شناسهٔ خبر: 67173391 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سلام بر شما ای شکافنده علوم

در سوگ غریب مدینه

هفتم ذی الحجه سالروز شهادت پنجمین پیشوای شیعیان، امام محمدباقر (ع) همه محبان اهل بیت در مکه هستند و مرقد ایشان در مدینه منوره سوگواری ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ بر پایه حدیث لوح که جابر بن عبدالله انصاری روایت کرده، پیامبر اسلام پیش از به دنیا آمدن امام باقر (ع) نام او را محمد و لقبش را باقر (شکافنده) قرار داده بود. او ملقب به «باقرالعلم»، «شاکر»، «هادی» و «امین» بود؛ اما مشهورترین لقبش «باقر» (شکافنده) است.
کنیه معروفش «ابوجعفر» است در منابع روایی بیشتر با عنوان ابوجعفر اول از وی یاد می‌شود تا با ابوجعفر ثانی امام جواد (ع) اشتباه نشود.

امام باقر (ع) جنبش علمی به وجود آورد که در دوره امامت فرزندش امام صادق (ع) به اوج خود رسید. وی در علم، زهد، عظمت و فضیلت سرآمد بنی هاشم بود و روایات و احادیث وی در زمینه علم دین، آثار و سنت نبوی، علوم قرآن، سیره و فنون اخلاق و آداب بدان حد است که تا آن روز از هیچ یک از فرزندان امام حسن (ع) و امام حسین (ع) به جا نمانده بود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_11212236"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4258565/11212236?width=600&height=350"></script></div>

شهادت امام محمدباقر (ع) را در ۵۷ سالگی و در ۷ ذی‌الحجه سال ۱۱۴ هجری قمری دانسته‌اند. شهادت امام باقر (ع) در دوران خلافت هشام بن عبد الملک رخ داده است.

امام محمدباقر علیه السلام در قبرستان بقیع، کنار مرقد مطهر پدرش امام سجاد (ع) و عموی پدرش امام حسن (ع) دفن شده است.
در ایام حج تمتع همه مشتاقان و ارادتمندان اهل بیت بخصوص زائران ایرانی برای انجام مناسک حج در مکه به سر می‌برند و قبرستان بقیع و قبر مطهر امام پنجم عزاداری ندارد.

در سوگ غریب مدینه در سوگ غریب مدینه در سوگ غریب مدینه در سوگ غریب مدینه در سوگ غریب مدینه در سوگ غریب مدینه در سوگ غریب مدینه در سوگ غریب مدینه در سوگ غریب مدینه در سوگ غریب مدینه در سوگ غریب مدینه در سوگ غریب مدینه در سوگ غریب مدینه در سوگ غریب مدینه

نظر شما