شناسهٔ خبر: 67148934 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

ارائه ۲۰۰۰ نفر خدمت به کودکان کار و خیابانی استان البرز

مدیرکل بهزیستی استان البرز گفت: بهزیستی استان طی سه سال گذشته، بیش از ۲۰۰۰ نفر خدمت به کودکان کار و خیابان استان ارائه داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از البرز، وجیهه محمدی فلاح امروز _چهارشنبه بیست‌وسوم خرداد_ در جمع اصحاب رسانه که به مناسبت روز جهانی منع کار کودکان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه مسئله کودکان کار و خیابان از عمده‌ترین مسائل اجتماعی استان البرز است، اظهار کرد: سیاستگذاری هایی که تاکنون برای رفع این معضل اجتماعی صورت گرفته مقطعی و پراکنده بوده است.

وی افزود: آمار کودکان خیابانی نشان دهنده این است که بیشتر کودکان پذیرش شده در مراکز کودکان کار و خیابان از اتباع هستند و به علت اینکه برخورد هدفمندی با این کودکان و خانواده‌های آن‌ها صورت نمی‌گیرد معمولاً این کودکان به مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ مهاجرت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی البرز با بیان اینکه اینکه ۱۲ دستگاه متولی بحث ساماندهی کودکان کار و خیابان هستند و هیچگاه اقدامات مداخله‌های جامع و اثرگذار در این حوزه شکل نگرفته است، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مشکل در این حوزه، تعریف و جمع‌آوری آمار دقیق و مستند از کودکان کار و خیابان و مراکز ارائه دهنده خدمات به این افراد است و بدیهی است اطلاعات ناکافی و نبود جامعیت آماری، سیاست‌گذاری اجتماعی در این عرصه را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

محمدی فلاح با اشاره به راهکار کاهش تعداد کودکان کار، تاکید کرد: بخشی از سیاستگذاری‌های موجود باید به سمت پیشگیری و کاهش تنش و آسیب‌های موجود و آموزش خانواده‌ها هدایت شود و بخشی دیگر نیز به کاهش مشکلات معیشتی خانوارهای فقیر و حاشیه نشین که برای امرار معاش، کودکان خود را وارد شبکه کار غیررسمی می‌کنند، معطوف شود.

وی با اشاره به اینکه شکل‌گیری بخش فقیر از جامعه شهری معلول تحولات ساختاری اخیر، رشد مهاجرت بی رویه از استان‌ها و شهرهای کمتر توسعه یافته به استان البرز، رشد مهاجرت اتباع خارجی و گسترش حاشیه‌نشینی است، اضافه کرد: سیاست‌گذاری برای مقابله با این پدیده نمی‌تواند تنها به اقدامات قهری و فعالیت‌های جزیره‌ای در این زمینه متکی باشد.

مدیرکل بهزیستی البرز تصریح کرد: اداره کل بهزیستی استان البرز پیرو قانون حمایت از اطفال و نوجوانان با هدف ساماندهی این کودکان و جلوگیری از حضور آن‌ها در خیابان، ضمن راه‌اندازی دو مرکز شبانه‌روزی شرایط بهره‌مندی آن‌ها از خدمات تخصصی روانشناسی و مددکاری را با محوریت توانمندسازی خانواده‌ها برای بهتر زیستن و جلوگیری از سو استفاده از این کودکان فراهم و به صورت روزانه و نگهداری موقت فعالیت می‌کند.

محمدی فلاح با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۴ کودک در این مراکز پذیرش شده‌اند، گفت: از این تعداد ۲۰ نفر به خانواده ترخیص و بازگشت داده شده‌اند، ۴۰ کودک مورد طرد مرز قرار گرفته‌اند و اقدامات لازم برای ساماندهی سایر کودکان در حال انجام است.

وی در خصوص خدمات تخصصی ارائه شده به این کودکان در مراکز تحت نظارت بهزیستی، گفت: این خدمات از جمله ثبت اسکن عنبیه، پیگیری قضائی جهت تعیین تکلیف کودکان، ارائه خدمات مددکاری و روانشناسی به کودک و خانواده برای بازپیوند کودک به خانواده، پیگیری و بازدید پس از ترخیص خدمت گیرندگان، حرفه‌آموزی، دریافت پیگیری امور حقوقی کودکان بدون سرپرست مؤثر از دادگستری استان، آموزش روزانه مهارت‌های زندگی و آموزش منع مصرف مواد مخدر، انجام خدمات بهداشتی با همکاری شبکه بهداشت، ارائه مشاوره لازم به خانواده کودکان در خصوص آشنایی با حقوق کودک و منع کار کودکان، آموزش روزانه سوادآموزی و تحصیل به خدمت گیرندگان، هماهنگی با اداره اتباع و مهاجران برای اخذ مدارک هویتی و اقامتی نامبردگان است.

مدیرکل بهزیستی البرز اضافه کرد: بهزیستی استان البرز طی سه سال گذشته بیش از ۲۰۰۰ نفر خدمت، به کودکان کار و خیابان استان ارائه داده است.

نظر شما