود که به نام آثار هنری فاخر مطرح است و بعضی دیگر به تعداد تولید می‌شود که به آن‌ها تجاری گفته می‌شود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان اصفهان در خصوص لوکس یا کاربردی بودن صنایع دستی توضیح می‌دهد: برخی کالاها تنها کاربرد دکوری و تزئینی دارد اما بسیاری از کالاها مصرفی است و مردم در زندگی روزمره از آن استفاده می‌کنند؛ بعضی کالاها نیز در هر دو امر استفاده می‌شود که بیشتر کالاهای تجاری هستند.

عبداللهی با اشاره به مهم‌ترین دغدغه‌های هنرمندان صنایع دستی می‌گوید: مهم‌ترین مسئله هنرمندان صنایع دستی فروش آن‌ها و مورد دیگری بالا رفتن و نوسان قیمت مواد اولیه است، البته بحث نوسانات قیمت تا حدی کنترل و متعادل شده است و نیامدن گردشگران و تورم از جمله علل تأثیرگذار بر این موارد است.

صنایع دستی که شاه‌بیت غزل نصف‌جهان است

تأمین اعتبار بیمه ۱۰ هزار فعال گردشگری و صنایع دستی در دولت سیزدهم

وی با بیان اینکه در کنار موارد مذکور بعضی مشکلات نیز وجود داشت که توسط دولت رفع شد، تصریح می‌کند: به‌عنوان مثال بیمه یکی از مسائلی بود که در دولت سیزدهم پس از سال‌های زیاد به نتیجه رسید و اعتبار بیمه حدود ۱۰ هزار نفر تأمین شد که از این تعداد ۸۰۰۰ نفر در حوزه صنایع دستی و ۲۰۰۰ نفر از راهنمایان گردشگری هستند؛ بیشتر هنرمندان که با مشکلاتی مواجه بودند، بیمه شدند و در حال تشکیل پرونده برای آن‌ها هستیم.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان اصفهان ادامه می‌دهد: موضوع دیگر مالیات است که دولت حمایت کرد و طبق قانون تمام افرادی که کار صنایع دستی انجام می‌دهند دارای معافیت مالیاتی هستند، همچنین مشکلاتی در زمینه مالیات بر ارزش افزوده وجود داشت که با پیگیری‌ها و آموزش‌ها حل شد.

عبداللهی با یادآوری اینکه از دیگر اقدامات دولت سیزدهم لغو روادید با تعدادی از کشورها بود، عنوان می‌کند: در دنیا توسط برخی کشورها تحریم شدیم و دولت با طرح وزارت میراث موافقت کرد تا روادید سفر به ایران برای ۳۳ کشور لغو شود که به مرور زمان تأثیرات خود را خواهد داشت.

وی در خصوص دیگر اقدامات انجام شده توسط دولت سیزدهم در زمینه صنایع دستی بیان می‌کند: مورد بعدی پیمان‌سپاری ارزی است؛ یک فعال صنایع دستی وقتی قصد خروج کالاها از کشور را داشت باید به میزان ارزش کالا پیمان‌سپاری می‌کرد، اما این امر مصوب شد تا صنایع دستی به‌راحتی صادر شود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان اصفهان در پایان با اشاره به انتظارات هنرمندان عرصه صنایع دستی از رئیس‌جمهور بعدی می‌گوید: ایجاد ارتباطات با دنیا و حمایت از هنرمندانی که قصد برگزاری نمایشگاه در خارج از کشور را دارند، از مهم‌ترین مطالبات و انتظارات هنرمندان از رئیس‌جمهور بعدی است.

صنایع دستی که شاه‌بیت غزل نصف‌جهان است

به گزارش ایمنا، صنایع دستی اصفهان یکی از چشم‌اندازهای فرهنگی و هنری این شهر زیبا و تاریخی به‌شمار می‌رود؛ اصفهان به‌عنوان مهد هنر و صنایع دستی در مرکز ایران شناخته می‌شود و بافت فرهنگی و هنری آن به قرون گذشته بازمی‌گردد؛ بر این اساس با غنی‌ترین میراث‌های هنری، معماری و صنایع دستی خود، بستری برای تولید و ارائه برترین آثار هنری مختلف است، اما این پیشگامی و ظرفیت نیازمند حمایت بی‌وقفه مسئولان و متولیان حوزه گردشگری و صنایع دستی نیز است، چرا که بدون توجه آن‌ها به این عرصه، شاهد نتیجه‌ای جز بی‌انگیزگی و کاهش اقدامات مؤثر در این زمینه نخواهیم بود.

نظر شما