شناسهٔ خبر: 67177724 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سلام نو | لینک خبر

قلعه ضحاک کجاست؟

ماجرای ضحاک ستمگر و قیام کاوه رو همه‌ی ما دست کم یک بار شنیدیم و جسارت و آزادگی کاوه رو تحسین کردیم. حالا این رو می‌دونستین که توی آذربایجان شرقی جایی به نام قلعه ضحاک وجود داره؟

صاحب‌خبر -

به گزارش سلام نو قلعه ضحاک ماردوش توی 20 کیلومتری شهرستان هشترود و تو مسیر آزادراه تبریز-تهرانه و به همین خاطر دسترسی بهش راحته.

افسانه‌های زیادی پیرامون این بنای تاریخی شکل گرفته. بعضیا می‌گن که اینجا یکی از قلعه‌های ضحاک ماردوش بوده و کاوه آهنگر بعد از شکست دادنش توی زندان همین قلعه حبسش کرده.

تازه بعضیام باور دارن که گنج‌های ضحاک توی همین قلعه مخفی شده و تا همین سال‌های اخیر هم دست از گشتن دنبال این گنج نکشیدن به همین دلیل سازمان میراث فرهنگی مجبور شده توی قلعه نگهبان بذاره و قوانینی برای حفاری توی این منطقه وضع کنه!

یه سری دیگه روایت می‌کنن که ضحاک همون آژی‌دهاک پادشاه افسانه‌ای ایرانه که توی اوستا هم اسمش اومده.

حالا آژی‌دهاک کیه؟

ایشون به آناهیتا، ایزدبانوی آریایی، پیشنهاد داده بوده که در ازای کلی قربانی و گاو و گوسفند و اسب، همه انسان‌های روی زمین رو نابود کنن اما خب طبیعتا آناهیتا این پیشنهاد رو رد کرده.

یه عده از باستان‌شناسا هم باور دارن که ضحاک واژه تغییریافته آژدهاکه. آژدهاک یکی از پادشاهان ماد بود که کوروش کبیر سرنگونش کرد.البته اینکه بخشی از دیوار تمدن اورارتو توی این مکان یافت شده هم سندیه برای اثبات این ایده.
تاریخ ساخت این قلعه رو به پیش از پارت‌ها نسبت می‌دن و کاملا مشخصه که این قلعه در طول تاریخ مورد استفاده سلسله‌های دیگه هم بوده چون آثاری از معماری دوران‌های اشکانی و ساسانی هم داخلش دیده می‌شه. از عجیب‌ترین سازه‌های قلعه ضحاک لوله‌های گِلی‌ای هست که آب رو از چشمه پایین قلعه به بالا می‌رسونه؛ قدمت و مکانیزم این لوله‌ها توجه باستان‌شناس‌های زیادی رو به خودش جلب کرده.
بهتون پیشنهاد می‌کنیم که تو فصل‌های بهار و تابستون حتما به هشترود برید و از این قلعه باستانی و موزه جذابش بازدید کنید!

نظر شما