شناسهٔ خبر: 67088297 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

القاعده در افغانستان؛ «فراخوان سیف‌العدل، پایگاه‌های آموزشی و رابطه نزدیک با طالبان»/ گزارش شفقنا افغانستان

صاحب‌خبر -

شفقنا افغانستان – از زمان تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، گزارش های متعدد از حضور شبکه القاعده و تلاش این گروه برای بازسازی توانایی نظامی و عملیاتی اش در افغانستان، منتشر شده؛ گزارش های که پرده از رابطه نزدیک طالبان با القاعده برداشته است.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، در تازه ترین مورد، نشریه آمریکایی «لانگ وار ژورنال» با نشر گزارشی گفته است که سیف العدل، رهبر جدید القاعده، با نشر فراخوانی، از هواداران این گروه در سراسر جهان خواسته است که به افغانستان مهاجرت کنند و از تجربیات طالبان استفاده کنند.

بر اساس گزارش این رسانه،  رهبر القاعده این فراخوان را در آخرین شماره‌ جزوه‌های منتشرشده توسط رسانه‌ی مرکزی خود «السحاب» با عنوان «این غزه است: جنگ هستی، نه جنگ مرزها» منتشر کرده است.

لانگ وار ژورنال نوشته است که سیف العدل این فراخوانان را با نام مستعار «سالم الشریف» و به زبان عربی منتشر کرده است و در آن «رسما افغانستان را به عنوان یک پناهگاه امن برای القاعده و فعالیت های آن معرفی کرده است.»

این رسانه افزوده است که سیف العدل گفته است که مسلمانان ساکن در کشورهای اسلامی باید به ترک این کشور و مهاجرت به کشورهای اسلامی، به ویژه افغانستان، توصیه شوند.

بر اساس این گزارش، رهبر القاعده طالبان را به عنوان «قهرمانان» و «الگوی برای ساختن دولت اسلامی» در آینده، معرفی کرده است و گفته است که این گروه روندها و نهادهای مختلف را در اداره یک حکومت اسلامی به «کمال» رسانده است.

«پایگاه های آموزشی القاعده در افغانستان»

بر اساس گزارش های تیم نظارت بر تحریم های سازمان ملل متحد، از زمان تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، القاعده «زیرساخت های قابل توجهی» را در افغانستان ایجاد کرده و رابطه این گروه با طالبان همچنان «نزدیک» است.

نشریه لانگ وار ژورنال نیز بر اساس چندین گزارش مستند دیگر گفته است که القاعده اکنون دستکم در 10 استان از 34 استان افغانستان پایگاه آموزشی دارد.

بر اساس گزارش این رسانه، پایگاه های آموزشی القاعده در افغانستان در استان های بادغیس، هلمند، غزنی، کنر، لغمان، ننگرهار، نورستان، پروان، ارزگان و زابل، مستقر و فعال است.

در گزارش این رسانه آمده است که القاعده در استان پنجشیر افغانستان «انبار تسلیحات» ایجاد و در استان های کنر، لغمان، ننگرهار، نورستان و پروان نیز پنج مدرسه دینی تأسیس کرده است.

لانگ وارژونال با استناد به اسناد کمیته تحریم های سازمان ملل متحد گفته است که یکی از رهبران القاعده به اسم «حکیم المصری» مسئول اردوگاه های آموزشی با تحریک طالبان پاکستان و آموزش بمب گذاران انتحاری، در افغانستان است.

در گزارش های تیم نظارت بر تحریم های سازمان ملل متحد که لانگ وار ژورنال به آن استناد کرده، آمده است که القاعده در استان های هرات، فراه، هلمند و کابل خانه های امن دارد و یکی از خانه های امن این گروه در کابل، در زمان حمله به ایمن الظواهری در سال 2022، افشا شد.

سیف العدل و افغانستان

سیف العدل که پس از کشته شدن ایمن الظواهری در حمله پهپادی آمریکا در کابل، به عنوان رهبر جدید شبکه القاعده برگزیده شده است، نیز سابقه حضور طولانی در افغانستان دارد.

بر اساس گزارش کمیته تحریم های سازمان ملل متحد، گمان می رود که سیف العدل و عبدالرحمن المغربی، معاونش، پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، به این کشور آمده باشند.

سیف العدل متولد مصر است و دستیار  اصلی اسامه بن لادن، رهبر پیشین شبکه القاعده بوده و از او به عنوان معاون ایمن الظواهری نیز نام برده می شد.

گفته می شود که او در دهه 1980 میلادی در کنار بن لادن و در زمان تأسیس شبکه القاعده، در افغانستان علیه نیروهای شوروی سابق جنگیده است.

او با جغرافیای افغانستان آشنایی کامل دارد و پس از آنکه به عنوان رهبر القاعده تعیین شد، یک مشاور پیشین شورای امنیت ملی افغانستان نوشت که «سیف العدل فعلا در شمال افغانستان است.»

لانگ وار ژورنال با استناد به گزارش کمیته تحریم های سازمان ملل متحد گفته است که شماری دیگر از رهبران ارشد القاعده نیز در افغانستان زندگی می کنند.

بر اساس این گزارش، عبدالحق ترکستانی، رهبر حزب اسلامی ترکستان و عضو شورای رهبری القاعده، اسامه محمود، رهبر القاعده در شبه قاره هند، ابو اخلاص المصری، از فرماندهان ارشد القاعده و امین الحق، مسئول امنیتی اسامه بن لادن، اکنون در افغانستان و زیر سایه طالبان زندگی می کنند.

این رسانه افزوده است که امین الحق پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، «پیروزمندانه» از پاکستان وارد این کشور شد و ابواخلاص المصری نیز تا زمان تسلط طالبان در زندان بگرام بسر می برد و توسط این گروه از زندان بگرام آزاد شد.

طالبان تا اکنون حضور اعضای القاعده در افغانستان را رد کرده کرده اند و کشته شدن ایمن الظواهری در منطقه سبز کابل را نیز تأیید نکردند.

با این حال، سازمان ملل متحد و سایر نهادهای بین المللی، همواره تأکید کرده اند که القاعده در افغانستان حضور گسترده دارد و در حال بازسای توانایی عملیاتی خود از این کشور به کشورهای دیگر است.

نظر شما