شناسهٔ خبر: 67150703 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

محمدرضا مردانی بیان کرد:

جهت‌گیری بسیج اساتید در انتخابات در راستای حضور حداکثری مردم است

رئیس بسیج اساتید کشور گفت: بسیج اساتید تمامی کاندیداهایی که توسط شورای محترم نگهبان تأیید شده‌اند را مورد احترام و کاندیدای قانونی می‌داند و به هیچ وجه بنا ندارد نفیاً و اثباتاً درباره انتخابات موضعی بگیرد. جهت‌گیری بسیج اساتید برای جهاد تبیین در راستای حضور حداکثری مردم است.

صاحب‌خبر -

محمدرضا مردانی

به گزارش ایکنا، نشست خبری محمدرضا مردانی؛ رئیس بسیج اساتید کشور، امروز چهارشنبه ۲۳ خردادماه برگزار شد.

مردانی در این نشست با بیان اینکه سی و یکم خردادماه به نام روز ملی بسیج اساتید نامگذاری شده است، گفت: با تاکید مقام معظم رهبری و تبیین ابعاد شخصیتی شهید مصطفی چمران به عنوان استاد تراز انقلاب اسلامی، هر ساله در این ایام به خصوصیات این استاد بسیجی می‌پردازیم و برنامه‌ها و نقش آفرینی‌های بسیج اساتید در یکسال گذشته را مورد واکاوی قرار می‌دهیم و از پیشگامان این حوزه و اساتیدی که در راستای اهداف و آرمان‌های بسیج و انقلاب گام برداشته‌اند تجلیل کنیم. امسال نیز این مناسبت را با حضور سی و یک هزار استاد بسیجی به صورت همزمان و‌ تصویری در دانشگاه‌های کشور در روز سی‌ام خردادماه برگزار می‌کنیم.

 

مقابله با جنگِ شناختی دشمن

وی افزود: البته در هر دانشگاهی ویژه برنامه‌هایی در کنار این برنامه‌های سراسری پیش‌بینی شده که بسیج اساتید آن دانشگاه‌ها به این موضوع خواهند پرداخت. امسال هزار نفر از اساتیدی که جدیدا به ما پیوسته‌اند را نیز برای این مراسم دعوت کرده‌ایم و جای افسوس دارد که شهید آیت‌الله رئیسی در جمع ما نیستند که در این مراسم به سخنرانی بپردازند لذا در مراسم امسال یاد ایشان و شهدای خدمت را همزمان با گرامیداشت سالروز شهادت شهید چمران گرامی می‌داریم. در سال جاری، شهید مجید شهریاری به عنوان شهید سال بسیج اساتید معرفی شده‌اند لذا بنا داریم از مقام ایشان نیز تجلیل و از بقیه شهدای علمی نیز یاد کنیم.

رئیس بسیج اساتید کشور بیان کرد: امسال سالروز شهادت شهید چمران با دهه ولایت و امامت همزمان شده است لذا چون حضرت علی(ع) الگوی حکمرانی است، ما هم شعار مراسم را استاد بسیجی، حضور حماسی و حکمرانی علوی تعیین کرده‌ایم لذا به موضوع حکمرانی علوی و شاخصه‌های این حکمرانی در عملکرد شهید جمهور خواهیم پرداخت. یکی از اهداف برگزاری این نشست‌ها، هویت‌یابی سازمانی است چون در این نشست‌ها حاصل برنامه‌های یکساله و پردازش برنامه‌ها را شاهد هستیم. این راه ادامه دارد و همچنان اساتید در دانشگاه‌ها، مسیر شهید چمران را ادامه می‌دهند؛ مخصوصا امروز که با ترفندهای زیادی از جانب دشمن در زمینه جنگ نرم و جنگِ شناختی مواجه هستیم. 

 

برنامه‌های بسیج اساتید در ایام انتخابات

مردانی با اشاره به موضع بسیج اساتید در ایام انتخابات گفت: بسیج اساتید تمامی کاندیداهایی که توسط شورای محترم نگهبان تأیید شده‌اند را مورد احترام و کاندیدای قانونی می‌داند. بسیج اساتید به هیچ وجه بنا ندارد نفیاً و اثباتاً درباره انتخابات موضعی بگیرد. جهت‌گیری بسیج اساتید برای جهاد تبیین در راستای حضور حداکثری مردم است. همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند حماسه انتخابات، تداوم حماسه بدرقه شهیدان خدمت خواهد بود؛ بنابراین باید دنبال حضور حداکثری مردم و مخصوصا اساتید و دانشگاهیان باشیم و در این راستا برنامه‌های متعددی داریم‌. با توجه به اینکه دانشگاه‌ها در آستانه تعطیلی هستند اما اساتید بسیجی به عنوان تبیین‌گر در مساجد و امثالهم حضور پیدا کرده و مسئولیت خود را انجام می‌دهند.

وی یادآور شد: حضور اساتید و گفت‌و‌گوی مستقیم‌ با دانشجویان در خوابگاه‌ها از جمله برنامه‌های بسیج اساتید است. دعوت مردم برای شرکت در انتخابات از طریق فضای مجازی و صدور بیانیه برای حضور حماسی، حضور در میزگردهای تلویزیونی و رسانه‌ای و تبیین شاخص‌های رئیس جمهور کارآمد که توسط رهبر معظم انقلاب بیان شده است از دیگر برنامه‌های ماست. ما با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، با بسیج دانشجویی و سایر تشکل‌های اسلامی در ارتباط هستیم و نشست‌هایی برگزار کرده‌ایم تا بتوانیم دانشگاهیان را برای ایفای نقش در پای صندوق رای ترغیب کنیم. نظرسنجی‌ها هم نشان می‌دهند که بیشترین اطلاعات و اخبار از طریق فضای مجازی به دست مردم می‌رسد بنابراین تمرکز زیادی بر فضای مجازی داریم و گروه‌ها و کانال‌های زیادی توسط بسیج اساتید شکل گرفته است که همه دانشگاه‌ها را در بر می‌گیرد. حدود ۵۶ هزار استاد بسیجی داریم که ۳۶ هزار نفر از آنها هیئت علمی هستند که بیانیه‌های لازم را هم امضا می‌کنند. نظرسنجی‌ها هم نشان می‌دهد که چنین بیانیه‌هایی نقشی مهم در ترغیب مردم به مشارکت در انتخابات دارد. 

مردانی تاکید کرد: بسیج اساتید برای اجرای برنامه‌های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و کسب مرجعیت علمی و همچنین کمک به دولت و نظام حکمرانی برای افزایش کارآمدی شکل گرفته و در راستای آموزش و تربیت نیروی انسانی و کادر مدیریتی کشور باید نقش‌آفرینی کند. اولین وظیفه استاد بسیجی، تربیت جوانان انقلابی، مومن و عالم است که این نقش به صورت فردی در کلاس ایفا می‌شود. وظیفه دیگر نقش‌آفرینی در راستای موضوعات مهم و کلان کشور است که در این زمینه هم بسیج اساتید قدم‌های بلندی برداشته و گزارشات قابل توجهی برای ارائه دارد.

 

دو نقش‌ مهم بسیج اساتید

رئیس بسیج اساتید کشور ادامه داد: ما برای بسیج اساتید دو نقش مهم قائل هستیم که یکی نقش‌آفرینی عمومی است که همه اقشار بسیج به آن می‌پردازند که آن را در قالب جهاد تبیین انجام می‌دهیم. اقدام دیگر، نقش‌آفرینی تخصصی است که استاد با توجه به مهارت و‌ گرایش تحصیلی خودش در راستای تعلیم و تربیت دانشجویان و اعتلای نظام آموزشی و ارتقای برنامه‌های آموزش عالی  انجام می‌دهد. 

وی ادامه داد: بسیج اساتید با توجه به توانمندی‌هایی که دارد در راستای ارائه راه حل برای مشکلات کشور و تهیه بسته سیاستی اقدام می‌کند و به عنوان یک اولویت به آن می‌پردازد. بسیج اساتید در همین راستا قرارگاهی برای کمک به نظام حکمرانی کشور دارد که پوشش دهنده ماموریت دستگاه‌های اجرایی و قوای سه‌گانه است. کار گروه‌های مسئله‌محور در بسیج اساتید نیز، شناسایی موضوعات زیست بوم و ارائه راهکار برای آنها و ارسال آنها به کمیته‌های تخصصی و اندیشکده‌ها برای بررسی بیشتر را انجام می‌دهند. 

رئیس بسیج اساتید کشور یادآور شد: امروزه شاهد خشن‌ترین برخوردها با دانشجویان و اساتید از سوی سردمداران و مدعیان حقوق بشر هستیم. کسانی که اقدام به قرآن‌سوزی و اهانت به مذهب و سنت دیگران می‌کنند چون آن را آزادی بیان می‌دانند، چگونه اقدام به این سطح از خشونت با دانشجویان می‌کنند؟ امروزه حقایق روشن شده و دیگر تنها جمهوری اسلامی ایران نیست که با جنایات رژیم صهیونیستی مقابله می‌کند بلکه مظلومیت مردم غزه توانست همه عدالت‌طلبان و آزادی‌خواهان را برای مقابله با سیاست‌های ظالمانه استبکاری و همچنین رژیم صهیونیستی به میدان بیاورد و بسیج اساتید نیز پشتیبانی‌های لازم را در این راستا از طریق کانون‌های بسیج در دانشگاه‌های مختلف انجام داده است.

وی درباره برنامه‌ها و اقدامات بسیج اساتید در زمینه اسلامی شدن دانشگاه‌ها گفت: بسیج اساتید در کنار تلاش برای اعتلای آموزش عالی، یکی از گام‌هایی که بر می‌دارد در راستای اسلامی شدن و نهادینه شدن فرهنگ متعالی اسلامی در بدنه دانشگاه‌ها و در میان دانشحویان، اساتید و کارکنان است و تحقق این مسئله مستلزم تحقق مباحث نگرشی، حقوقی و علمی و تحول در علوم  و توجه به مباحثی نظیر جذب اساتید است که وقتی همه این ابعاد در کنار هم قرار می‌گیرند شاهد اسلامی شدن دانشگاه‌ها خواهیم بود.

 

انتهای پیام

نظر شما